بررسی عملکرد پوشش‌های تزئینی بر روی سطوح بیرونی بنایی و بتنی

استفاده از پوشش های آلی و معدنی بر روی سطوح بتنی و بنایی از جمله محصولات نوین ساختمانی هستند که در دهه‌های اخیر موجب توجه مهندسین و دست‌اندرکاران ساخت قرار گرفته است. این پوشش‌ها به دلایل مختلفی از جمله سرعت اجرای بالا، خصوصیات مناسب مکانیکی و دوام و ایجاد ظاهری زیبا و دکوراتیو (در برخی موارد) از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشند.
معرفی پروژه؛

استفاده از پوشش‌های آلی و معدنی بر روی سطوح بتنی و بنایی از جمله محصولات نوین ساختمانی هستند که در دهه‌های اخیر موجب توجه مهندسین و دست‌اندرکاران ساخت قرار گرفته است. این پوشش‌ها به دلایل مختلفی از جمله سرعت اجرای بالا، خصوصیات مناسب مکانیکی و دوام و ایجاد ظاهری زیبا و دکوراتیو (در برخی موارد) از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشند. از این پوشش‌ها به صورت دکوراتیو و بعضا دارای نقش‌و‌نگار در نمای ساختمان‌ها و انواع پوشش‌های تزئینی داخلی و خارجی بر روی سطوح بنایی و بتنی استفاده می‌گردد. صرف‌نظر از نوع و جنس این پوشش‌ها، کاربرد اغلب آنها برای پوشش سطوح بنایی و بتنی و ایجاد ظاهری زیبا می‌باشد منتها جهت همین امر نیز پوشش مربوطه باید دارای خواص و ویژگی‌های مربوطه باشد. در بسیاری موارد تولیدکنندگان این قبیل از پوشش‌ها ادعا می‌کنند که علاوه بر کاربرد زیبایی و دکوراتیو، این قبیل پوشش‌ها دارای خواص عایقکاری رطوبتی (آب‌بندی و نم‌بندی سطوح) و همچنین قابلیت اجرا بر روی سطوح بیرونی (همچون نمای) را دارند، یا در بسیاری موارد نیاز است تا این محصولات در برابر مواد شیمیایی و عوامل جوی از مقاومت مطلوبی برخوردار باشند. لذا با توجه به اینکه برای بررسی اینگونه خواص و کاربردها استاندارد واحد و مشخصی موجود نمی‌باشد بنابراین در بخش مصالح ساختمانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب یک پروژه تحقیقاتی به بررسی مشخصات مکانیکی و دوام اینگونه محصولات پرداخته شده است. بر اساس مطالعات انجام شده و ادبیات فنی موجود جهت اطمینان از کیفیت این قبیل پوشش‌ها جهت استفاده در سطوح خارجی می‌بایست ویژگی‌های مختلفی را برای این نوع پوشش‌ها مورد ارزیابی قرار داد به طوری که برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: ۱) بررسی خواص چسبندگی پوشش با زیرکار ۲) تعیین مقاومت پوشش در برابر ضربه ۳) تعیین مشخصات مکانیکی مربوط به پوشش شامل مقاومت کششی و میزان ازدیاد طول آن ۴) تعیین رفتار پوشش در برابر آتش ۵) تعیین نفوذپذیری آن در برابر آب ۶) پایداری پوشش در برابر شرایط رطوبتی و حرارتی متفاوت ۷) تعیین مقاومت پوشش در برابر شرایط یخبندان و دماهای منفی ۸) تعیین مقاومت در برابر ترک خوردن یا به عبارتی بررسی قابلیت پل زدن پوشش بر روی ترک‌ها ۹) بررسی مقاومت پوشش در برابر پوسته پوسته شدن ۱۰) تعیین مقاومت پوشش در برابر اشعه UV و آزمون‌های مختلف دیگری که وابسته به نوع و کاربرد آنها اضافه می‌گردد. شایان ذکر است که چنانچه پوشش مورد نظر در برابر عوامل مهاجم همچون نفوذ یون‌های کلراید و… مقاومت داشته باشد (که کمتر برای پوشش‌های تزیینی مطرح می‌باشد) می‌تواند برای محافظت از سازه‌های بتنی مسلح نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در مطالعه انجام شده در قالب پروژه پژوهشی حاضر برای بررسی عملکرد پوشش مورد نظر جهت استفاده در نمای خارجی سطوح بتنی و بنایی، برای پوشش‌های مورد نظر برخی از آزمون‌های فوق وابسته به کاربرد محصول در بخش مصالح ساختمانی انجام پذیرفت که در ذیل تصاویر برخی از آنها مشاهده می‌گردد:
خاطرنشان می‌شود علی دوستی مجری این پروژه می‌باشد.

تعیین نفوذپذیری در برابر آب بوسیله شبیه سازی کج باران و جریان باد تعیین خواص کششی و ازدیاد طول
تعیین مقاومت چسبندگی بعد از سیکل های مختلف یخ زدن و آب شدن تعیین خواص چسبندگی در حالت معمولی
پروانه حسینیام
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;