گلایه رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع کشور از قاچاق هدفمند

بستانچی رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع ایران از قاچاق هدفمند کالا به کشور خبر داد و افزود: سیستم های تهویه تحت عنوان ماشین آلات به صورت قانونی وارد کشور شده و معافیت مالیاتی هم دریافت می کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهدی بستانچی رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع ایران در نشست خبری با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات امروز ما ناشی از ناکارآمدی مدیریتی در داخل کشور است، ادامه داد : به عنوان مثال در سال گذشته بیش از هزار بخش نامه صادر شده است. ما در برخی از روزها فقط چند بخش نامه گمرکی جدید داریم.
او در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به مشکلات موجود در انتقال تکنولوژی، دانش فنی و ماشین آلات به روز، اظهار داشت: امیدوارم که احیای برجام و لغو تحریم های اقتصادی مثل بار قبل منجر به افزایش واردات کالا نشود چرا که ما امروز بیش از هر چیز نیاز به جبران عقب ماندگی خود در حوزه تکنولوژی هستیم.
تعرفه واردات چیلر در ایران کمتر از امارات
رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع همچنین در بخش دیگری از سخنان به مساله قاچاق اشاره کردو گفت: قاچاق در این صنعت به صورت جدی دنبال می شود. به طوری که ۵۰ درصدی کولرهای گازی موجود در بازار گاز بوده و ۵۰ درصد دیگر کولرهایی هستند که به صورت قانونی وارد شده یا در داخل کشور تولید شده اند.
بستانچی با بیان اینکه ما دچار قاچاق هدفمند در سیستم های تهویه هستیم، توضیح داد: متاسفانه سیستم های تهویه مطبوع تحت عنوان ماشین آلات، ادوات و دستگاه ها به صورت قانونی وارد کشور شده و اتفاقا معافیت گمرکی هم دریافت می کنند. این در حالی است که براساس تصویب ‌نامه‌های مورخ ۱۱/ ۳/ ۱۳۹۳ و ۱۵/ ۴/ ۱۳۹۶ هیات وزیران، خرید هر نوع کالای تاسیساتی و تهویه مطبوع خارجی که مشابه داخلی دارند، برای تمامی‌ دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی ‌یا دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است. این کار به معنای واقعی گل به خودی محسوب می شود
به گفته این فعال صنعتی، تعرفه واردات چیلر در ایران کمتر از تعرفه واردات همین محصول در امارات است. در حالیکه ما ادعا می کنیم تولید کننده این محصول هستیم و امارات مصرف کننده آنهاست.
بستانچی تاکید کرد: هم‌اکنون تمام ‌تجهیزات تهویه مطبوع مورد نیاز مصرف‌کنندگان کشور که مراکز بهداشتی، درمانی و صنایع به ویژه صنایع نفت و گاز و انرژی، در راس آنها هستند، توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌شوند. بنابراین لازم است واردات محصولات مشابه از سوی دولت ممنوع شود تا تولید داخلی به حیات خود ادامه دهد.
عضویت در انجمن شرط انتخاب پیمانکار در مناقصه های دولتی
او همچنین با بیان اینکه تا حالا دولت هیچ حمایتی از سازندگان سیستم های تهویه مطبوع نکرده است، ادامه داد : ما حتی جز اولویت های دولت برای حمایت هم قرار نداریم. بماند که دولت از هر صنعتی حمایت کرده آن را به ورطه نابودی کشانده است.
رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع اظهار داشت: تنها خواسته ما از دولت این است که انتخاب پیمانکار در مناقصه ها از میان اعضای انجمن باشد چرا این کار تضمینی برای حفظ کیفیت بوده و خیال مشتری هم راحت خواهد بود.
بستانچی همچنین ازعرضه جدیدتری فن های مصرفی در مترو در سال آینده خبر داد و ادامه داد: ما صرفا به دنبال تامین محصول نیستیم بلکه سعی داریم که طراحی محصول که اتفاقا ارزش افزوده بالایی هم دارد، در داخل کشور صورت گیرد.
به گفته او، طراحی کل و تامین و اجرای سیستم تهویه قم هم اکنون توسط این شرکت در حال انجام است. در حالی در گذشته کار طراحی سیستم های تهویه را یک شرکت فرانسوی انجام می داده است.
رییس انجمن صنفی سیستم های تهویه مطبوع همچنین از صادرات سیستم های تهویه به ۱۶ کشور دنیا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات ما صادر و ۷۰ درصد آن در داخل کشور مصرف می شود. اما برنامه داریم که میزان صادرات خود را به ۷۰ درصد تولیداتمان برسانیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;