پاسخ مجلس به مطالبه نظام مهندسی: کاهش تعرفه خدمات!!

به چه دلیل در مسکنی که به زعم طراحان طرح ده سال ساخته شده است و شاید هنوز اضافه بنا احتمالی خود را با شهرداری تسویه حساب نکرده , مهندس باید نیمی از هزینه های خدمات خود رابگیرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از طرحهایی که ظاهرا در روزهای آغازین مجلس یازدهم و پس از  و تعیین هیات رییسه و انتخاب اعضا کمیسیونها  کلید خورده، در حوزه مسکن است.
  تسنیم به نقل از  یک عضو کمیسیون عمران مجلس از تصویب طرح ۲ فوریتی ساخت ۶میلیون مسکن با تامین ۶۰درصد هزینه با وام دولت و زمین رایگان خبر داده و اضافه کرده است :در تهران،دستگاه‌های دولتی موظف به تامین زمین هستند واحتمال توسعه مناطق ۲۲گانه وجود دارد اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، افزود: براساس این طرح در تهران، دستگاه‌های دولتی موظف به تامین زمین هستند.مهم‌ترین اولویت کمیسیون عمران مجلس بحث مسکن است و واقعا همه مردم ما از مسکن لطمه سنگینی خورده‌اند. ایشان در ادامه مطرح می کند: این طرح بر سه محور «تسهیلات ارزان قیمت»، «زمین ارزان قیمت» و «کاهش هزینه و زمان تمام اجزای مربوط به ساخت و ساز» استوار است.
شاکری  در ادامه اضافه می کند:” ما نمی توانیم طرح واحدی را برای حل مشکل مسکن کل کشور ارائه دهیم. از سوی دیگر مسئله ای که داریم در صدور پروانه، بحث  پایان کار است. ساختمان هایی داریم که ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد، اما پایان کار آنها صادر نشده است. در طرح مجلس پیش بینی شده در پایان سفت کاری ساختمان باید مقدمات پایان کار فراهم شود و مدت زمان مشخصی را برای این کار در نظر گرفته ایم. شاکری به وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان در این حوزه اشاره کرد و افزود: پیشنهاد کرده ایم تعرفه های سازمان نظام مهندسی برای چنین ساختمان هایی نصف شود. برای شهرداری هم پیشنهاد داده ایم مبلغ مشخصی را جهت صدور پایان کار ساختمان دریافت کند. در واقع شهرداری برای صدور پروانه باید به ازای هر مترمربع یک مبلغ تعیین شده را دریافت کند و دیگر این گونه نباید باشد که ارقام کلان را دریافت کنند.
طبق فرمایشات عضو محترم کمیسیون قسمتی از محور سوم طرح در مورد کاهش هزینه های ساخت مربوط به کاهش تعرفه نظام مهندسی ساختمان است.
اینجا پرسشی که مطرح میشود این است که آیا مجلس محترم به عواقب طرح خود و توجه به ذینفعان در قانون گذاری عنایت دارد? آیا کم کردن تعرفه نظام مهندسی که از کل هزینه های ساخت نزدیک به ۲ درصد را شامل میشودو همین عدد نزدیک به ده درصد از ارقام جهانی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان کمتر هست تاثیری شگرف بر ساخت و ساز کشور می گذارد?
 آیا این مبالغ جز در جهت ارائه خدمات مهندسی از مالکان دریافت میشود?به چه دلیل در مسکنی که به زعم طراحان طرح  ده سال ساخته شده است و شاید هنوز اضافه بنا احتمالی خود را با شهرداری تسویه حساب نکرده , مهندس باید نیمی از هزینه های خدمات خود رابگیرد در حالیکه اگر از ساکنین همین ساختمان احدی بر اثر بی احتیاطی آسیب ببیند و مراجع قضایی مهندس را درصدی مقصر بدانند دیه را به نرخ روز از مهندس مطالبه می کنند? چه عاقبتی در انتظار مهندس بخت برگشته خواهد بود که گاهی مسئولیت مادام العمر دارد و هزینه کم خدمات مهندسی را نصف و نیمه دریافت کرده است? با این قبیل پیشنهادات چه برسر مهندسی این کشور می آید؟
زمانی تحصیل رشته های مهندسی و فنی در این کشور آرزوی دانشجویان بود و دانش آموزان نخبه این رشته ها را جهت تحصیل انتخاب می کردند آیا امثال این طرحها باعث نشده است که این رشته ها در سطح جامعه افول نماید?
مدتی پیش یکی از مدیران ستادی وزارت راه و شهرسازی هم با نامه ای افزایش تعرفه نظام مهندسی ساختمان در سال ۹۹ را مسکوت کرد, مهندس جوانی که در این شرایط سخت اقتصادی و تورم افسار گسیخته تنها راه معاشش همین ارائه خدمات مهندسی طبق تعرفه می باشد باید چه کاری انجام دهد?
 چرا در ارائه این طرحها از مسئولیت مدنی مهندسین که گاهی مادام العمر است سخنی به میان نمی آید, تعرفه ای که به جهت ارائه خدمات فنی دریافت میشود نصف گردد اما مسئولیت مدنی که به خاطر این ارایه خدمات به عهده مهندس می باشد تغییری نمی کند.
این طرح شاید دارای نقاط قوت برجسته و قابل قبولی باشد اما این قسمت کوچک آن برای مهندسان پرتلاشی که دل در گرو توسعه و سازندگی کشور دارند سخت آزاردهنده است به قول حضرت حافظ:
بر این جان پریشان رحمت آرید
که وقتی کاردانی کاملی بود
  زهید زارعی
منبع سازه نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;