«پلاسکو» حادثه ای در حدِ هشداری ملی

آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی، ساختمان پلاسکو به‌طور کامل فرو ریخت. ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فرو ریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فرو ریختن ساختمان ماندند و کشته شدند.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: وقوع این حادثه منجر به ایجادجوی هیجانی و ضرورت توجه به مراکز تجاری و مسکونی پرریسک به ویژه در پایتخت شد و درگذشت ۲۰ تا ۳۰ نفر در این حادثه سوتِ خطری را به صدا درآورد که متاسفانه همچون دیگر موارد مشابه فقط تا چند ماه شنیده شد.
نبودِ تجهیزات مناسب، فقدان نظارت مطلوب در ساخت و سازها در کشور از جمله مسائلی است که همچنان وجود دارد و متاسفانه هنوز هم ریسکِ خسارات مالی و جانی زیادی را در پی دارد.
«پیشگیری قبل از درمان» مسئله ای است که نه تنها در این مورد بلکه در بسیاری از بحرانهای دیگر در کشور فقط بعد از وقوع به برپایی جلسات و جنجالهای رسانه ای می انجامد.
نظارت بر مقوله ساخت و ساز از جمله مسائلی است که تعامل سازمان ها و نهادهای مختلفی را می طلبد که «نظام مهندسی ساختمان» یکی از آنها به شمار می آید و متاسفانه این امر طی سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده است. ساختمان و ساخت و ساز نه تنها به عنوان یک سرپناه بلکه بعنوان شاخص رشد اقتصادی بایستی مورد توجه بیش از پیش واقع شود که متاسفانه از کمترین ضابطه ها در حیطه ساخت و ساز و نظارت مورد نیاز در این مقوله برخوردار است، نظارتی که بایستی در دایره شهرداری، نظام مهندسی، وزارت کشور و قوه قضاییه عملیاتی شود.
به گزارش کارشناسان حوزه نظام مهندسی؛ “در فاز اول و حتی قبل از ابلاغ شیوه نامه اجرایی مبحث ۲۲ ، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و همچنین سازمان همیاری، شهرداری ها ، ستاد حوادث غیر مترقبه و سایر دستگاه های مرتبط می توانند با سازمان نظام مهندسی کشور درقالب یک تفاهم نامه، زمینه شناسایی ساختمان های پرخطر را شناسایی کنند و با کمترین هزینه از خدمات همه مهندسان درکشور بهره مند شوند.”
آتش سوزی کلینیک اطهر بعد از وقوع حادثه پلاسکو، باعث شد باز هم برای مدت کوتاهی صدای برخی از مسئولان دلسوز و دلشکسته بلند شود و مطالبه رسیدگی به تعداد کثیری بالغ بر ۵ هزار مورد ابلاغیه ساختمان پرخطر را داشته باشند.
هر چند بعد از وقوع حادثه پلاسکو هوشیاری بیشتری در مدیریت آتش نشانی انجام شد و در شورای چهارم با پیگیری آقای چمران سازوکاری برای خرید تجهیزات آتش نشانی انجام شد. همچنین در سال ۹۸ شهرداری ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن را شناسایی کرد که ۶ هزار مورد کم خطر و ۳۵۰۰ مورد پر خطر هستند، اما متاسفانه اقدام عملیاتی مفیدی صورت نگرفته است.
تجمع آتش نشانان در سالروز وقوع حادثه پلاسکو و درخواست به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی جهت مقابله با حوادث احتمالی در روزهای اخیر متاسفانه به جایی نرسید. هر چند اطلاق واژه «شهید» به درگذشتگان حادثه پلاسکو بعد از گذشت ۵ سال شاید کمی از آتش سوزاننده مشکلات فراوان در این قشر را تسلی دهد، اما مسلماً از وجود مشکلات موجود نمی کاهد.
به گفته خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور؛ ” هزار باب ساختمان که هر کدام ۳۰ تا ۴۰ واحد دارند و سرجمع ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکونی و تجاری محسوب می‌شوند، در خطر آتش سوزی قرار دارند.”
به گفته وی؛ “شرکت جایکای ژاپن در سال ۸۲ مطالعاتی در تهران انجام داد و به این جمع‌بندی رسید که صد‌ها هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله ۶ ریشتری ویران و تعداد کشته شدگان میلیونی خواهد بود.”
به گفته کارشناسان؛ برای ترمیم و بالا بردن عمر ساختمان با استفاده از نرم افزار‌های موجود می‌توان فهمید چه مصالحی را چگونه استفاده کرد تا عمر ساختمان یا جاده ۱۰ تا ۱۵ سال بیشتر شود.
هر چند زمان طولانی مورد نیاز برای اینکه در بستر به روز سازی روندِ ساختمان سازی قرار گیریم، در مواجهه با خطرات بسیاری قرار خواهیم گرفت که با تلفات جانی و مالی بسیاری همراه خواهد بود که یکی از آنها وقوع زلزله حتمی در تهران بعد از گذشت مدت زیادی از زلزله پیشین در پایتخت هست که به راستی فاجعه ای بزرگ را رقم خواهد زد.
این در حالی است که ساختِ مجدد پلاسکو که مظهرِ کامل ضرورت توجه به ایمنی و بهینه سازی ساخت و ساز است به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از سوی سازمان آتش نشانی تاییدیه دریافت نکرده است، هرچند حداکثر تلاش برای به کارگیری نکات ایمنی در این مجتمع تجاری به کار گرفته شده است.
در هر حال تهران به عنوان پایتخت کشور، مورد توجه بسیاری برای سرمایه گذاری و اشتغال و بالطبع سکونت در آن قرار دارد که توجه بیشتری را جهت تامین امنیت و آسایش آن می طلبد. توجه به نکات ایمنی و امن سازی شهر ، از جمله نکات مهمی است که تعاملِ مسئولان را می طلبد تا در سایه توجه به قانون و اعمال آن بتوانیم سایه آسایش و امنیت را در جای جایِ این کلانشهر گستراند تا فقط محدود به یک روز و سالروز و…. نشود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;