به داد تاسیسات برسید!

رو ح اله واصف ، سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، در پیش‌نویس ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان متن بسیار نامناسب و اشتباهی افزوده شده است که به مجریان گاز اجازه طراحی سیستم گاز را می‌دهد! مجریان گاز افراد متخصصی هستند که در زمینهٔ اجرا فعالیت می‌کنند و در این مورد دوره‌ها و آزمون‌هایی را می‌گذرانند. به‌هیچ‌ وجه نمی‌توان توان دانش حرفه‌ای آن‌ها را در خصوص شبکه گاز ساختمان نادیده گرفت و اذعان داریم که در زمینه ی اجرا افرادی صاحب‌نظر هستند و سال‌ها است که در کنار مهندسان مکانیک پروژه‌های بزرگ و کوچکی را اجرا کرده‌اند. چه بسیار مشورت‌های سودمندی که به مهندسان ناظر داده‌اند و چه مشکلات بزرگی که حل کرده‌اند. ولی در خصوص طراحی کمی حرف جدی داریم که باید به گوش مسئولین برسد.
اول این‌ که اگر این عزیزان می‌توانند مسئولیت طراحی گاز را بپذیرند پس مسئولیت طراحی موتورخانه و سیستم‌های گرمایش و سرمایش را نیز بپذیرند. مسئولیت آتش‌نشانی و اعلام حریق را نیز بپذیرند. اصلاً در این وانفسای پشت چشم نازک کردن مهندسان و مهاجرت آن‌هابه خارج چه نیازی به این قشر مغرور به ۱۶ سال درس و دوره مبحث دیده و آزمون نظام‌ مهندسی گذرانده داریم؟ حتی بازرسی را نیز به خود مجریان بدهیم. مگر در دولت فخیمه احمدیه سال‌ها مجریان با تعهد قانونی و محضری نظارت نظام‌ مهندسی را دور نزدند؟ آثار مفید آن را که دیدیم!!!
دوم این‌که مهندسان سالهاست طراحی گاز ساختمان‌ها را انجام می‌دهند. چه کسی سایزها را بررسی می‌کند؟ چه کسی سایز دودکش می‌دهد؟ چه کسی محل وسیله را بررسی و تأیید می‌کند؟ در قبال همه این کارها حق‌الزحمه ای می‌گرفتند که بسیار کم و خنده‌دار بود و حتی گاهی کفاف پول بنزین و حمل‌ونقل مهندس را هم نمی‌داد. چه برسد به مسئولیت مادام‌العمر و … . ولی برخی از مجریان محترم حتی حق‌الزحمه چاپ مجدد نقشه‌های ایراد دار و رد شده خود را از مالک می‌گیرند. حالا که با این ترفند مهندس می‌تواند مقداری از تجربه و دانش خود پول حلال به دست آورد چرا با او چنین می‌کنید؟
سوم این‌که این بند افزوده شده به‌روشنی فساد آور است. مهندسی که می‌بیند به‌هیچ‌وجه حق‌الزحمه منطقی خود را بابت دانش، مسئولیت و فعالیت خود نمی‌گیرد به دریافتی‌هایی غیرمنطقی فکر خواهد کرد. یادمان باشد اگر معیشت افراد را در نظر نگیریم زمینه را برای ناهنجاری‌های حرفه‌ای مهیا نموده‌ایم.
چهارمین نکته این است که با طراحی مهندسان نقشه‌های اولیه‌ای آماده و منتشر می‌شود که جلوی بسیاری از اختلافات بعدی را می‌گیرد. با این بند قانونی این رویه اصلاح شده تعطیل می‌شود و بازهم راه‌های غلط قبلی باز می‌شود.
پنجم مجری در طراحی می‌تواند ذینفع باشد. سایز کوچک‌تر، مسیر طولانی‌تر و مواردی از این قبیل باعث می‌شود که سپردن کار به مجری باعث تضییع حقوق کارفرما شود.
آخر این‌که تمام جامعه مهندسی تاسیسات اعم از مهندسان عضو سازمان نظام‌مهندسی و نویسندگان مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان و طبق شنیده‌های ما حتی بسیاری از مدیران ارشد چون مهندس مانی فر و دیگران با این بند خنده‌دار مخالفند. نامه‌نگاری ها شده، جلسه با وزیر محترم راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده ولی هنوز این بند حذف نشده است. آیا این حجم عظیم مخالفت‌ها نباید طراح اصلی این بند را، که گویا آقای مهندس سلطانی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بوده‌اند و حتی درخواست جلسه را نیز نپذیرفته‌اند به فکر بیندازد؟ آیا به این آب باریکه مهندسان تاسیسات نیز رحم نمی‌کنیم؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;