پایان نمایشگاه تاسیسات نقطه آغاز مطالبات فعالان اقتصادی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  پایان بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در محل دائمی نمایشگاه های تهران، در حالی رقم خورد که با استقبال بسیار مطلوبتری به نسبت سالهای قبل به دلیل پاندمی کرونا همراه بود و تولیدکنندگان با وجود مشکلاتی چون «گذر از سالهای سرد و خاموش کرونا»، «تحریم»، «افق تیره و تار برجام»، «گره کور مبادلات مالی در عرصه صادرات» و … همچنان با قامتی استوار در انتظار برآورده شدن مطالبات خود از دولتمردان هستند تا شاید باز هم با محصولات رقابتی خود علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بازارهای خارج از کشور را در نوردند و تلالو افتخارآفرینی ایرانی را جشن بگیرند.
حضور ۴۱۶ شرکت داخلی و ۳۶ شرکت خارجی در نمایشگاه مذکور از حرکت صنعت تاسیسات به سمت رونق و چرخش چرخ صنعت تاسیسات بعنوان قلب صنعت ساختمان با وجود تمام چالش ها حکایت دارد. برگزاری نمایشگاه ها در سطح داخلی و بین المللی فرصتی است که صاحبان حرفه و صنایع مختلف به صورت فردی یا گروهی در مکانی گردهم می آیند تا آخرین فناوری ها و تکنولوژی های نوین در این عرصه را تبادل کنند و از این رو نمایشگاه بین المللی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بزرگترین رویداد در این حوزه تلقی می شود که همه فعالان در این بخش با توان حداکثری در آن حضور می یابند و در نهایت در اکثر مواقع به کشف استعدادهای مختلف و امضاء تفاهم نامه های همکاری منتهی می شود و این رویداد بیانگر این است که نمایشگاه مرز نمی شناسد و تبادل افکار متخصصان در بستر نمایشگاهی رخ می دهد.
صنعت نمایشگاهی یک زیرساخت مهم اقتصادی است و بنابراین به نگاهی زیر ساختی نیاز دارد. مادامی که نگرش ها اصلاح نشود برگزاری نمایشگاه ها با هزینه های نسبتاً زیاد شاید فقط گذران زمانی در دایره «فقط تماشا» باشد که خالی از تبادل فرصتها و رونق باشد.
پیشرفت صنعت تاسیسات در عرصه داخلی و خارجی و هوشمندسازی در این بخش یکی از شاخص های برجسته بیست و یکمین نمایشگاه تاسیسات به شمار می آمد که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با محصولاتی با وجود مشکلاتی چون؛ تحریم، افق نامعلوم برجام و … با محصولاتی در نمایشگاه مذکور حضور یافتند که به گفته شرکت کنندگان خارجی در این نمایشگاه قابل رقابت با بهترین محصولات خارجی در سراسر جهان هستند.
اما «حمایت از تولیدکنندگان داخلی»، «رفع موانع اداری و قوانین دست و پاگیر»، «واگذاری تسهیلات بدون رانت به صاحبان واقعی کسب و کار خرد و کلان»، «بستر سازی مناسب و حمایت از تولیدکنندگان جهت حضور در بازارهای خارجی»  و …. از جمله مهمترین مطالباتی شرکت کنندگان در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بود که همگی امیدوارانه در اندیشه حضور مقتدرانه ایران در خارج از کشور و همچنین تخصیص سهم مطلوبتر از تامین نیازهای داخل کشور می اندیشیدند.
باور اینکه «تاسیسات» قلب صنعت ساختمان است نیاز به پشتیبانی بیشتر مسئولان در سطح قانون گذاری و اجرا دارد تا صنعتگران در این عرصه فرصتی برای عملیاتی کردن ایده ها و طرح های نوآورانه خود در کشور را داشته باشند تا علاوه بر امنیت و آسایش در حوزه ساخت و ساز، رونق اقتصادی و صرفه جویی ارزی برای کشور را به ارمغان آورد چرا که اگر تاسیسات از کیفیت و کارایی لازم برخوردار باشند، ساختمان نیاز به بازسازی زودهنگام نخواهد داشت و هزینه ای که هنگام راه اندازی و اجرا صرف شده در طولانی مدت بصرفه خواهد بود. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی سیستم های تاسیساتی هوشمندسازی شده اند و راندمان آن ها بالا رفته است، از این رو این تاسیسات در مقایسه با تجهیزات قدیمی تر بازده بالاتری داشته و به میزان قابل توجه مصرف انرژی را به حدالقل می رسانند. علاوه بر آن فناوری های جدید، تعمیر و نگهداری این تجهیزات و سیستم ها را آسان تر نموده است.
تاسیسات ارزش و اهمیت بسیار بالایی در یک سازه دارند زیرا در صورت خراب شدن ممکن است به سازه آسیب وارد نموده و عمر آن را کوتاه کنند. این بخش از ساختمان اگر به شیوه ای درست و اصولی در ساختمان راه اندازی شود و از تجهیزات مناسب و انرژی های تجدیدپذیر در آن استفاده گردد، مصرف انرژی به میزان قابل توجه کاهش یافته، در نتیجه هزینه های قبوض و یا تعمیر سیستم های تاسیساتی نیز کمتر خواهد شد.
در هر حال پایان نمایشگاه تاسیسات در شرایط کنونی می تواند نقطه آغازی برای رفع چالش های فعالان اقتصادی در تعامل با مسئولان اجرایی و قانون گذاران باشد یا رویدادی تکراری بدون پیشرفت باشد که پایان مطلوبی برای آن متصور نیست، گزینه هایی که انتخاب آن در تعامل بهینه مسئولان با صنعتکاران شکل می گیرد.
گفتنی است؛ بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی بین المللی ۱۹ لغایت ۲۲ مهرماه سال جاری با حضور صاحبان حرف برتر در عرصه تولید و همچنین آموزش مانند آکادمی کاشانه بعنوان نخستین آموزشگاه در حوزه تاسیسات با آخرین محصولات خود در حوزه تاسیسات در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;