منبع ششم انرژی را بهتر بشناسید

 

میزان انرژی صرفه جویی شده با مصرف تجهیزات کم مصرف در عصر کنونی به قدری زیاد است که به عنوان منبع ششم انرژی از آن یاد شده است.

 

به گزارش تاسیسات نیوز ، مصرف صحیح انرژی این روزها به یک دغدغه تبدیل شده است، اما درحالی که بخش مهمی از مصرف برق خانوار توسط دستگاه‌های یخچال و فریزر بلعیده می‌شوند، آیا تاکنون به این نکته توجه کرده‌اید که انتخاب درست یک یخچال و فریزر و نحوه صحیح استفاده از آن تا چه حد می تواند در کاهش مصرف برق تاثیر داشته باشد؟

براساس آمارها در صورتی که به صورت درست از تجهیزات منازل استفاده شود و مردم به انتخاب صحیح لوازم مورد مصرف دقت داشته باشند و از تجهیزات کم مصرف استفاده کنند تا 40 درصد انرژی صرفه‌جویی می‌شود که می‌تواند منبع ششمی برای انرژی محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از 21 میلیون یخچال و فریزر در کشور وجود دارد و هر ساله حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه جدید به این رقم افزوده می‌شود.

در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار است که سطح انرژی‌های گوناگونی از نظر مصرف از A تا G دارند. یخچال‌های بدون برچسب ساخت ایران تقریبا دو برابر یخچال های بهینه خارجی برق مصرف می‌کنند.

در صورت میانگین مصرف برق یخچال فریزرها دو و نیم کیلووات ساعت در شبانه روز حساب کنید برق مصرفی این دستگاه‌ها در هر ماه 75 کیلووات ساعت می شود که با احتساب 21 میلیون دستگاه برابر با 27 هزار و 500 گیگاوات ساعت مصرف برق است.

با اجرای راهکارهای ارائه شده برای مصرف بهینه و انتخاب درست یخچال – فریزر می‌توان تا حدودی از اتلاف انرژی جلوگیری و در هزینه‌ها و سرمایه انرژی کشور صرفه جویی کرد.

معرفی برچسب انرژی

برچسب انرژی شامل قسمت‌های مختلفی است و هر قسمت بیانگر اطلاعاتی از جمله اطلاعات مربوط به علامت تجاری، شرکت سازنده و مصرف انرژی است.

بر این اساس قسمت اول تا سوم برچسب انرژی شامل اطلاعات مربوط به علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است.

سپس اطلاعات انرژی که مهمترین بخش این برچسب محسوب می‌شود وجود دارد و با هفت رنگ در طیف‌های سبز و قرمز نشان داده شده‌اند.

حرف A که با رنگ سبز پررنگ نشان داده شده است بیانگر بیشترین بازدهی و حرف G که رنگ قرمز نشان دهنده آن است علامت بیشترین مصرف انرژی و کمترین میزان بازدهی دستگاه است. بنابراین سطح مصرف انرژی A پربازده‌ترین سطح انرژی است.

آخرین سطوح برچسب انرژی نیز آرم موسسه استاندارد را به نمایش می گذارد.

دانستنی‌های خرید یخچال و فریزر

هنگام خرید یخچال فریزر باید به برچسب انرژی آن دقت کرد و وسیله‌ای که دارای کمترین مصرف انرژی است را خرید. حجم یخچال و فریزر باید با توجه به نیاز و تعداد افراد خانواده انتخاب شود تا از فضای آن به طور کامل بهره برده شود. برای مثال یک یخچال -فریزر 14 فوت برای یک خانواده دو تا چهار نفره مناسب است.

همچنین برفک‌های یخچال و فریزر باید به طور منظم‌ آب شود زیرا با افزایش قشر برفک مصرف انرژی بالا می رود. یکی از راه‌های دیگر برای حل این موضوع خرید یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌آب‌کن اتوماتیک است که موجب کاهش مصرف برق بدون دخالت مصرف‌کننده می‌شود.

بنا بر این گزارش ایسنا، از سوی دیگر باید توجه داشت که قرار دادن یخچال در کنار دستگاه‌های گرم‌زا از جمله اجاق گاز، آبگرمکن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود بنابراین باید در انتخاب جای یخچال دقت شود و اگر مکان مناسب دیگری برای یخچال – فریزر وجود ندارد با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) آن را از حرارت و گرما حفظ کنید.

فضای پشت یخچال – فریزر نیز برای گردش هوا باید حداقل به اندازه 20 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد ولوله‌های پشت یخچال – فریزر حداقل سالی دو بار گردگیری شوند.انجام این اعمال موجب انتقال حرارت بهتر بین هوا و لوله‌ها می شود.

