کرونا ویروس روند انقلاب انرژی خورشیدی را کُند می‌کند

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: شیوع کرونا ویروس اکنون روند تحول انرژی خورشیدی در سطح جهانی را کُند کرده چرا که این ویروس تامین تجهیزات کلیدی برای مزارع انرژی خورشیدی و بادی در چین و سایر کشورها را با مشکلاتی مواجه ساخته است.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از بلومبرگ، علی ایزدی نجف‌آبادی سرپرست بخش تحلیل مسائل آسیا در بلومبرگ در این باره می‌گوید: اگر شیوع این ویروس تا سه ماهه نخست سال کنترل نشود و جغرافیای بیشتری را تحت تاثیر خود قرار دهد -کمااینکه در ایتالیا و کره جنوبی و ایران و بسیاری دیگر از کشورها هم گسترش یافته – خیلی راحت می‌تواند گسترش انرژی تجدیدپذیر جهانی را با کندی مواجه کند.
اگرچه چین پس از یک تعطیلی طولانی به دلیل کرونا، بازگشت به کار را به آرامی آغاز کرده است، اما بسیاری از کارخانه‌ها همچنان با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند، چرا که هم از نظر نیروی کار با کمبود مواجه هستند و هم از نظر مواد اولیه خام. تولید‌کنندگان انرژی‌های سبز از این امر منفعت نمی‌برند، به‌طوری که تحلیلگران و گروه‌های صنعتی از پتانسیل هزینه‌های بالاتر و تأثیرگذاری بر عملکردهای خارج از کشور خبر می دهند، به ویژه اگر شیوع این بیماری ادامه داشته باشد.
اکنون تاثیر شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های سبز قابل کنترل است و عمدتا محدود به مناطقی از چین است که کرونا ویروس ابتدا در آنجا رویت شده است. شرکت LONGi از غول‌های تولیدکننده تکنولوژی انرژی سبز نیز تاثیر چشمگیر و مهمی روی فروش پنل‌های خود به دلیل گسترش کرونا مشاهده نکرده است و تغییر در آمار فروش هدف خود در سال جاری ایجاد نکرده است. البته این نکته را نیز باید یادآور شد که چین از این نظر اهیت دارد که زنجیره تامین جهانی درگیر در ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌های انرژی پاک محسوب می‌شود و توانایی کاهش آلودگی که به کیفیت آب و هوا آسیب می‌رساند را نیز دارد.

کرونا ویروس روند انقلاب انرژی خورشیدی را کُند می‌کند

این کشور جهان را به سمتی سوق داده که هم به نصب مزارع انرژی خورشیدی و بادی جدید فکر کنند و هم پنل‌های فتوولتاییک تولید کنند که تقریبا در همه جای جهان استفاده می‌شود. از ۱۰ بازار بزرگ تولید سلول‌های خورشیدی، ۹ بازار اصلی چینی است و یکی از آنها، مربوط به کشور کره جنوبی است.
به گفته انجمن صنعت فتوولتاییک چین، کارخانه‌های انرژی خورشیدی که خارج از کشور چین واقع شده‌اند به دلیل شیوع گسترش کرونا و به تبع آن، محدود شدن پروازها از مبدا این کشور، قادر به تامین و دریافت عناصر و تجهیزات انرژی خورشیدی موردنیاز خود از چین نیستند.
از این رو، این گروه از دولت درخواست کرده است تا کاهش تعرفه‌ها را برای پروژه‌های داخلی به تعویق بیاندازد تا از این طریق، کارخانه‌های انرژی خورشیدی را ترغیب به رقابت با یکدیگر کنند تا استفاده از سوخت‌های سنتی نظیر زغال سنگ و گاز طبیعی را تا آخر ماه مارچ محدود کنند.
با این شرایط، آنطور که پیش‌بینی می‌شود، نصب و راه‌اندازی مزارع انرژی خورشیدی و بادی در چین کاهش پیدا می‌کند، این نکته را نیز باید در نظر داشت که بعد از توقف شیوع این ویروس و از بین رفتن آن، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی در این کشور افزایش پیدا خواهد کرد. تحلیلگران اکنون اظهار دارند که بیشینه تولید انرژی خورشیدی در چین ۴۳ مگاوات خواهد بود این در حالی است که این عدد سال گذشته شاخص ۴۵ گیگاوات را نشان می‌داد.
این گزارش حاکی است؛ روند انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان که با سرعت خوبی در حال وقوع بود، با آمدن کرونا روندی نزولی به خود گرفته است و وقوع این انقلاب عظیم را دست کم تا زمان از بین رفتن شیوع این ویروس به تعویق خواهد انداخت. به راستی این همه تکنولوژی و پیشرفت چگونه در مقابل یک ویروس سر تعظیم خم می‌کند و نمی‌تواند در مقابل بی‌رحمی او عکس‌العمل نشان دهد.
منبع بلومبرگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;