گرم شدن بدون خطر گازگرفتگی

مهم ترین نکات ایمنی که برای استفاده از بخاری، شومینه، پکیج‌دیواری و… در این روزهای سرد و برفی باید بدانید.
به گزارش تاسیسات نیوز،  متاسفانه هر سال بر اثر رعایت نکردن یک سری اصول ساده، بنا به اعلام سازمان پزشکی قانونی، تعدادی از هموطنان‌مان بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان‌شان را از دست می‌دهند. در ادامه، چند نکته ایمنی درباره استفاده از وسایل گرمایشی و گازگرفتگی را با هم مرور می‌کنیم.
بخاری در قدم اول، کلاهک H شکل استاندارد برای دودکش انتخاب کنید و از نصب صحیح و محکم آن مطمئن شوید. برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توانید از قسمت کلاهک پشت بام، سنگی را با نخ آویزان و آن را در محل اتصال لوله بخاری به دیوار مشاهده کنید. در ضمن، شیلنگ‌های بخاری باید از نوع استاندارد انتخاب و مکان اتصال شیلنگ به شیر گاز و بخاری باید با بست محکم شود. مکان قرارگیری بخاری هم باید به نحوی باشد که از دیوار حدود ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. وقتی بخاری روشن است، لوله آن باید داغ باشد، سرد بودن لوله حاکی از بروز مشکل در این وسیله رایج گرمایشی است.
شومینه قبل از روشن کردن شومینه باید دریچه آن باز و دودکش بررسی شود. وجود یک ترموکوپل در اجاق شومینه ضروری است تا هنگام خاموش شدن شعله، گاز قطع شود و وارد فضای خانه نشود. شعله شومینه هم مانند شعله بخاری است و همیشه باید رنگ آن مدنظر قرار گیرد که آبی باشد.
پکیج‌دیواری پکیج دیواری بهتر است در خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار گیرد اما در صورت نصب داخل ساختمان نکات ایمنی با دقت بیشتری رعایت شود. هر چند ماه یک بار پکیج باید سرویس و رسوب‌ زدایی شود. دودکش آن هم باید به گونه‌ای باشد که گازهای سمی وارد فضای زندگی نشود و مستقیم به بیرون از ساختمان هدایت شود. راحت‌ترین روش اطمینان از نشت نکردن گاز در قسمت اتصالات، استفاده از کف صابون است. اگر پکیج در آشپزخانه نصب می‌شود، در این صورت باید یک سیستم تهویه در این مکان تعبیه شود تا از بروز حادثه ممانعت کند.
گازگرفتگی؛ از علایم تا درمان
زمانی که منواکسیدکربن زیادی در هوا وجود داشته باشد، بدن اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون را با منواکسیدکربن جایگزین خواهد کرد. این فرایند باعث آسیب شدید بافتی و حتی مرگ خواهد شد. علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن عبارتند از: سردرد، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، تنگی نفس، گیجی، از دست دادن هوشیاری و… . البته علایم هشدار دهنده‌ مسمومیت با گاز منواکسیدکربن ممکن است چندان واضح نباشند و برای فهم آن‌ها نیاز به دقت زیادی باشد بنابراین حتما در این مواقع با اورژانس تماس بگیرید.
اگر فردی علایم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را داشته باشد، باید به سرعت به محیط باز برود و تا زمان آمدن آمبولانس، هوای تازه تنفس کند. فرد مشکوک به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن که وارد بخش اورژانس بیمارستان می‌شود، بلافاصله تحت درمان قرار می‌گیرد. پزشک برای این که گاز گرفتگی را تایید کند، از بیمار نمونه خون می گیرد و در نمونه خون بیمار میزان گاز منواکسیدکربن را آزمایش می کند تا درمان را بر اساس آن شروع کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;