تاکید نماینده مجلس بر بهینه سازی نمایندگان مهندسان

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با رعایت استانداردها در ساخت و ساز ها می توان جلوی هدر رفت انرژی را گرفته و یک گام موثر در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی برداشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید البرز حسینی  با اشاره به ناترازی گاز در سطح کشور و راهکارهای مدیریت آن، بیان کرد: بخش عظیمی از اقتصاد کشور را حوزه انرژی تشکیل می دهد. از یک بعد ما باید از منظر منابع درآمدی کشور به حوزه انرژی بنگریم. اینکه امروز گفته می شود نیروگاه های کشور راندمان مناسبی ندارد بدین معناست که ما از ظرفیت‌های دانش بنیان این حوزه به درستی استفاده نمی کنیم. یا به تعبیری ما از ظرفیت منابع درآمدی گاز هم در درون کشور و هم در بیرون غافل شده ایم.
ظرفیت‌های صادرات گاز را از دست داده ایم
وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه صادرات گاز تقریبا ظرفیت های خود را از دست داده ایم. با وجود اینکه جنگ اوکراین و روسیه می توانست یک فرصت خوبی برای صادرات گاز کشور و کسب درآمد باشد اما ما آن را از دست داده ایم. از نظر بنده در دیپلماسی این حوزه مقداری ضعیف عمل کرده ایم. توسعه این بخش و بالا بردن راندمان این حوزه هم نیاز به دانش فنی داشته و هم مستلزم تامین منابع مالی است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکتشاف میادین جدید و افزایش ظرفیت تولید گاز و کالیبره کردن تاسیسات فعلی مجموعه اقداماتی است که شرکت ملی گاز باید بر روی آن متمرکز شود. اینکه ناترازی در حوزه گاز در درون کشور وجود دارد مشکل جدی کشور است. ما در قیاس یا دنیا چندین برابر گاز مصرف می کنیم. مشخص است که ما باید در حوزه فرهنگی برای صرفه جویی در مصرف گام برداریم. صدا و سیما به شدت می تواند در این حوزه نقش داشته باشد. آموزش و پرورش نیز بستری برای ارائه آموزش های لازم است.
مهندسان ساختمانی باید در مسیر بهینه سازی مصرف همراه شوند
وی در ادامه تاکید کرد: ما باید در این حوزه ها با مردم صحبت کنیم. در حوزه آب نیز اینگونه است. ما با هزینه بالایی آب را به روستاها برده و کنتور نصب می کنیم اما برخی برای آبیاری باغچه ها از آب کنتور استفاده می کنند. در حوزه گاز نیز اینگونه است. این وضعیت سبب شده تا اولویت برای تامین گاز برای بخش خانگی باشد. بخشی از توان تولیدی ما نیز از چرخه خارج می شود. در نتیجه کارخانه ها به سمت استفاده از سوخت مازوت می روند که نتیجه آن آسیب به محیط زیست است. از سوی دیگر لازم است که در حوزه ساخت و ساز نیز اصول استاندارد برای جلوگیری از هدر رفت انرژی رعایت شود. بخش مهندسی ما باید هم گام باشد. سازندگان مسکن نیز باید ملزم به رعایت دستورالعمل های پیش بینی شده در قانون شوند تا هدر رفت انرژی در حوزه ساختمان ها کاهش یابد.
وی افزود: در کنار صرفه جویی در مصرف منابع انرژی می توانیم صادرات خوبی داشته باشیم که با استفاده از منابع درآمدی حاصل از آن می‌توانیم صنعت خود را توسعه دهیم. همه این بخش‌ها ظروف مرتبط به هم هستند که باید در کنار هم دنبال شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;