دغدغه های نامبارک روز مهندس!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: قرار گرفتن در روز ۵ اسفند در سال، فرصتی ایجاد می کند تا باز مشکلات مهندسان را در روز مهندس، مشق کنیم و از بیمه مهندسان، تاخیر در پرداخت دستمزد مهندسان در پایتخت و حبس ماندن در حساب ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از کمبود تعرفه خدمات آنها در مقایسه با فعالان در این صنعت به صورت فنی و تجربی سخن بگوییم که باعث کاهش گرایش روزافزون دانش آموزان در سال های اخیر در رشته های مهندسی شده است، از انجام وظایفی در حوزه ایمنی و آتش نشانی در ساختمان هایی بگوییم که به دلیل خلاءهای قانونی هیچ حق الزحمه ای را شامل حال مهندسان نمی کند و فقط افتخار انجام مسئولیت را برای آن ها باقی می گذارد و… از هزاران دغدغه ای برای مهندسین بگوییم که هر سال فقط تکرار می شود و دیگر هیچ …
کارشناسان معتقدند؛  تأخیر در پرداخت دستمزد مهندسان می‌تواند به کاهش درآمد شخصی آن‌ها و کاهش انگیزه برای کار منجر شود و البته حتی انجام پروژه های مهندسی تهران که با تاخیر در دریافت حق الزحمه و دستمزد همراه است نیز باعث کاهش انگیزه و اراده مهندسان در انجام بهترین خدمات می شود و در نهایت می تواند به نقض قراردادهای کاری منتهی و اِعمال جریمه‌ها و مشکلات قانونی برای هر دو طرف منجر شود که البته در نهایت به کاهش تعهد آن‌ها در پروژه‌ها منتهی شده و از جمله عواملی باشد که بر کیفیت کلان ساختمان‌ها تأثیر می‌گذارد.
برای حل این مسئله، نظام مهندسی ساختمان تهران باید مکانیزم‌هایی را برای تسریع در پرداخت دستمزد مهندسان ایجاد کند و تضمین کند که حقوق مهندسان به موقع پرداخت شود. همچنین، ترویج اصول اخلاقی و تعهد به قراردادهای مالی مهمانه با مهندسان و شرکت‌های ساختمانی نقش مهمی در ایجاد روابط مطلوب با مهندسان دارد. برای حل این اختلافات، اهمیت دارد که شفافیت در موضوع پرداخت دستمزد، مذاکرات مستمر بین مراجع مربوطه و نهادهای نظارتی، و تعهد به ارتقاء شرایط اقتصادی مهندسان و آتش‌نشانان مورد توجه قرار گیرد.
بر اساس این گزارش؛ از سوی دیگر یکی از نکات مهم در حوزه ساختمان، عدم به کارگیری سازنده حرفه‌ای و متخصص وعدم نظارت سازمان نظام مهندسی است. مهم‌ترین چالش ساخت و سازهای امروز کشور عدم حضور مهندس ناظر است که حاصل آن واحدهای ساختمانی بی کیفیت و غیرمقاوم است. از وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی، نظارت و کنترل و تضمین اجرایی قوانین و کنترل ساختمان‌ها نیز برعهده شهرداری‌ است. اگر هماهنگی‌ لازم بین مراجع صدور پروانه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و سایر ارگان های مسئول انجام و ساخت و سازها با ارائه خدمات مهندسی صورت بگیرد، صنعت ساختمان ارتقا می یابد.امضا فروشی و یا نظارت‌های صوری یکی از اتهاماتی بوده که به طرق مختلف انگشت خود را به سمت مهندسان ناظر بلند می‌کند و برخی افراد در این راستا معتقدند ازآنجاکه صاحب‌کار و یا پیمانکار در تلاش است تا واحدهایی ارزان و به‌صرفه‌تر بسازد لذا همیشه با مهندسان ساختمان بر سر استفاده از مصالح به‌ ویژه در بحث ایمنی درگیر بوده و سر بحث دارند.
این گزارش می  افزاید؛ گستردگی مشکلات فراوان مهندسان نیاز به تعامل بهینه سازمان نظام مهندسی با سازمان ها و نهادهای مرتبط دارد تا از افزوده شدن هر چه بیشتر آن که قطعاً تبعات ناخوشایندی در حوزه ساخت و ساز و امنیت مردم دارد، کاهش یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;