هیئت ۴ نفره به افزایش مطلوب تعرفه مهندسان برق رای نداد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: ما تعرفه را با بالاترین حدی که باید پیش بینی می‌کردیم در هیئت چهار نفره استان بردیم اما آقایان قبول نکردند و در صورت‌جلسه نوشتند ما به این افزایش تعرفه مخالفیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمدحسین شرکا، در خصوص مسئله پایین بودن تعرفه مهندسان برق سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با بیان اینکه تعرفه را دو مرجع تعیین می‌کنند، اظهار کرد: یکی شورای مرکزی همراه با راه و شهرسازی است و یا اینکه اگر ما بخواهیم در هیئت چهار نفره استان می‌توان تعرفه را مشخص کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما تعرفه را با بالاترین حدی که باید پیش بینی می‌کردیم در هیئت چهار نفره استان بردیم اما آقایان قبول نکردند و در صورت‌جلسه نوشتند ما به این افزایش تعرفه مخالفیم و مدیرکل راه و شهرسازی استان نامه نوشتند که فقط باید ۲۵ درصد باشد.
وی با بیان اینکه این مسئله از حوزه اختیارات سازمان نظام مهندسی به عنوان یک رکن خارج است، یادآور شد: زمانی که طرح را بردیم حق داشتیم نسبت به قیمت جدولی که شورای مرکزی اعلام کرده ۲۵ درصد کاهش یا افزایش داشته باشیم و ما ۲۵ درافزایش را پیشنهاد دادیم، ضمن اینکه ۲۵ درصد نیز به علت سختی کار و کارهای اضافی رشته برق پیشنهاد دادیم اما با آن مخالفت شد و علت آن را بازخورد بد اجتماعی عنوان کردند.
شرکا با اشاره به اختلاف نظر خود و معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص مخالفت بر سر افزایش تعرفه گفت: همه اجناس افزایش چندین برابری داشته‌اند در اجناسی که کالای اساسی هستند ۴۹٫۵ درصد افزایش داشتیم و صدای مردم در نیامد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصد تعرفه چیزی نیست. من مخالف فحوای کلام هستم چرا که کل حق مهندس در هزینه ساخت در تمامی رشته ۱٫۵ تا ۲ درصد است به این ۲ درصد، ۱۵ درصد اضافه کنیم این درست است؟!
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: می‌گویند مردم بعد از افزایش قیمت‌ها اعتراض می‌کنند عوارض شهرداری چندین برابر و تخلفات شهرسازی ۱۰ برابر شده اما اعتراضی نکردند و با این افزایش چند درصدی، مردم اعتراض می‌کنند؟ با همین تنگ نظری‌ها ما از تمامی استان‌ها عقب‌تر هستیم.
وی افزود: در این شورای چهار نفره، معاون عمرانی استاندار، شهردار( معاون شهرسازی شهردار)، مدیرکل راه وشهرسازی و من به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی حضور داریم. من در این جلسه مصوبه آنها را تایید نکردم اما وقتی افزایش رای را آوردند من کاری نمی‌توانم انجام دهم.
شرکا با تاکید بر اینکه باید این مسئله ریشه‌ای حل شود، خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات در شورای مرکزی همین مسئله است که البته در حال کار هستند و برای این قیمت‌های گروهی مشاوره گرفته‌اند اما کجای دنیا برای یک مسئله چندین نرخ وجود دارد؟ اکنون برای هر استان تعرفه متفاوتی در میان استان‌ها وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: ماده ۱۱۴ که وظایف شورای مرکزی را مطرح می‌کنند بیان می‌کند که باید مبانی قیمت‌ها را در ارتباط با وزارتخانه هماهنگی کرده و تعرفه را به کل کشور ابلاغ کنند اما اکنون می‎گویند هنوز قطعی نشده است.
وی افزود: در کنار این مسئله گفتند اگر ابلاغ کلی نشد شما در استان می‌توانید در هیئت چهارنفره براساس قیمت مبنا، ۲۵ درصد افزایش یا کاهش را به قیمت مبنا اعمال کنید.
شرکا خاطر نشان کرد: ما ۲ مسئله داریم یکی قیمت یکی تفکیک بین رشته‌ای است. مشکلی که ما داریم این است که یک ابلاغیه برای سال ۷۹ داریم که به یک روایت باطل شده و به یک روایت باطل نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی یادآور شد: چون هنوز جزئیات و ریز این تعرفه را به همه اعلام نکردند ما یک جدول داریم که هزینه ساخت و نوع نگاه هزینه در دو جدول ضرب هم می‌شود و «کف» که مبنای شورای مرکزی است را مشخص می‌کند. ما این کف را باید در شورای چهار نفره ببریم، این کف را به ما دادند اما حق اجرای کف را به ما ندادند. از حق اجرای کف ۱۰ یا ۱۲ درصد کمتر اعمال شده که نوشتند غیر از این تخلف است.
شرکا با اشار به مطرح کردن افزایش ۲۵ درصدی تعرفه در هیئت چهار نفره، گفت: ما کف را با ۲۵ درصد افزایش به هیئت چهار نفره بردیم علاوه بر اینکه کف را ندادند ۲۵ درصد افزایش آن را هم ندادند بلکه ۱۰ درصد پایین‌تر از آن را تصویب کردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بیان کرد: مدیرکل راه و شهرسازی استان طی روزهای اخیر افزایش ۲۵ درصدی تعرفه را به من اعلام کرد که اعمال شود من نیز ۲۵ درصد را اعمال کردم.
وی در پاسخ به این سوال که پس اکنون مشکلی از بابت افزایش تعرفه وجود ندارد، گفت: این ۲۵ درصد رقمی نیست، آن کفی که شورای مرکزی گفته در حد ۳۷ یا ۳۸ درصد است اما سقفی که ما دادیم در حد ۶۰ یا ۷۰ درصد بوده است با ۲۰ درصد چیزی درست نمی‌شود.
شرکا ادامه داد: با توجه به سختی کار پیشنهاد تعرفه ما برای رشته برق، افزایش ۸۰ درصدی بود اما انجام نشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه در یک گردونه و دور باطل افتادیم که جایگاه هیچ کس مشخص نیست ۳۱ استان داریم باید تعرفه هم به لحاظ رقم و هم به لحاظ عدد مشخص باشد. این برای جامعه مهندسی به عنوان یک انجیو خوب نیست.
وی در انتها از برگزاری جلسه بررسی مبانی قیمت‌گذاری طی روزهای آتی خبرداد.
طی هفته گذشته جمعی از مهندسان رشته برق نسبت به پایین بودن تعرفه و نرسیدن تعرفه سال ۹۹ پس از ۱۰ ماه از این سال گلایه داشتند و مقابل سازمان نظام مهندسی تجمع کردند.
منبع مشهد فوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;