چین طویل‌ترین کابل برق ابررسانای جهان را راه‌اندازی کرد

چین بلندترین کابل ابررسانای جهان را با ظرفیت انتقال ۳۵ کیلوولت و طول ۱۲۰۰ متر افتتاح کرده است.
به گزارش تاسیسات نیوز و به نقل از آی‌ای، به گفته منابع چینی، مهندسان در شانگهای یک کابل برق ابررسانای ۳۵ کیلوولتی به طول ۱۲۰۰ متر را در اوج بار نصب و آزمایش کرده‌اند.
مهندسان چینی به طور رسمی این کابل ابررسانا با ظرفیت انتقال ۳۵ کیلوولت را در شانگهای چین راه‌اندازی کردند.
چین ادعا می‌کند که با رسیدن به ظرفیت کامل خود در طول این آزمایش، طولانی‌ترین کابل ابررسانای جهان را راه‌اندازی کرده است.
این کابل از این نظر منحصر به فرد است که در یک هسته شهری راه‌اندازی شده و به طور کامل در کانال‌ها(داکت) نصب شده است. منابع چینی می‌گویند این کار باعث می‌شود که این کابل تنها کابل در نوع خود در سطح جهان باشد.
کابل بی‌همتا
کابل‌های ابررسانای انتقال قدرت از ویژگی ابررسانایی برای انتقال تقریباً بدون هدر رفت برق استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از مواد ابررسانا این است که مقاومت انتقال نیرو را در نیتروژن مایع با دمای پایین تقریباً به صفر کاهش دهند.
بنابراین یک کابل ابررسانا می‌تواند به اندازه ۴ تا ۶ کابل معمولی در همان سطح ولتاژ برق را منتقل کند و در نتیجه حدود ۷۰ درصد در فضای لوله‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شود.
ولتاژ کابل ذکر شده به سمت حداکثر محدوده ولتاژ متوسط برای کاربردهای شهری و نیمه شهری است. کابل‌های ابررسانا در این محدوده می‌توانند در ولتاژهای ۱۵، ۲۵ یا ۳۵ کیلوولت کار کنند. این محدوده برای شبکه‌های توزیع رایج است.
شهرهایی مانند شانگهای در درجه اول از کابل‌های ابررسانا برای شبکه‌های توزیع خود استفاده می‌کنند. این محدوده برای تراکم و نیازهای برق مناطق شهری مناسب است. اما آنچه در مورد این کابل منحصر به فرد است، طول و نصب داکت آن است.
این پروژه نمایشی جدید، ۱.۲ کیلومتر بین دو پست برق ۲۲۰ کیلوولتی در منطقه شوهوی(Xuhui) در مرکز شانگهای را در بر می‌گیرد. لازم به ذکر است که جریان طراحی آن ۲۲۰۰ آمپر است.
چین می‌گوید، نصب و راه‌اندازی این کابل، نتیجه‌ی دو دهه تلاش مهندسان مؤسسه تحقیقاتی کابل برق شانگهای(SECRI) تحت نظر گروه شنرژی(Shenergy) است، شرکتی که در ۶۰ سال گذشته در زمینه کابل برق تخصص یافته و در صنعت انتقال ابررسانا پیشگام است.
هوانگ چونگچی، یکی از اعضای آکادمی مهندسی چین و کارشناس کابل‌های ابررسانا می‌گوید: اگر کابل‌های ابررسانا به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند، می‌توان مشکلات تراکم بالا و فضای محدود در شهرهای فوق‌العاده بزرگ مانند شانگهای را حل کرد. تیم پژوهشی کابل برق شانگهای معتقد است که نوآوری مستقل برای پیشگامی در این صنعت لبه دانش، ضروری است.
وی افزود: طراحی ما به کاهش هزینه تقریباً دو سومی مواد خام ابررسانا که زمانی در انحصار کشورهای خارجی بود، کمک کرد.
وی ادامه داد: تشخیص و جداسازی سیگنال‌های الکتریکی ضعیف در سیستم کابل‌های ابررسانا یک چالش فنی در سطح جهانی بود. مهندسان SECRI به طور مستقل برای به دست آوردن داده‌های آزمایشی کلیدی کار کردند که به شکل موثر قابلیت تنظیم استاندارد آنها در اولین کنفرانس استاندارد بین‌المللی برای کابل‌های ابررسانا در جهان شرح داده شد.
در سپتامبر ۲۰۲۲، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اطلاعاتی را منتشر کرد مبنی بر اینکه چین بزرگترین سیستم قدرت را در جهان ساخته است. طول خط انتقال برق ۳۵ کیلوولتی در چین اکنون ۲.۲۶ میلیون کیلومتر است، بدین معنی که کابل‌های برق موجود در چین را می‌توان ۵۶ بار به دور زمین پیچید.
چین در فکر کابل‌های طولانی‌تر
به گفته هوانگ، این خط انتقال برق ۱.۲ کیلومتری در شانگهای، استثنایی و البته نقطه شروع خوبی برای توسعه کابل‌های پنج کیلومتری و ۱۰ کیلومتری است.
زانگ شیهوا مهندس ارشد SECRI می‌گوید: ما قبلاً همه کابل‌های فشار قوی را وارد می‌کردیم، اما اکنون از کابل‌های بومی استفاده می‌کنیم.
وی افزود: اکنون ما شروعی تازه در فناوری انتقال نیروی ابررسانا داشته‌ایم و به لطف دو دهه تلاش‌های تحقیق و توسعه، رهبری جهانی را در این زمینه به دست گرفته‌ایم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;