انفجار انرژی خورشیدی و بادی تا سال ۲۰۳۰

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: انرژی‌های تجدیدپذیر با نرخ‌های تصاعدی در حال رشد هستند و انرژی پاک جهانی را «همراستا با سناریوهای جاه‌طلبانه صفر خالص» قرار می‌دهند. گزارش جدید حاکی از آن است که تقاضای سوخت فسیلی در بخش انرژی در حال حاضر به اوج خود رسیده است و تا سال ۲۰۳۰ “سقوط آزاد خواهد داشت”.
این گزارش با عنوان X-Change: Electricity – On Track for Net Zero و توسط موسسه Rocky Mountain (RMI) – یک سازمان تحقیقاتی و مشاوره پایداری غیرحزبی و غیر خصمانه که مقر اصلی آن است، ادعا می کند: «دوران سوخت های فسیلی به پایان رسیده است. در کلرادو این گزارش با مشارکت صندوق زمینی بزوس تهیه شده است.
در حالی که تنها حدود ۱۲ درصد از تولید برق جهانی در چشم انداز انرژی امروزی پایدار است، این گزارش پیش بینی می کند که انرژی خورشیدی و باد به تنهایی تا اوایل سال ۲۰۳۰ به یک سوم ظرفیت تولید جهانی برسد. در نتیجه، تقاضای فعلی سوخت فسیلی در بخش برق کاهش می یابد. انتظار می رود تا پایان دهه بین ۱۶ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
RMI می گوید: انرژی خورشیدی (چپ) و باد (راست) به جای خطی، شتاب نمایی خواهند داشت. RMIRMI می گوید: نیروی خورشیدی (چپ) و باد (راست) به جای خطی شتاب نمایی خواهند داشت.
نویسندگان گزارش ادعا می‌کنند مدل‌های قبلی – از جمله مدل‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) – تصور می‌کردند که تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به جای منحنی‌های نمایی که در باد و خورشید در ۲۰ سال گذشته دیده می‌شود، با سرعتی خطی پیش می‌رود. این خطا باعث شده است که این مدل ها تقاضای مداوم برای سوخت های فسیلی در این بخش را بیش از حد برآورد کنند.
عوامل زیادی باعث این تغییر سریع و شتابان می شود. دولت‌ها در سراسر جهان حول هدف صفر خالص تجمع کرده‌اند، تا جایی که تا سال ۲۰۲۲، ۹۰ درصد اقتصاد جهانی به هدف صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ رسیده بود. یارانه‌ها و اهداف، محرک‌های قدرتمندی برای رشد اولیه بودند، و اکنون تمرکز به مقررات شبکه، مجوز و استقرار تغییر کرده است. همچنین، جنگ در اوکراین به اقدامات سریع اخیر در اروپا دامن زده است، زیرا این قاره به سرعت وابستگی خود به صادرات سوخت فسیلی روسیه را به عنوان یک مسئله امنیتی عظیم در نظر گرفته است. پیشرفت‌ها در فناوری – به‌ویژه در پروژه‌های ذخیره‌سازی انرژی بزرگ در سطح شبکه – به سرعت طیف وسیعی از راه‌حل‌های مختلف را برای این واقعیت ارائه کرده است که انرژی‌های تجدیدپذیر در زمانی که امکان دارد، نه زمانی که نیاز است، نیرو تولید می‌کنند، و به سرعت آنچه ممکن است دوباره تعریف می‌شود.
شاید مهم‌تر از همه، هزینه‌ها به حدی کاهش یافته است که اقتصاد بسیار زیاد است. هزینه های خورشیدی و باد خشکی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ به ترتیب ۸۰ و ۵۷ درصد کاهش یافته است. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، هزینه یکسان شده انرژی (LCoE) از انرژی خورشیدی و بادی کمی بیش از ۴۰ دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت بود – تقریباً نصف قیمت انرژی زغال سنگ یا گاز.
با قیمت‌های فعلی، انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌ترین منابع برق جدیدی هستند که می‌توانید در ۸۲ درصد از جهان بسازید – و این رقم با کاهش هزینه‌های انرژی تجدیدپذیر ادامه خواهد یافت. برآوردهای محافظه کارانه قیمت پیش بینی شده ۲۰۳۰ خورشیدی را بین ۲۵ تا ۲۸ دلار در مگاوات ساعت نشان می دهد، اما این گزارش نشان می دهد که این تخمین ها بر اساس نرخ یادگیری (کاهش هزینه به ازای دو برابر شدن تولید انباشته) به طور قابل توجهی کمتر از آنچه تاکنون در بازار دیده شده است، است. قیمت‌های آن برای خورشیدی به ۱۵ دلار در مگاوات ساعت و برای بادی به ۲۰ دلار در مگاوات ساعت می‌رسد. جالب توجه است که این گزارش بر مشارکت چین در رهبری انتقال انرژی تاکید می کند – به گفته نویسندگان، چین منابع نفت یا گاز داخلی قابل توجهی ندارد و به همین دلیل دولت این کشور قادر به ایجاد تغییرات سریع و نوآوری بدون نیاز به راضی کردن فسیل قدرتمند بوده است. لابی های سوختی که پیشرفت را در جاهای دیگر کند کرده اند. در حالی که جهان به سمت بخش شیب دار منحنی S انرژی سبز می رود، کشورهای پیشرو به زودی خود را به بخش پایانی دشوار می بینند که در آن نحوه حذف کامل انرژی فسیلی را کشف خواهند کرد.
در حالی که جهان به سمت بخش شیب دار منحنی S انرژی سبز می رود، کشورهای پیشرو به زودی خود را به بخش پایانی دشوار می بینند که در آن نحوه حذف کامل انرژی فسیلی را پیدا خواهند کرد.
کشورهای ثروتمند نیز لزوماً این انتقال را رهبری نخواهند کرد. این گزارش طیف وسیعی از کشورها را از دانمارک و هلند گرفته تا اروگوئه، فلسطین و نامیبیا نشان می‌دهد که همگی به نرخ‌های رشد چشمگیر و پایدار انرژی تجدیدپذیر دست یافته‌اند که با فشار جهانی برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد سازگار است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی سرانه آنها بین ۴ تا ۶۷۰۰۰ دلار در سال است. Kingsmill Bond، مدیر ارشد RMI، در بیانیه مطبوعاتی می گوید: “رشد تصاعدی انرژی پاک نیروی غیرقابل توقفی است که قدرت هزینه بیشتری را در جیب مصرف کنندگان قرار می دهد.” به علاوه کاهش قیمت انرژی در درازمدت، زیرا این یک فناوری تولیدی است – هرچه بیشتر نصب کنید، ارزان‌تر می‌شود.»
منبع: RMI.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;