وزیر نیرو :‌هیچ انتقال آبی بدون مجوز و بررسیهای لازم صورت نمی گیرد

وزیر نیرو درباره مسائل مربوط به حوزه‌های آبخیزداری گفت: کشور ما خشک و نیمه خشک است. من این اطمینان را می‌دهم که طرح انتقال آب بدون توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی و اجماع و مفاهمه اجرا نخواهد شد. طرح‌های مربوطه در دست اجرا هم با همین شاخصه‌ها است. تمام بحث‌ها در قالب فضای کارشناسی رسیدگی می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، وزیر نیرو درباره موضوع رعایت بهداشت آب شرب با توجه به نگرانی‌های مربوط به کرونا تأکید کرد که وزارت بهداشت هر روز کیفیت آب را کنترل می‌کند و خود وزارت نیرو هم به این موضوع توجه می‌کند.
رضا اردکانیان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) اظهار کرد: درباره مسائل بهداشتی مقابله با کرونا روزانه وزارت بهداشت کیفیت آب را کنترل می‌کند و خود وزارت نیرو هم به این موضوع توجه دارد. از محل اعتبارات ملی هم برای مناطقی که نیاز به توجهات بیشتری است همچون استان هرمزگان اعتباراتی اختصاص داده شده و به آن عمل می‌کنیم.
وی همچنین گفت: ان‌شاءالله تأمین بخشی از آب استان‌ها از طریق آب شیرین‌کن در دستور کار این وزارت خانه قرار خواهد گرفت.
وزیر نیرو در واکنش به صحبت یکی از نمایندگان مبنی بر در دسترس نبودن گفت: یکی از وزرایی بودم که در دوره گذشته ارتباط خوبی با نمایندگان داشتم و در این دوره هم تلاش می‌کنیم تعامل خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به صحبت‌های قالیباف درباره طرح گرمسیری گفت: این طرح تحت عنوان توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور دنبال می‌شود. در ۱۲ استان طرح‌هایی داریم با اجازات رهبری در سال‌های اخیر حدود ۸ میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده تا صرف اجرای این طرح‌ها شود. برای حفظ حقابه جمهوری اسلامی و تأمین آب مورد نیاز با اولویت آب شرب تلاش می‌کنیم امسال این طرح به نتیجه خوبی برسد.
اردکانیان درباره مسائل مربوط به حوزه‌های آبخیزداری گفت: کشور ما خشک و نیمه خشک است. من این اطمینان را می‌دهم که طرح انتقال آب بدون توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی و اجماع و مفاهمه اجرا نخواهد شد. طرح‌های مربوطه در دست اجرا هم با همین شاخصه‌ها است. تمام بحث‌ها در قالب فضای کارشناسی رسیدگی می‌شود.
وی افزود: درباره شبکه‌های فرسوده هم تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده که کلیه شبکه‌های انتقال و توزیع برق اصلاح یا جایگزین شود ولی تأمین برق نسبت به دوسال گذشته چهار برابر شده و پوشش برق به ۹۹.۷ رسیده که بسیار بالاتر از متوسط جهانی است.
وزیر نیرو درباره ذخیره‌سازی آب گفت: امسال ورودی سدها ۳۰ میلیارد مترمکعب از سال گذشته کمتر بوده است. ما در سال ۹۸ اقداماتی برای لایروبی رودخانه‌ها کردیم. توافق‌نامه‌ای با مشترکان برای تشویق در مصرف بهینه برق صورت گرفته به خصوص برای چاه‌های کشاورزی که در صورت همکاری در زمان اوج مصرف برق تا حدود دو ساعت برق رایگان دارند.
وی درباره انشعابات غیرمجاز گفت:‌ انشعابات دارای مجوز و تکلیف قانونی است و اگر موردی غیر از این اطلاع دارید را به ما بگویید. درباره سیاست‌های جزیره‌ای هم شاید بتوان گفت که نه فقط درباره بخش نیرو و جهاد کشاورزی که بسیاری از سازمان‌های اداری هم از این سیاست‌های جزیره‌ای رنج می‌برند و باید فکری به حال آن کرد.
وزیر نیرو درباره نگرانی‌های مربوط به آلودگی آب به خاطر کرونا گفت: روزانه وزارت بهداشت کیفیت آب را کنترل می‌کند و وزارت نیرو هم به آن توجه دارد. از محل اعتبارات ملی هم برای مناطقی همچون استان هرمزگان اقدامات ویژه شده است. امسال تأمین بخشی از آب استان از طریق آب شیرین‌کن را در دستور کار داریم و به دنبال استفاده از آب شور دریا هستیم.
اردکانیان درباره وضعیت دریاچه ارومیه هم گفت: کارگروه ملی با مسئولیت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است. تاکنون ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است. ما در این باره برنامه‌ای داریم. اکنون وضعیت دریاچه ارومیه خوب است و امیدوارم در آینده نزدیک بهتر شود.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;