زاکانی به شورای شهر احضار شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات طرح سوال خود از شهردار پایتخت گفت: با توجه به این که سوال اینجانب در تاریخ ۲۴ مرداد توسط رئیس شورا به آقای زاکانی ابلاغ شده است، شهردار در اولین جلسه شورا در تاریخ بعد از ۶ شهریور که قاعدتا روز سه‌شنبه ۷ شهریور برگزار می‌شود، باید در صحن شورا حاضر شود و به سوال اینجانب پاسخ دهد.
به گزارش تاسیسات نیوز، ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید مطرح کردن طرح سوال از علیرضا زاکانی در تشریح جزئیات سوال خود از شهردار پایتخت توضیح داد: بنده طرح سوال از شهردار تهران را در جلسه روز یکشنبه ۲۲ مرداد تقدیم آقای مهدی چمران، رئیس محترم شورا کردم و خوشبختانه ایشان در روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد این سوال را به آقای زاکانی ابلاغ کردند و از شهردار محترم تهران خواستند که برابر قانون در صحن شورا حاضر شوند و به سوال بنده پاسخ دهند.
وی افزود: سوال من درباره عدم رعایت شرایط ذکرشده در اساسنامه سازمان‌‌های تابعه شهرداری تهران در انتصاب برخی مدیران عامل سازمان‌ها توسط شهردار پایتخت است. براساس قانون، اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری به تصویب شورای شهر و بعد به تایید وزارت کشور می‌رسد. در دوره پنجم شورای شهر تهران، در اردیبهشت ۱۴۰۰ اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری به تصویب شورای شهر و سپس به تایید وزارت کشور وقت رسید و ابلاغ شد، اما در اولین روزهای دوره کنونی یعنی دوره ششم شورا، شهرداری لایحه‌ای را به شورا ارائه کرد و درخواست توقف اجرای اساسنامه‌های مصوب دوره پنجم را داد، شورا نیز این لایحه را تصویب کرد و بنابراین اجرای اساسنامه‌های مصوب دوره پنجم شورای شهر تهران متوقف شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: معنای تصویب لایحه شهرداری تهران مبنی بر توقف اجرای اساسنامه‌های مصوب دوره پنجم، این است که شهرداری باید در انتصاب مدیران عامل سازمان‌ها، اساسنامه‌های قبلی مصوب سال ۱۳۹۳ شورای اسلامی شهر تهران را ملاک عمل قرار دهد. در آن اساسنامه‌ها، شرایطی برای انتصاب مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری در نظر گرفته شده است که شهردار محترم تهران در دوره کنونی در انتصاب بیشتر مدیران عامل سازمان‌ها این شرایط قانونی را رعایت نکرده که همین مساله مورد سوال اینجانب قرار دارد.
رعایت نشدن شرایط قانونی اساسنامه‌ها در انتصاب مدیران عامل سازمان‌ها توسط زاکانی  
امانی در توضیح بیشتر درباره رعایت نشدن اساسنامه برخی سازمان‌ها در انتصابات انجام‌شده توسط شهردار تهران گفت: در اساسنامه‌های مصوب سال ۱۳۹۳ قید شده است که هر کسی بخواهد توسط شهردار به عنوان مدیرعامل یک سازمان منصوب شود، یا باید کارمند رسمی شهرداری تهران باشد یا ۸ سال سابقه خدمت قراردادی در شهرداری پایتخت داشته باشد؛ اما متاسفانه بیشتر مدیران عامل سازمان‌هایی که در دوره کنونی مدیریت شهری توسط آقای زاکانی منصوب شده‌اند، هیچ‌کدام  این شرایط را ندارند.
رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بیشتر مدیران عامل منصوب‌شده توسط شهردار محترم برای سازمان‌های تابعه شهرداری، حتی شرایط مصوبه دوره پنجم شورا در اردیبهشت ۱۴۰۰ را نیز ندارند، به نحوی که در آن اساسنامه‌ها قید شده بود که فرد باید ۵ سال سابقه مفید اجرایی در رابطه با سازمان مربوطه و حداقل یک سال سابقه همکاری با شهرداری را داشته باشد، اما اکثر مدیران عامل منصوب‌شده توسط آقای زاکانی حتی این شرایط را هم ندارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این که با ارائه لایحه توسط شهرداری، اجرای این مصوبه در دوره کنونی شورا ملغی شد، در حال حاضر همان اساسنامه‌های مصوب سال ۱۳۹۳ ملاک عمل قرار دارد که البته بیشتر مدیران عامل منصوب شهردار محترم، طبق آن اساسنامه‌ها نیز شرایط قانونی لازم را احراز نمی‌کنند.‌
شهردار تهران می‌توانست با ارائه یک لایحه، درباره انتصاب‌های خود از شورا مجوز بگیرد 
امانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: سوال من از آقای زاکانی این است که چرا شما مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری را به گونه‌ای منصوب کرده‌اید که نه شرایط قانونی ذکرشده در اساسنامه‌های مصوب سال ۱۳۹۳ را احراز می‌کنند و نه شرایط قیدشده در مصوبه سال ۱۴۰۰ درباره آنها صدق می‌کند و اگر شما با اجرای این بند از اساسنامه‌های سازمان‌های تابعه شهرداری تهران مشکل داشتید، چرا یک لایحه برای تغییر این بند به شورا ارائه ندادید یا برای این انتصاب‌های خود از شورا اجازه نگرفتید؟
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهردار محترم می‌توانست از همان ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، لایحه‌ای را به شورا ارائه بدهد و بگوید براساس برخی دلایل، امکان رعایت برخی شرایط ذکرشده در اساسنامه‌ها را برای انتصاب مدیران عامل سازمان‌ها ندارد و از شورا اجازه بخواهد که چون اولین دوره حضورش در شهرداری است، بعضی از شرایط را رعایت نکند و افرادی را به عنوان مدیران عامل سازمان‌ها منصوب کند که خودش نسبت به آنها شناخت دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: آقای زاکانی می‌توانست از همان ابتدای دوره ششم مدیریت شهری چنین لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه کند که به احتمال قوی به تصویب شورا هم می‌رسید و پارلمان شهری به ایشان اجازه می‌داد که برخی شرایط ذکرشده در اساسنامه‌ها را در انتصاب مدیران عامل سازمان‌ها رعایت نکند. سوال من از آقای زاکانی این است که چرا حتی چنین مجوزی را از شورا نگرفته و مدیران عامل بیشتر سازمان‌های تابعه شهرداری را برخلاف مصوبات قانونی شورا منصوب کرده است؟
طرح سوال توسط یک عضو برای حضور شهردار در صحن شورا کفایت می‌کند 
امانی در پاسخ به این سوال که آیا برای پاسخگویی شهردار تهران در صحن شورا، نیاز است که سوال توسط چند نفر مطرح شود یا طرح سوال از سوی یک عضو نیز کفایت می‌کند، اظهار داشت: براساس ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا باید موارد را به صورت روشن توسط رئیس شورا به شهردار تذکر دهند و در صورت عدم توجه شهردار به موضوع مورد تذکر، می‌توانند موضوع را به صورت سوال مطرح کنند که در این صورت رئیس شورا باید سوال را کتبا به شهردار اطلاع دهد.
رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همان‌طور که در متن قانون آمده است، حتی اگر یک عضو شورا سوالی را از شهردار تهران مطرح کند، شهردار موظف است برای پاسخ دادن به آن سوال در صحن شورا حاضر شود. با توجه به این که اینجانب پیش از این چهار بار درباره عدم رعایت شرایط ذکرشده در اساسنامه‌ها در انتصاب بیشتر مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری تهران به شهردار محترم تذکر داده بودم و به این تذکرات توجه نشده بود، موضوع را به شکل سوال مطرح کردم که آقای چمران به عنوان رئیس شورا نیز سوال من را در تاریخ ۲۴ مرداد به صورت کتبی به شخص شهردار ابلاغ کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: براساس قانون، حداکثر ۱۰ روز کاری پس از ابلاغ کتبی سوال، شهردار موظف است در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا حاضر شود و به سوال مطرح‌شده پاسخ دهد. با توجه به این که سوال اینجانب در تاریخ ۲۴ مرداد توسط رئیس محترم شورا به آقای زاکانی ابلاغ شده است، ایشان در اولین جلسه شورا در تاریخ بعد از ۶ شهریور که قاعدتا در روز سه‌شنبه ۷ شهریور برگزار می‌شود، باید در صحن شورا حاضر شود و به سوال بنده پاسخ دهد.
وی در پایان تصریح کرد: پیش‌ از این سازمان بازرسی کل کشور نیز نسبت به عدم رعایت اساسنامه‌ها و دیگر الزامات قانونی در انتصاب برخی مدیران عامل سازمان‌ها، شرکت‌ها و بعضی مدیران ستاد و مناطق شهرداری تهران ایراد وارد کرده و نامه‌ای را برای مسئولان شهرداری نوشته بود؛ البته آن نامه هیچ‌گاه به صورت رسمی به دست اعضای شورا نرسید، ولی محتوای سوال اینجانب صرفا درباره عدم رعایت رعایت شرایط قانونی ذکرشده در اساسنامه‌ها در انتصاب مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;