تبدیل تهدید کرونا به فرصتی برای تجدیدپذیر ها

ورود میهمان ناخوانده‌ای «کرونا ویروس» که «دهکده» بودن جهان بزرگ ما را بیشتر ثابت کرد، به نتایج و رویدادهای غیرقابل پیش بینی منتهی شد که علاوه بر تعاملات انسانی و اجتماعی و سلامت عمومی، فعالیتهای خرد و کلان کشور را تقریباَ فلج ساخت.
به گزارش تاسیسات نیوز ،  سقوط بی سابقه قیمت نفت، نیز یکی از معضلات حاصل از پاندمی «کرونا» در جهان است که به کشمش های بین المللی مختلفی در کشورهای واردکننده و صادرکننده این محصول استراتژیک انجامید.
به گزارش تاسیسات نیوز، روی آوردن بسیاری از کشورها به انرژی های تجدیدپذیر که پیش از شیوع کرونا نیز آن را سرلوحه اقدامات خود در بخش تولید انرژی و فعالیتهای اقتصادی گذاشته بودند، شدت بیشتری یافت.
در حقیقت سقوط قیمت نفت حاصل از شیوع کووید ۱۹، فرصتی برای «انرژی های تجدیدپذیر » ایجاد کرد که به عنوان پاک ترین انرژی حال حاضر،  جایی برای خود باز کند تا از این طریق به هدف دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰  در حین گذر از بحران کرونا نیز دست یابیم.
تعاملات اقتصادی جهانی، تحریم‌ها،‌ و بحران اخیر« شیوع کرونا » و نوسان قیمت نفت و … نشان داده است که نفت و گازطبیعی و زغال سنگ منبع قابل اتکایی برای هیچ کشوری در آینده ای نه چندان دور نخواهد بود. چرا که علاوه بر پایان پذیر بودن آنها ، در پیش گرفتن رویه استفاده از انرژی های قابل بازگشت به طبیعت بازار چندان مطلوبی را پیش روی انرژی های فسیلی قرار نخواهد داد.
تجدیدپذیر ها و تامین مالی برای سرمایه گذاری
اما تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری در این زمینه یکی از چالش هایی به شمار می آید که می تواند اجرای این سیاست را با مشکل مواجه سازد.
وجود ذخایر نفت و گاز و زغال سنگ و… شاید یکی از عواملی به شمار آید که در بسیاری از کشورها با وجود اقلیم مناسب برای توسعه « تجدیدپذیر ها» هنوز شاهد رونق آنچنان مطلوبی در این حوزه نباشیم.
در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر ،‌ حذف یارانه‌های انرژی های موجود چون؛ نفت، زغالسنگ و گاز و … نیز از جمله راهکارهایی به شمار می آید که می تواند «رونق تجدیدپذیر ها» را موجب شود.
همچنین رعایت شاخص های زیست محیطی نیز از جمله پارامترهایی به شمار می آید که  باعث توجه روزافزون به انرژی های تجدید پذیر در عرصه بین الملل شده  و در این بین بخش خصوصی نیز مشتاقانه و با نگاهی محتاط به دنبال بستر مناسب در کشورها و مناطق مختلف در جهان برای سرمایه گذاری و فعالیت هستند.
ایران و تجدیدپذیر ها
موقعیت جغرافیایی کشور ایران به گونه‌ای است که تقریبا در تمامی سال تابش مستقیم خورشید را به خود می‌بیند و این می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در خصوص سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدید پذیر فراهم کند.
ایران نیز با توجه به منابع انرژی های تجدیدپذیر در سطح کشور، مانند، انرژی خورشیدی، آب و … جایگاه خوبی برای تولید و تبدیل آن در عرصه اقتصادی و تولیدی دارد.
اما سئوالی که قابل طرح است این است که؛ ایران چقدر قادر به بهره وری از این انرژی ها و با چه هزینه ای می باشد، و در حال حاضر در چه جایگاهی در این حوزه قرار دارد؟
اقلیم ایران  وانرژی خورشیدی
کشور ما که در بین مدارهای ٢۵ تا ۴٠ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که بـه لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بـین مناطق مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار گرفته است. میزان تابش انرژی خورشیدی در ایران بین ١٨٠٠ تا ٢٢٠٠ کیلووات ساعت بـر متـر مربـع در سال تخمین زده شده است.
همچنین شفافیت هـوا در اکثـر نقاط ایران بیش از ۶٠ درصد در نظر گرفته می شود و علاوه بر این با توجه به آن‌که در نقاط مرتفع میزان تابش خورشید بیشتر بوده و سرزمین ما نیز دارای نقاط کوهستانی هم می‌باشد و اکثر نقاط آن ارتفاعی بیش از ١٠٠٠ متر از سطح دریا دارد این نیز یک ویژگی در بهره گیری از انرژی خورشیدی بوده و طبیعی است اگـر بکارگیری انرژی خورشیدی برای تامین آب مصرفی در کشورهای به مراتب کم بهره تر از امتیاز فوق مقرون به صرفه باشد در کشور ما قطعا مقـرون به صرفه خواهد بود.
پتانسیل های خوب ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی
به باور بسیاری از کارشناسان استفاده از انرژی بادی و خورشیدی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی باشد.  به گفته کارشناسان حوزه انرژی تجدید پذیر، فنلاند و نروژ ازجمله کشورهایی است که برنامه ریزی‌های بسیاری روی این موضوع داشته‌اند.آن‌ها همچنین بارها ازعلاقه خود نسبت به سرمایه گذاری در ایران سخن گفته‌اند.
ایران قطب تولید انرژی های پاک در منطقه
بنا به اظهار نظر کارشناسان،‌ ایران قابلیت تبدیل به مرکز و قطب تولید انرژی های پاک در منطقه باشد و محلی برای پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد و در این راستا علاوه بر اشتغال زایی مطلوب، منبع درآمد مناسبی از این محل نیز عاید کشور کند .
کاهش وابستگی به نفت و تعلقات دیگر آن و خروج از چرخه تحریم های موجود نیز یکی از دیگر از مزایای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور است که با مدیریت بهینه به آن دست یافت.
مزایای تولید انرژی از مسیر تجدیدپذیر ها
حرکت های رو به رشدی که در سالهای اخیر در دولت در این حوزه صورت گرفته  به ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی و همچنین دانش بنیان ها تبدیل شده است و وزارت نیرو نیز با اقبال به این بخش، سعی کرده است تا با احیاء و قرار دادن شرکت مادر تخصصی ساتکاب، زمینه ارتباط بیشتر شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند را با سرمایه گذارانی که چشم انداز سرمایه گذاری روشن در این بخش را پیش بینی می کنند فراهم سازد تا ایران در آینده ای نه چندان دور علاوه بر در اختیار داشتن منابع غنی زیرزمینی، امکان توسعه انرژی های تجدیدپذیر را نیز داشته باشد.
منبع ساتکاب
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;