زبانی برنده

 روح اله واصف مدیر و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز:  به نام خدا، همکاران عزیزم سلام و خداقوت؛ ناصرالدین‌شاه دستور داد که خبرهای انقلاب کشورهای دیگر جهان در روزنامه‌های ایران منتشر نشود تا مردم از این اخبار مطلع نشوند و از این دول کافر انقلاب یاد نگیرند!
خبرنگاری لازمه جامعه مدنی علاقه‌مند به پیشرفت است. جامعه‌ای که می‌خواهد عقلا بر مردم حکومت کنند و هر مسئول و مدیر نالایق صندلی امرونهی را ترک کند، لازم است که خبرنگاران را ارج نهد و از آنها بخواهد که ببینند، بشنوند، تحلیل کنند، نتیجه بگیرند و پشت بلندگوهای خود فریاد بزنند که این، نتیجه کار من است. به همین دلیل است که امیرکبیر روزنامه تأسیس کرد و آن را مهم دانست. مشروطه‌خواهان بزرگ ایران بر روزنامه‌ها تکیه زدند و در روزنامه‌ها نوشتند و منتشر کردند. دهخدای بزرگ، صوراسرافیل خان، میرزاده عشقی و ده‌ها نام دیگر که برای هریک می توان ساعت‌ها نوشت و به هر کدام از این نام‌ها نازید و افتخار کرد؛ عمر و جان بر سر این حرفه گذاشتند تا مردم بیدار شوند و بدانند که چقدر نمی‌دانند.
در جامعه رنگارنگ امروز که هر کسی در شبکه مجازی خود می‌نویسد و منتشر می‌کند ازقضا خبرنگاری را ارج و قربی دیگر است. زیرا نقد با دروغ متفاوت است. تهمت از واقع گویی جداست. بدگویی از تحلیل درست بر نمی‌آید. در جامعه امروز ما که چنین در ابر فضاهای مجازی نادیدنی شده است این نقد درست است که چراغ راه ملت‌هاست و این نقد از خبرهای درست نتیجه می‌شود و این خبرنگارانند که خوراک این نقد را می‌رسانند. هرچقدر خبرها دقیق‌تر و درست‌تر باشد نتیجه‌گیری درست‌تر خواهد بود. زمانی که سعید حجاریان تئوریسین بزرگ اصلاح‌طلبان پس از ترور به هوش آمد خبر طلب کرد و وقتی روزنامه به او داده بودند آن را به کناری انداخته بود و خبرهای زیرمیزی خواسته بود! یعنی خبرهایی که دقیق و ریز و مهم است.
سازمان‌های مهم کشور ما چون نظام‌مهندسی ساختمان اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند شفافیت هستند و این شفافیت ممکن نمی‌شود به‌جز بازگذاشتن دست خبرنگاران در تهیه خبر، نقدنویسی و تحلیل سازی. نشست مدیر سازمان با خبرنگاران هرچند به دلیل اسپانسر جلسه رنگ و بوی تبلیغات گرفت ولی گامی به جلو برای جامعه مهندسی و جامعه مصرف‌کننده خدمات مهندسی بود تا با هم صحبت کنند. کم بود ولی لازم بود. دیر بود ولی آغاز خوبی بود.
لازم است در ایامی که به نام مقدس خبرنگار مزین است از همکاران خودم در مجموعه بزرگ تاسیسات نیوز تشکر کنم که سالهاست چراغ خبرنگاری مهندسی را روشن نگاه داشته اند و شاید آخرین بارقه‌های امید برای روشن ماندن این آتش باشند. همچنین ادای احترام می‌کنم به خبرنگاران بزرگ تاریخ که به ما یاد دادند برای دیگران چشمانی بینا، گوش‌هایی شنوا و زبانی برنده باشیم.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;