افزایش کارایی موتورخانه،کاهش هزینه گاز مصرفی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از شانا،مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها با اشاره به سودآوری اجرای این طرح بویژه در بخش عمومی اظهار کرد: با اجرای این طرح در بخش عمومی می توان هزینه گاز مصرفی را کاهش داد و از محل صرفه جویی، دریافت بازپرداخت داشت.
محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که بیش از ٣٠ راهکار برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه های کشور با هدف کاهش مصرف گاز در موتورخانه ها در نظر گرفته شده است، گفت: ظرفیت صرفه جویی در ساختمانهای مسکونی پایین تر از ساختمانهای اداری- تجاری است، اما با راهکارهایی می توان میزان صرفه جویی در ساختمانهای مسکونی را نیز به شکل قابل توجه کاهش داد.
وی افزود: استقبال شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در انتخاب سرمایه گذار برای یک ساختمان، بیشتر از سرمایه گذارانی است که پیشنهاد سرمایه گذاری برای درصد بالاتر صرفه جویی در یک ساختمان را دهند.
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که میانگین سالانه مصرف انرژی ساختمانهای مسکونی حدود ٤٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع و ساختمانهای اداری حدود ٥٧٠ کیلووات ساعت در مترمربع است، یادآور شد: میانگین مصرف سالانه با نرمهای جهانی زیر ١٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع است که نشان از ظرفیت بالای صرفه جویی در ساختمانها دارد.
وی با بیان این که امور M&V (صحه گذاری و اندازه گیری) و بازرسی اجرای این طرح بوسیله افرادی که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آموزش می دهد از طریق سامانه اطلاعاتی انجام می شود، گفت: با توجه به ظرفیت بالای صرفه جویی در ساختمانهای تجاری اداری، در سال نخست، تأکید بر این ساختمانها خواهد بود.
میرزایی با اشاره به این که طرح افزایش کارایی ٦٠٠ هزار موتورخانه برای سراسر کشور در نظر گرفته شده است، اما به طبع سرمایه گذاران به سمت مناطق سردسیر که ظرفیت صرفه جویی بیشتری دارد، تمایل پیدا می کنند، یادآور شد: به ازای هر یک درجه کاهش دمای گرمایش در ساختمان، ٦ درصد مصرف انرژی کمتر می شود.
وی با اشاره به این که همه طرحهای بند ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ از جمله طرح افزایش کارایی موتورخانه ها از طریق سامانه اطلاعاتی مدیریت می شوند، اظهار کرد: همه مدیریت کار از جمله ثبت نام متقاضیان، انتخاب ساختمانها و راهکارها، مراحل نظارتی کار، حتی صرفه جویی ها نیز به صورت آنلاین بوسیله سامانه انجام و از سوی شرکت ملی گاز که مجری طرح است، بازپرداخت می شود.
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه یکی از الزامات اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها را نصب کنتور هوشمند گاز دانست و گفت: گزارش عملکرد، میزان صرفه جویی و محاسبه میزان بازپرداخت و صورتحساب نیز به وسیله کنتور هوشمند گاز انجام می شود.
وی با اشاره به این که یکی از مزایای طرح افزایش کارایی موتورخانه ها، انجام همه امور از سوی سامانه است، ادامه داد: پس از شناسایی سرمایه گذاران، آنها به گازهای استانی معرفی و قرارداد بسته می شود.
به گزارش شانا، طرح افزایش کارایی انرژی در ٥٠٠ هزار موتورخانه مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه اداری کشور از طرحهای بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ کل کشور برای اجرای طرحهای بهینه سازی، کاهش گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی در بخشهای مختلف است که سامانه این طرح نیز روز شنبه (٩ خرداد ماه) معرفی شد.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;