سهم انرژی تجدیدپذیر در ایران ۰,۷۵ درصد است

حسین افراخته درباره منابع انرژی تجدیدپذیر و توسعه پایدار بیان کرد که سهم انرژی تجدیدپذیر در ایران ۰,۷۵ درصد است در حالی که سهم این انرژی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مشاور و پژوهشگر انرژی های تجدید پذیر با اعلام این خبر عنوان کرد: انرژی پایدار به معنای استفاده از منابع به شیوه ای است که انرژی لازم برای جمعیت فعلی فراهم شود و شرایط نسل های آتی نیز مورد توجه قرار گیرد، در مقابل توسعه پایدار نیز عبارت از توسعه ای است که نیازهای کنونی جامعه را تامین می کند، بدون اینکه توانایی نسل های آتی را در برآورده کردن نیازهای خود به مخاطره بیندازد.
وی افزود: بر اساس آماری که در سال ۱۳۸۶ به دست آمده، عمر ذخایر انرژی های فسیلی، نفت خام و معیانات گازی در ایران حداکثر به ۸۴ سال می رسد؛ از طرف دیگر رعایت عدالت بین نسلی اجتناب ناپذیر است، به این مفهوم که انرژی فسیلی که در اختیار ایران قرار دارد مربوط به نسل های آتی نیز است و در میزان استفاده از انرژی باید صرفه جویی های لازم انجام گیرد.
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: در ایران سهم انرژیهای فسیلی به ۹۰ درصد می رسد که از ۱۰ درصد باقی مانده، حدود ۹ درصد سهم انرژی های آبی و کمتر از یک درصد یعنی حدود ۰,۷۵ درصد سهم انرژیهای تجدیدپذیر است.
او همچنین یادآور شد: در کشورهای آمریکای شمالی، سهم انرژیهای فسیلی به ۶۶ درصد کاهش و سهم انرژیهای تجدیدپذیر به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. البته این ۱۶ درصد در مقیاس مقدار انرژی مصرفی آمریکا عدد بسیار بالایی است.
همچنین در کشورهای اروپایی سهم انرژیها فسیلی به ۵۳ درصد کاهش پیدا کرده و سایر سهم خود را از انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر تامین می کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: طبق رتبه بندی جهانی، بر اساس معیارهای فضای سرمایه گذاری، ثبات اقتصادی، امنیت انرژی، پتانسیل های فنی و تکنولوژیکی، دسترسی به بازار انرژی و سیاست های انرژی، آمریکا در مقام اول و چین، هند، شیلی و آلمان در رتبه های بعدی قرار دارند.
بر اساس آماری که وجود دارد، آلمان حدود ۳۰ درصد از انرژی خود را از طریق انرژیهای تجدیدپذیر و به ویژه خورشیدی تامین می کند.
افراخته با اشاره به موضع محلی استان گیلان در مقایسه با آلمان از نظر روزهای ابری، گفت: پتانسیل انرژی خورشیدی که در گیلان وجود دارد، یک و نیم برابر کشور آلمان است.
منبع رادیو گفتگو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;