هشدارهای جدی در باره «چهارشنبه سوزی»!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: چهارشنبه سوری، جشنی پر از شور و لذت و شادمانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو به حساب می‌آید.
چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود و شامل رسوم مختلفی از آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و… می‌شود که برخی از این آداب‌ورسوم به فراموشی سپرده شده‌اند.
چهارشنبه سوری از پرشورترین رسوم مقدماتی نوروز در اقصی نقاط ایران است که آتش، مهم‌ترین عنصر آن به شمار می‌رود و نامش نیز از شعله‌های آتش گرفته شده است؛ هرچند که امروزه استفاده از مواد آتش‌زا و انفجاری، این جشن را به مراسمی پرمخاطره تبدیل کرده است که صدمات جسمی و حتی مرگ افراد را در پی دارد. این جشن وابسته به هیچ مذهب یا قومیتی نیست و از مسلمان تا زرتشتی، مسیحی و… در این جشن شرکت کرده و آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.
اما متاسفانه با گذر زمان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، بسیار تفاوت یافته و با وقوع حوادث تلخ رنگ و بویی دیگر گرفته است.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه؛ “چهارشنبه سوری یکی از جشن ها و اعیاد باستنی و سنتی ما است که همه ما خاطرات خیلی خوبی با این جشن داشتیم و خوش می گذشت که از هفته ها قبل منتظر رسیدن آن بودیم.” به خبرنگار تاسیسات نیوز گفت :
اما متاسفانه جشن چهارشنبه سوری به دلایل فرهنگی و غیر فرهنگی این جشن رنگ و بوی خودش را از دست داده و از حالت جشن خارج شده  و متاسفانه تقریبا به یک میدان جنگ تبدیل شده است .
وی افزود:
اتفاقاتی ما در طی این شبها دیدیم که نه تنها شباهتی به جشن نداشت بلکه معابر به یک میدان جنگ شبیه بود اینکه آتشی را بعضا روشن می کردند که تا کابل بالای سر خود  را آتش می زد.یا گاهی اینقدر آتش گسترده بود که به بالکن خانه مردم می رسید و آنجا را آتش می زد.
متاسفانه ورود برخی از تجهیزات و وسایلی که هیچ ارتباطی به جشن ندارد
ملکی تاکید کرد:
هیچ منطقی آن را قبول نمی کند باعث شده است که نه تنها چهارشنبه سوری خوش نمی گذرد حتی پدرو مادرها هم نگران فرزندانشان هستند و این برای آنها موجب استرس شده است.
وی افزود: من در همین مورد به خانواده ها توصیه هایی دارم که در این مسئله که البته نمی گویم بحران ، ولی برای حل معضل چهارشنبه سوری که به این وضعیت درآمده، نیاز به دو رویکرد جدی است که درپیش بگیریم.
به گفته ملکی، در پیش گرفتن راهکار و رویکرد بلند مدت است که باید کارهای آموزشی و فرهنگ سازی خوبی شود که نیاز به برنامه ریزی از  روز بعد چهارشنبه سوری امسال است تا با انجام  اقدامات و برنامه های فرهنگی ، آموزشی ، کلیپ ، در مدارس ، همایش ها این موضوع را مورد توجه قرار بدهیم تا در چهارشنبه سوری سال آینده مشکلی نداشته باشیم.
وی یادآور شد:
در مورد راهکار کوتاه مدت هم از نظر من که کارشناس آتش نشانی هستم، این است که بهترین اقدام در این فاصله زمانی کوتاه تا زمان شب چهارشنبه سوری،  بزرگترها خانواده را رها نکنند، زیرا اصلا فلسفه چهارشنبه سوری و اساس این شب دورهمی و کنار هم بودن است.
ملکی خاطرنشان کرد:
 یک بخشی از این جشن آتش بازی خیلی کوچک و تحت کنترل بوده ولی اینکه همه بخش ها را فراموش کرده ایم و همه شب را در خیابان آتش بازی کنیم، اصلاً در مفهوم «جشن چهارشنبه سوری» وجود نداشته است.
سخنگوی سازمان آتش با تاکید بر اینکه در کنار هم بودن یکی از نمادهای ویژه برگزاری این جشن و مراسیم است گفت :
تنها راه و مهمترین راه این است که بزرگترها و خانواده ها کنار هم باشند و این شبها و روزها پدرو مادرها ، خواهر برادر بزرگتر ، مربیان و معلمان و در شبکه های مجازی یک بخشی را به این بخش اختصاص دهند که به فرزندان در این زمینه هشدارهای لازم را بدهند.
کارشناس سازمان آتش نشانی با بیان اینکه بیشترین طیفی که درگیر حوادث هستند  نوجوانان و جوانان هستند که بیشتر ۱۰ تا ۲۰ سال را تشکیل می دهند و البته سن های بالاتر هم در بین حادثه دیدگان مشاهده می شود .
وی ضمن ابراز تاسف از وقوع حوادث در این شب گفت:
ما ضابط قضایی نیستیم و  تنها کاری که می کنیم حتی با وجود حضور در محلهایی که اقدام به انجام کارهای خطرناک می کنند، این است که ؛ به آنها اخطار بدهیم.
ملکی تاکید کرد:
البته اطلاع رسانی در باره افراد و محلهایی که در حال کار خلاف مانند؛ جمع آوری مواد محترقه زیاد است ، و کارتن ، کارتن مواد شیمیایی وارد خانه می کند از جمله ضروریاتی به شمار می آید تا مانع از وقوع حوادث جبران ناپذیر شود.
ملکی با بیان اینکه در دوران کرونا حوادث چهارشنبه سوری کاهش یافته است افزود: البته امیدواریم که امسال هم مانند ۲ سال گذشته آسیب دیدگان از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری بسیار کم باشد.
سخنگوی سازمان آتش نشانی در پایان اظهار کرد:
  در آستانه سال نو هستیم و همه بعد از ۲ سال ایام کرونا که نه عید را خوب درک کردیم و نه دورکاری و … و من و همکارانمان در شدیدترین وضعیت کرونا در ایستگاههای آتش نشانی حاضر بودیم و آماده به خدمت رسانی بودیم و متاسفانه تعدادی از همکاران خود را از دست دادیم . بسیار مطلوب است که تا در آستانه سال نو از هموطنان خود بخواهیم که شادی خود را با از دست دادن سلامتی، جان و مال خود نابود نکنیم و البته در این بین ما و همکارانمان را نیز در این شادی خود با برگزاری سالم مراسم چهارشنبه سوری شریک کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;