بر این اساس پایه‌های یخچال – فریزر نیز باید بر روی یک سطح تراز و صاف قرار گیرند. چرا که عدم رعایت این موضوع موجب بسته نشدن در کامل یخچال و در نتیجه خروج هوای سرد آن و ورود هوای گرم می‌شود که در نهایت کارکرد یخچال را افزایش داده، موجب بالا رفتن مصرف برق می‌شود.

همچنین برای قرار دادن مواد غذایی گرم در یخچال و فریزر باید دقت داشت که غذا به طور کامل سرد شده باشد و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و به ویژه فریزر خودداری شود.چرا که این کار فشار زیادی را بر موتور آن وارد می‌کند.

مصرف کنندگان باید دقت داشته باشند از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در یخچال – فریزر باید پرهیز کرد چون کار گردش هوا را در داخل یخچال و یا فریزر دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

همچنین برای نگهداری مواد غذایی در فریزر پس از گذاشتن آن‌ها در کیسه‌های پلاستیکی لازم است که توجه شود در کیسه‌ها به گونه‌ای بسته باشد که هوای اضافی در داخل آ‌نها وجود نداشته باشد.

براساس نکات مطرح شده که باید برای مصرف بهینه مورد توجه قرار گیرند، باید از باز و بسته کردن بیهوده در یخچال یا فریزر پرهیز کنیم وسعی شود در موقع باز کردن، مدت زمان باز بودن در یخچال زیاد نباشد.

همچنین نوار لاستیکی در یخچال – فریزر به مرور زمان انعطاف و کارآیی خود را از دست می دهد بنابراین نیاز است سالی یکبار سالم بودن نوارهای یخچال کنترل شود تا در صورت کوچکترین نشت هوا، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام شود.

براین اساس طی زمان در یخچال دچار افتادگی و جدا شدن نوار لاستیکی از در می‌شود و از بسته شدن کامل آن جلوگیری می‌کند بنابراین باید نسبت به تعویض لولای در اقدام کرد تا از اتلاف برق و خروج هوای سرد سرد یخچال جلوگیری شود. همچنین توجه کنید که بطری‌های حاوی نوشابه گازدار نباید در قسمت جایخی یخچال و یا فریزر قرار گیرد؛ گذاشتن این بطری‌ها در جایخی و فریزر باعث می شود که پس از انجماد کامل مایع، در بطری باز شود و یا بر اثر فشار زیاد بطری شکسته و مایع آن پراکنده گردد. عدم رعایت این موضوع باعث می شد تا حداقل زمانی بین 10 تا 15 دقیقه در یخچال – فریزر را برای تمیز کردن ناشی از ترکیدن بطری باز بگذاریم که خود باعث اتلاف انرژی زیادی می‌شود.

از سوی دیگر از قرار دادن انواع قوطی‌های کنسرو، رب گوجه فرنگی، گالن‌ها وبطری‌های حاوی شربت، ترشیجات، شیشه‌های مربا،‌عسل و … در یخچال جلوگیری شود، این کار باعث اشغال بی مورد فضای یخچال و به تبع آن افزایش مصرف برق دستگاه می‌شود.

با توجه به این که در فصول گرم برای برداشتن آب خنک، در یخچال زیاد باز و بسته می‌شود، حتی‌الامکان هنگام خرید یخچال – فریزری را انتخاب کنید که دارای آب سرد کن باشد.

در هنگام خرید به بسته شدن کامل درها و مرغوبیت و چسبندگی نوار داخل یخچال و فریزر دقت و توجه کافی کنید.

نحوه تنظیم درجه یخچال و فریزر

تنظیم صحیح و به موقع ترموستات یخچال و یا فریزر نقش مهمی در کاهش مصرف برق این وسایل دارد و یا عدم توجه به تنظیم آن باعث فاسد شدن یا یخ زدگی مواد غذایی و به تبع آن افزایش مصرف برق می شود بنابراین درجه ترموستات فریزر را معمولا بین 15 تا 18 درجه زیر صفر و درجه ترموستات بین دو تا سه درجه بالای صفر تنظیم کنید.

همچنین برای شست و شوی جداره داخلی یخچال – فریزر چه هنگامی که برای اولین بار می خواهید از آن استفاده کنید وچه زمانی که قصد استفاده کردن از آن را دارید، از مخلوط آب نیم گرم و جوش شیرین (در هر لیتر آب یک قاشق جوش شیرین باشد) و یک قطعه اسفنج نرم استفاده کنید وسپس آن را با پارچه‌ای نرم و تمیز خشک کنید.

براین اساس بعد از هر بار شست و شو برای یکنواخت شدن سرمای داخل یخچال – فریزر باید مدتی این وسیله خالی باشد و با در بسته کار کند. از زمان روشن شدن اولیه تا خاموش شدن کمپرسور یخچال باید یخچال – فریزر خالی باشد.

تلاش کنید از منجمد کردن مواد غذایی و سبزیجات در فصل‌هایی که دسترسی به مواد غذایی تازه وجود دارد خودداری کنید.

انتهای پیام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;