پایداری تهدید بزرگ پلاسکوهای دیگر

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: عامل اصلی وقوع  حادثه تلخ پلاسکو بی توجهی به بافت فرسوده و ناایمن بودن ساختمان ها در کلان شهر تهران است که البته هنوز هم تهدیدی بزرگ در کشور محسوب می شود و معلوم نیست چه وقت باز هم ریزش ساختمانی دیگر را در جایی دیگر به سوگ بنشینیم و محاسبه گر آمار تلفات مالی و جانی آن باشیم؟ کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از تکرار حادثه پلاسکو و افزایش ایمنی ساختمان‌ها، لازم است با تقویت استانداردهای مرتبط با ساخت و سازها و  به روزرسانی استانداردها و مقررات ساختمانی با تأکید بر ایمنی و پیشگیری از حریق از یک سو و همچنین ارتقاء سطح آموزش و آگاهی عموم و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه ایمنی ساختمانی و رفتارهای ایمن در مواقع ضروری از وقوع چنین رویدادهای تلخی جلوگیری کرد.
نظارت و بازرسی مداوم به منظور تشدید نظارت و بازرسی‌های دوره‌ای بر ساختمان‌ها تا اطمینان از رعایت استانداردها، نصب تجهیزات ایمنی و حضور ناظران به منظوربازبینی و دقت در استفاده از تجهیزات ایمنی مانند سیستم‌های آتش‌نشانی و اعلام حریق به صورت کامل و به‌روز و اعمال تدابیر ضد حریق مثل نصب سیستم‌های اطفاء حریق، استفاده از مصالح مقاوم به حرارت و آتش می تواند درصد احتمال وقوع حوادث ناشی از فقدان امنیت در ساختمانی ها مسکونی – تجاری و …. را کاهش دهد.
صاحبنظران بر این باور هستند؛ با استفاده از ظرفیت های مناسب بخش خصوصی و دولتی می توان با بازآفرینی و بهسازی ساختمان‌های قدیمی، ضریب ایمنی و پایداری آنها را افزایش داد و درصد ایمنی این ساختمان ها را افزایش داد. قطعاً با وجود نرخ فزاینده ساختمان های ناامن و همچنین ترکیبی از عوامل مانند استفاده از مصالح ناکارآمد، نقض استانداردهای ساختمانی، نظارت ناکافی، و عدم پیشگیری از تغییرات ساختمانی غیرمجاز می تواند احتمال وقوع چنین حوادثی در کشور را افزایش دهد. کارشناسان بر این باور هستند  برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه به پلاسکو، نیاز به تدابیری مانند: تشدید نظارت و بازرسی و افزایش نظارت مداوم بر ساختمان‌ها تا جلوی احتمال نقض استانداردها،  آموزش مخاطرات ساختمانی به مالکان و سازندگان و افزایش اطلاع‌رسانی عمومی، افزایش مسئولیت‌پذیری مالکان و سازندگان در اجرای استانداردها و حفظ ایمنی ساختمان، تشدید تنبیهات برای نقض‌کنندگان استانداردها به منظور ایجاد حاکمیت قانونی، افزایش فرهنگ ایمنی در جامعه و تشویق به اجتناب از تغییرات ساختمانی غیرمجاز، افزایش هماهنگی میان نهادها برای اجرای یکپارچه و موثر تدابیر ایمنی و … می تواند علاوه بر امکان مطلوبتر رصد ساختمان های ناامن، به جلوگیری از ساختمان‌های ناایمن و کاهش احتمال تکرار حوادث مشابه به پلاسکو کمک کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;