در ورود روزافزون محصولات خارجی مقصر کیست؟

مهندس پنجی مدیر فنی – مهندسی شرکت رادین صنعت

هدف از این یادداشت این نیست تا به شعار همیشگی حمایت از تولید کننده داخلی بپردازیم شعاری که از پشتیبانی دولتمردان نیز در مقاطعی بهره مند بوده و تنها ثمره آن صدور چندین دستورالعمل یا مصوبه موقت برای برخی پروژه های دولتی بوده که اگر کمی واقع بینانه بنگریم همواره بهانه هایی به ظاهر قانونمند جهت عدول از اینگونه مصوبه ها برای دست اندرکاران این پروژه ها فراهم بوده است. شایسته تر نبود با کنار گذاشتن تعصب های نابجا و پذیرفتن توان واقعی صنعت کشور راه را برای ورود تکنولوژی مدرن و پیشرفته فراهم آوریم تا بجای آنکه منابع کشور را بخاطر سعی و خطا هدر دهیم و با چندین برابر بودجه مصوب، پروژه ها را به پایان برسانیم با استفاده از تجارب شرکت های بین المللی صاحب تکنولوژی هم از هدر رفتن پول و زمان جلوگیری و هم به ورود فناوری مدرن که باعث رشد صنعت داخلی میشد کمک نماییم؟


اگر نگاهی عمیقتر به این مقوله داشته باشیم در می یابیم که حتی در برخی موارد نتیجه ای عکس گرفته ایم و در صنایعی که صاحب تکنولوژی مدرن میباشند درجا زده ایم و از ورود دانش آن به کشور ممانعت نموده و در صنایعی که دارای تکنولوژی ساده تر بوده و تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را داشته اند , بازار داخلی را محلی برای تاخت و تاز تولیدات خارجی که متاسفانه بسیاری از آنها از نظر کیفی از تولیدات داخلی در سطح پایینتری قرار داشته اند نموده ایم .


در صنعت تهویه مطبوع نیز شاهد حضور مارک های متعددی از کشورهای چین , کره جنوبی , ترکیه , امارات متحده عربی , ایتالیا و … هستیم که متاسفانه بستر حضور مارک های جدید و بعضا نامرغوب به طور روز افزونی در حال رشد است که نه تحریم های بین المللی و نه مصوبه های داخلی یارای ممانعت از ورود آن ها را ندارند و آن ها در دهه گذشته بسیار موفق تر از تولیدکنندگان داخلی در جذب و گسترش بازار عمل کرده اند. نکته تاسف بار در اینباره آنکه در بسیاری از موارد وارد کننده خود سالها تولید کننده بوده و یا دارای سابقه چندین ساله در شرکت های تولید کننده داخلی میباشد که این موضوع نشان میدهد کارشناسان و متخصصین داخلی که هریک دراین صنعت صاحبنظر میباشند یا تولیدات داخلی را دارای کیفیت مناسب نمیدانند یا تولید را برای کسب درآمد مناسب نمیپندارند.


همواره تولید کنندگان داخلی در هر فرصتی در مورد عدم حمایت دولت از صنعت مطالبی بیان نموده اند ولی هیچوقت خود را یکی از عوامل مهم ورود محصولات بی کیفیت به داخل کشور قلمداد نکرده اند و هیچ وقت تلاش نکرده اند تا سطح کیفی محصولات و سطح خدمات خود را افزایش دهند تا مشتری مجاب گردد بجای خرید یک محصول خارجی با مارک ناشناس که خدمات آن نیز توسط شرکتی که به تازگی تاسیس گردیده ارائه میشود، از مارک های معتبر و با کیفیت داخلی نیاز خود را تامین نماید.


آیا واقعا تولید یک دستگاه فنکویل با ظاهر شکیل و مصرف انرژی مناسب کار دشواری است یا نیاز به تکنولوژی بالایی دارد که برخی تولید کنندگان داخلی سالهای سال است دست به ترکیب ساده ترین محصول خود نمیزنند ؟


آیا دانش طراحی یا تکنولوژی تولید یک دستگاه هوارسان که در آن استانداردهای لازم رعایت شود در داخل وجود ندارد که تولید کنندگان ما کماکان از الگوهای تولید محصولات 40 تا 50 سال گذشته مارک های خارجی استفاده میکنند؟ این درحالی است که بسیاری از تولید کننگان ما از جدیدترین ماشین آلات و دانش به روز مهندسی بهره میبرند که برخی از تولید کنندگان معتبر خارجی از آن ها بی بهره اند.


حال روی سخنم با مشاورین محترم است که تصمیم آنها یکی از موثرترین عوامل در حضور برندهای خارجی بوده و میدانیم این پافشاری تنها بخاطر دلسوزی برای پروژه و حفظ سرمایه ملی بوده است .


چرا مشاورین محترم که میدانند چیلرها و اسپلیت یونیت ها که با یک ظرفیت نامی شناخته میشوند دارای ظرفیت واقعی متفاوتی در شرایط آب و هوایی مختلف هستند در انتخاب این محصولات به صرف خارجی بودن به این موضوع توجه نمیکنند و حتی از فروشنده نمیپرسند که این دستگاه برای کارکرد در چه ماکزیمم دمایی طراحی و تولید شده است. آیا فقط مهم آن است که دستگاه خارجی باشد ؟ آیا طراحان و تولید کنندگان داخلی با شرایط متفاوت آب و هوایی و فرهنگ استفاده از تجهیزات تهویه مطبوع در ایران آشنا تر نیستند ؟


چرا مشاورین محترم میپندارند تکنولوژی ساخت هوارسان هایژنیک در داخل کشور وجود ندارد و تولید کنندگان داخلی با استانداردها و الزامات آن آشنا نیستند که این بخش عرصه ای شود برای مارک های نامعتبر خارجی با قیمت هایی بالا و نامعقول ؟


زمان آن فرا رسیده که شعارها عملی شوند و مهندسین و کارشناسان محترم این صنعت قدری بیشتر به هم اعتماد نموده و تجارب خود را دراختیار یکدیگر قرار دهند و خود را در رشد و توسعه این بخش از صنعت موظف بدانند. بیایید ایمان داشته باشیم حتی میتوانیم در بازارهای خارجی نیز حضور موفق داشته باشیم .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;