کاهش آلودگی و تامین انرژی با نیروگاه هایی در پشت بامها

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: بحران انرژی و ضرورت استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین انرژی برق اخیراً مشکلات زیادی را در ایران و بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرده است. راه اندازی پانلهای خورشیدی در پشت بام ها در ایران و اکثر کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب فرصت مناسبی برای تهیه و تامین برق خانگی و همچنین فروش مازاد آن و کسب درآمد برای خانواده ها ایجاد کرده است.
کارشناسان معتقدند ایران با وجود روزهای آفتابی زیاد در سال شرایط مناسبی برای توسعه و اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی به منظور تامین برق خانگی و فراهم آوردن بستر مناسب برای تامین برق واحدهای صنعتی را داراست که در صورت حمایت های دولتی و رفع موانع و واگذاری تسهیلات به متقاضیان می توان سهم موثری در کاهش سوخت های پاک و بهبود وضعیت آلودگی هوا و همچنین تامین انرژی پاک در کشورا را داشت.
ظرفیت خوب ایران در تجدیدپذیرها
مهدی رهبری کارشناس حوزه انرژی گفت: ظرفیت های مطلوب ایران در  حوزه انرژی با وجود چالش های مختلف مانند؛ تحریم، کرونا به ویژه در تعامل با منطقه اوراسیا و برخی از کشورهای همسایه مطلوب ارزیابی می شود و هنوز هم بسیاری از کشورها از مشاهده توانمندی های ایران در حوزه کالاهای آب و برق و همچنین هوشمندسازی در حوزه انرژی شگفت زده می شوند اما به دلیل تحریم و مشکلاتی که ایران در تعاملات بین المللی دارد قادر به استفاده بهینه از آنها در خارج از مرزهای نیست.
او افزود: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و الزام وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به تامین حداقل ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود از محل انرژی های تجدیدپذیر و پاک، استفاده از سلول های خورشیدی به منظور تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. تسهیل قوانین و مقررات یکی از مسیرهایی است که در این بخش می تواند با کمک  نهادهای دولتی یا حاکمیتی، به یاری فعالان بخش خصوصی شتافته و با تسهیل ارتباطات، رَوَندِ توسعه و تولید را سرعت بخشد.
رهبری ادامه داد: بحران انرژی به خصوص در بخش تامین برق خانگی و صنعتی از جمله چالش هایی به شمار می آید که اکثر کشورهای جهان با آن روبرو هستند اما راهکارهای مطلوبی در این زمینه ارائه شده است. طرح نصب پنل های خورشیدی به عنوان یک نیروگاه کوچک ، در شمار راهکارهایی تلقی می شود که از بسیاری هزینه های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه های بزرگ نیز می کاهد. در سال‌های اخیر بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز چارچوب سیاست‌های حاکم، به‌سرعت درحال‌توسعه و پیشرفت بوده  و یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است؛ اگرچه نفت و به‌خصوص گاز طبیعی همچنان در فضای گسترده‌ی نیاز به انرژی حضور فعال دارند ولی نقش تبدیل آنها به کالا، همچون محصولات پتروشیمی وجه پررنگ‌تری در عرصه نفت و گاز خواهند بود.
نیروگاه های خورشیدی پشت بامی و کاهش آلایندگی ها
این کارشناس اضافه کرد: فروش تضمینی نیروی برقِ این نیروگاه ها، واگذاری تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی پانل های خورشیدی در پشت بام ها از جمله اقدامات و سیاستهای تشویقی  به شمار می آید که جهت کاهش بارِ شبکه توزیع برق، و ممانعت از خروج ارز از کشور و کاهش آلایندگی زیست محیطی  در سطحی کوچک انجام شده است اما مشاهده نتایج این طرح نیازمند حمایت های مالی و قانونی از آن می باشد. موقعیت جغرافیایی ایران با توجه با روزهای آفتابی خوب، ظرفیت مطلوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی در کشور ایجاد کرده است. تهران  نیز با توجه به پتانسیل های موجود امکان احداث نیروگاه های کوچک در بام منازل خود را داشته و می توان مطابق با قوانین جاری وزارت نیرو،  اقدام به فروش برق تولید شده توسط این نیروگاه ها  را باهدف کاهش گاز دی اکسید کربن و صرفه جویی در مصرف گاز را کرد.
رهبری معتقد است: به این ترتیب علاوه بر استفاده از ظرفیتهای عمومی مانند؛ منازل، هایپرمارکتهای بزرگ، پایانه های اتوبوسرانی و مراکز بزرگ ساختمانی پایتخت برای ایجاد نیروگاه کوچک و تولید برق، بسیاری از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ نیز با استفاده از طرح های نوینی مانند؛ انواع پنل های خورشیدی، ساختمان هوشمند، ماژول هوشمندساز نیروگاه خورشیدی در صدد توسعه ظرفیت های استفاده از تجدیدپذیرها را دارند. طرح جایگزینی تجدیدپذیرها با نیروگاه های با عمر بالا ، از بسیاری هزینه های تولید انرژی در کشور کاسته و علاوه بر آن از میزان آلایندگی نیروگاه های بزرگ نیز کمتر شده است. رشد «تجدیدپذیرها» در ایران و  افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، در سال های اخیر در حالی صورت می گیرد که هنوز ظرفیتهای خالی فراوانی در کشور وجود دارد تا با وجودِ برخورداری از این منابع، در مسیرِ توسعه انرژی های پاک گام برداشته و علاوه بر صرفه جویی در راستای حمایت از محیط زیست گام برداشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;