پیشنهادات بخش خصوصی برای رفع کمبود مالی پیمانکاران

 

اوراق مشارکت جایگزین یارانه نقدی شود

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران برای جبران کمبود منابع مالی پیمانکاران پیشنهاداتی را ارائه کرد. فعالان این بخش اعتقاد دارند به منظور رفع مشکلات اساسی جامعه پیمانکاری کشور که به دلیل کمبود منابع مالی دولت برای ادامه اجرای پروژه‌های عمرانی ایجاد شده، ، می‌توان این موارد را اجرایی کرد

رییس هیأت مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در گفتگو با ” دنیای صنعت” یکی از پیشنهادات بخش خصوصی به دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز پیمانکاران را استفاده از منابع بانکی برشمرد و گفت: با این شیوه دولت و بانک طرف یکدیگر قرار نمی‌گیرند بلکه پیمانکار طرف مقابل بانک شده و صورت وضعیت مالی تأییدشده و پرداخت نشده خود را بعنوان وثیقه به بانک ارائه می‌کند و بانک نیز به میزان60 تا80 درصد آن را بعنوان وام به پیمانکار پرداخت می‌کند تا او پروژه را ادامه ‌دهد.

حسن سعادتمند با تأکید بر این‌که این فرآیند باید تا پایان شرایط بحرانی فعلی ادامه یابد، افزود: پس از آن‌که صورت وضعیت‌های وثیقه‌شده، پرداخت شد تسویه حساب بانک با پیمانکار انجام می‌شود و پس از آن هم دستگاه اجرایی از بانک استعلام کرده و میزان سود پرداختی پیمانکار به بانک از بابت این موضوع را در قالب قرارداد مربوطه به پیمانکار پرداخت می‌کند.

سعادتمند درباره پیشنهاد دیگر کانون، به توزیع مبالغ قابل توجه یارانه میان مردم در هر ماه اشاره کرد و گفت: این مبالغ به‌هیچ روی بصورت سرمایه‌ای عمل نکرده و مصرف می‌شود و بدلیل خاصیت نقدینگی، اثر تورمی نیز دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود بجای این یارانه‌ها، به مردم اوراق مشارکت واگذار شود که هم سرمایه و پس‌انداز بوده و هم ارزش افزوده دارد. به گفته سعادتمند با این روش، منابع حاصل از برگشت یارانه‌های نقدی به پروژه‌های‌ عمرانی تزریق شده تا بصورت سرمایه‌های مولد درآید.

وی با بیان این‌که یکی از پیشنهادات دولت برای حل این مشکل، واگذاری اوراق مشارکت به پیمانکاران بابت مطالبات معوقه آنهاست که بطور طبیعی به آنها سود نیز تعلق می‌گیرد، خاطر نشان کرد: بدلیل عدم امکان سریع نقدشوندگی اوراق مشارکت، این پیشنهاد دولت نمی‌تواند مشکل شرکتهای پیمانکاری را حل کند چراکه آن‌ها باتوجه به عدم وصول مطالباتشان از دولت، نقدینگی‌شان به حد صفر رسیده و قادر به ادامه فعالیت نیستند.

رییس هیأت مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران تصریح کرد: هم‌اکنون کمبود نقدینگی، پروژه‌های عمرانی کشور را تهدید می‌کند بگونه‌ای که بخش وسیعی از این پروژه‌ها تعطیل و یا در حال تعطیل‌شدن هستند و این اتفاق بیکاری گسترده‌ای در سطح جامعه به‌دنبال دارد.

قابل بیان است کانون سراسری پیمانکاران عمرانی کشور پیش از این نسبت به صفر شدن سرمایه در گردش پیمانکاران و تعطیلی کارگاه‌ها هشدار داده بود. آن‌ها اعتقاد دارند چنان چه شرایط کنونی تسهیل نشود علاوه بر ورشکستگی بخش خصوصی، بیکاری گسترده‌ای در راه است که نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران گفته بود: در بعضی از استانها یک ریال هم بابت پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران پرداخت نشده است. احمدرضا چابک اضافه کرد: علاوه بر این که مطالبات پرداخت نشده، کارفرما هم فشار آورده و انتظار دارد که فقط پیمانکاران شرایط سخت کنونی را به صورت یکطرفه تحمل کنند در صورتی که هیچ یک از بخشهای تولید و توزیع مصالح ساختمانی و دستمزدها حاضر به ارائه خدمات با قراردادهای قبلی نیستند.

وی با اظهار تاسف از عدم همکاری دولت با پیمانکاران تصریح کرد: در سالهای اخیر بر اساس بخشنامه ای از سوی دولت به پیمانکاران ابلاغ شده که براساس آن، تمام پیمانکاران موظفند در بخش ساختمان سازی قراردادها را با قیمت مقطوع ببندند.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران ادامه داد: مدیران میانی و اجرایی استانها به پیمانکاران فشار آورده اند که برخی از پروژه ها را علیرغم برخوردار نبودن شرایط، به پایان برسانند تا آنها بتوانند در دهه فجر آن را افتتاح کنند.

وی تصریح کرد: عدم شفاف سازی مناسبات مالی میان کارفرما و پیمانکار و عدم پایبندی دولت به تعهداتش باعث از بین رفتن اعتماد حاصله شده است.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;