تسهیل حضور شرکت‌های آب و برق ایران در بازار اوراسیا

مدیرعامل شرکت ساتکاب: درصددیم زمینه حضور شرکت‌های ایرانی را در بازار کشور‌های منطقه به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ مدیرعامل شرکت ساتکاب گفت: با توجه به اینکه کشور‌های عضو اوراسیا چهارمین تولید کننده برق جهان هستند درصددیم زمینه حضور هر چه بیشتر شرکت‌های ایرانی را در بازار کشور‌های منطقه به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کنیم.
آقای محمدولی علاءالدینی در نشست راهبردی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت آب و برق در الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا با بیان این مطلب افزود: اوراسیا مهم‌ترین پیمانی است که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت آن درآمده است.
وی ادامه داد: از پنجم آبان‌ماه با الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۸۶۲ قلم کالا از سوی دو طرف مشمول تجارت ترجیحی شده که بیش از ۵۰۰ قلم کالای آن برای ایران دارای تعرفه‌های ترجیحی است و طبیعتا بازار بزرگی را در اختیار کشور ما قرار داده است.
مدیرعامل ساتکاب به وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور‌های اوراسیا اشاره کرد و افزود: اعضای این اتحادیه در حال حاضر رتبه نخست استخراج نفت و تولید گاز جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن، رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.
علاءالدینی با تاکید بر اینکه اوراسیا مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه‌ای است که تاکنون ایران منعقد کرده است، ادامه داد: کشور ما در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه نیروگاهی و ساخت توربین‌های گازی به خودکفایی رسیده و صاحب فناوری است.
وی ادامه داد: ایران در زمینه تعمیرات تجهیزات برق به ویژه پست‌ها و نیروگاه‌های برق یکی از بهترین شرکت‌های منطقه و حتی دنیا را در اختیار دارد و متخصصان ما به واسطه تحریم‌ها توانسته‌اند دانش تعمیرات همه نیروگاه‌ها با بهره وری‌های مختلف را در اختیار داشته باشند.
مدیرعامل ساتکاب با اشاره به خودکفایی کامل کشور در زمینه طراحی و راه‌اندازی خطوط انتقال و پست‌های برق، گفت: در زمینه نیروگاه‌های بادی نیز بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این بخش در داخل کشور ساخته می‌شود.
علاءالدینی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در صنعت برق همه شرکت‌های مشاور، ساخت، پیمانکار و تامین کننده تجهیزات توان کامل ورود به بازار‌های بین‌المللی را در اختیار دارند و در سه سال پیش توانسته‌اند رتبه دوم صدور خدمات فنی و مهندسی کشور را به صنعت برق اختصاص دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر همکاران ما در بخش نیروگاهی بازار روسیه فعال هستند و قرارداد کار و انتقال فناوری توربین‌های گازی را در دستور کار قرار داده‌اند.
مدیرعامل ساتکاب تاکید کرد: در بخش آب نیز طراحی، ساخت و راه‌اندازی سد‌ها تا همه شبکه‌ها و مدیریت بهره‌برداری توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و کالا‌های صنعت آب و برق ایران دارای استاندار‌های جهانی هستند و از این فرصت می‌توان برای حضور هر چه بیشتر در بازار کشور‌های هدف استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه درآمد‌های نفتی در بودجه سال ۹۹ به حداقل ممکن رسیده است، گفت: این مسئله فرصت مناسبی را در اختیار تامین کنندگان، صاحبان تجهیزات و صنعت آب و برق قرار داده تا با حضور در بازار‌های جهانی موجبات ورود ارز به داخل کشور را فراهم کنند.
علاءالدینی با اشاره به اینکه با دستور وزیر نیرو ماموریت توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی آب و برق به شرکت ساتکاب واگذار شده است، گفت: با توجه به توان بالای متخصصان داخلی صنعت آب و برق، درصددیم زمینه حضور هر چه بیشتر شرکت‌های ایرانی را در بازار کشور‌های منطقه به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کنیم.
منبع خبرگزاری صدا و سیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;