راهنمای خرید کابل برق

راهنمای خرید کابل برق به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل برق موجود در بازار که با شبکه شما سازگاری دارد را خریداری کنید.
به گزارش تاسیسات نیوز، کابل برق یکی از اصلی‌ترین تجهیزات برقی است. بدون وجود سیم و کابل، انتقال جریان الکتریکی و اتصال میان دستگاه‌های مختلف برقرار نمی‌شود. کابل برق از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده است.
با پیشرفت و توسعه صنایع مختلف، استفاده از سیم و کابل نیز رواج پیدا کرده است. به همین دلیل انواع مختلفی از این تجهیزات به بازار عرضه می‌شود.
تنوع موجود در سیم و کابل‌های برق، موجب سردرگمی افراد در هنگام رخرید این تجهیزات می‌شود. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به خرید کابل برق، مواردی همچون جنس هادی، شکل ظاهری هادی، سطح مقطع، تعداد رشته های کابل، کاربرد و کارایی، برند و شرکت سازنده را در نظر بگیرید.
اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این متن به بررسی راهنمای خرید کابل برق می‌پردازیم.
کابل برق چیست؟
کابل برق از یک یا چند رشته هادی رسانا از جنس مس یا آلومینیوم تشکیل شده است که این هادی وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد. هادی کابل به یک لایه عایق از جنس PVC مجهز شده است. این عایق از نشت جریان الکتریسیته جلوگیری می کند و ایمنی کابل را افزایش می دهد. تمامی اجزای کابل توسط یک لایه روکش که می‌تواند از جنس پی وی سی، لاستیک و … باشد احاطه می‌شود. این روکش از کابل در برابر صدمات فیزیکی و مکانیکی محافظت می‌کند.
در ادامه موضوع آشنایی با انواع کابل برق بهتر است بدانید که پارامترهای زیادی در دسته بندی این محصولات نقش دارند که از مهم ترین آن ها می توان به سطح ولتاژ، نوع هادی و ساختار آن، عایق و روکش و … اشاره کرد.
راهنمای خرید کابل برق
تاریخچه کابل برق
اولین کابل برق در جهان با روکش های لاستیکی و در سال ۱۸۷۶ تولید شد. در ابتدا چند رشته سیم مسی به هم تابیده شدند که از نوعی کائوچو طبیعی به نام گاتاپرچا به عنوان عایق استفاده می کردند. از این کابل‌ها برای انتقال جریان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شد.
در سال ۱۸۸۰، این کابل‌ها از نوعی روکش نفوذناپذیر در برابر آب استفاده کردند. از این رو کیفیت آن‌ها بهبود پیدا کرد. در حال حاضر تولید کابل پیشرفت بسیار زیادی داشته است و از مواد بهتری در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توان گفت صنعت کابل سازی تقریباً ۱۳۰ سال در جهان قدمت دارد.
حال که می‌خواهیم به بررسی راهنمای خرید کابل برق بپردازیم، بهتر است بدانیم طبق مستندات موجود، اولین کارخانه‌های برق و تولید کابل ایران در سال ۱۲۸۰ افتتاح شدند. یکی از اولین کارخانه‌ها، برق امین الضرب نام داشت. این کارخانه ابتدا به تولید سیم‌های روکش دار پرداخت و پس از آن کابل هایی نیز به بازار عرضه کرد.
نکات مهم در خرید کابل برق
در حال حاضر از کابل برق در تمامی صنایع استفاده می شود. به همین دلیل انواع مختلف آن به بازار عرضه می شود. پیش از خرید کابل باید مواردی را در نظر بگیرید.
جنس و شکل ظاهری هادی
از مهم ترین نکاتی که پیش از خرید کابل برق باید در نظر بگیرید، جنس و شکل ظاهری هادی است.
همان طور که پیشتر گفته شد، کابل برق در دو نوع زیر به بازار عرضه می‌شود:
کابل برق مسی
کابل برق آلومینیومی
کابل مسی کیفیت بهتری نسبت به کابل آلومینیومی دارند. اما قیمت آن ها نیز بالاتر است. در مقابل احتمال به سرقت رفتن کابل های آلومینیومی کمتر است.
همچنین این کابل‌ها می‌توانند هادی‌هایی از نوع افشان، نیمه افشان و مفتول داشته باشند. کابل برق افشان انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و درصد شکنندگی آن کمتر است. در مقابل، کابل برق مفتولی مقاومت فیزیکی بیشتری دارد و از لحاظ قیمتی مناسب‌تر است.
سطح مقطع کابل
کابل‌ها دارای دو نوع سطح مقطع هستند که از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. این کابل‌ها عبارتند از:
کابل برق تخت: این کابل‌ها دارای هادی‌هایی هستند که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند. از این کابل‌ها در آسانسور، جرثقیل سقفی و دیگر مکان‌ها استفاده می‌شود. سطح مقطع این کابل‌ها مستطیلی شکل است.
کابل برق گرد: این کابل‌ها، همان کابل‌های عادی هستند که در صنعت ساختمان سازی، انتقال و توزیع برق از آن ها استفاده می‌شود.
همچنین کابل‌های برق دارای سطح مقطع‌های متفاوتی از لحاظ قطر هادی هستند. کابل‌هایی با سطح مقطع کمتر، قطر کمتری نیز دارند و در مقابل کابل‌هایی با سطح مقطع بزرگ‌تر، قطورتر هستند. کابل‌هایی با ضخامت بیشتر قدرت انتقال بیشتری دارند. اندازه سطح مقطع کابل، به سیستم شما و کارایی که از کابل انتظار دارید، بستگی دارد.
برند و شرکت سازنده کابل
آخرین نکته در راهنمای خرید کابل برق توجه به برند و اصلی بودن کابل برق است. در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید کابل برق می‌پردازند. از بهترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به سیمیا، خراسان افشارنژاد، کمان، کابل کرمان، دامغان، البرز الکتریک نور، رفسنجان، رسانا، مسین، همدان، افق البرز، تک سیم البرز، سهند، سیمند کابل، سیمپود، پاسارگاد و … اشاره کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;