«معلم» و «کارگر» عزیز شرمنده ایم!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: تقارن دو مناسبت روز کارگر و معلم که هر دو جزو قشر زحمتکش و حلال خور جامعه محسوب می شوند، با وجود درآمدی اندک، حلال ترین پول را نزد خانواده خود می برند.
با وجود تاکید بزرگان دینی بر جایگاه معلمان و کارگران همین بس که حضرت علی (ع) فرموده اند: “هر آن کس که کلمه به من بیاموزد من را بنده خود ساخته است” و در اهمیت جایگاه کارگر نیز بیان کرده اند: ” مزد کارگر را پیش از آنکه عرق پیشانی او خشک شود بپردازید” اما آنچه که امروز مشهود است در مضیقه بودن بیشتر این دو قشر در مقایسه با دیگر اقشار جامعه می باشد که بسیار تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند و در حالی که نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان هستند، بیشتر مورد غفلت واقع شده اند.
نادیده گرفتن حقوق معلمان و کارگران که این روزها با اعتراضات این دو گروه همراه شده در حالی صورت می گیرد که حاصل زحمات این دو گروه در رشد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جامعه بسیار موثر و غیرقابل کتمان است اما گویا کسی برای دفاع جدی از آنها وجود ندارد و همگان در انتظار این هستند تا کارد به استخوان این زحمتکشان نرسیده روی خود را به سمتِ آنها برنگردانند و حتی در آن زمان هم آنها به صبر ایوب و اجر اخروی حواله داده می شوند!
مظلومیت و صدای فریاد آنها شباهت های بسیاری به یکدیگر دارد و آنچه که درباره آنها کاملاً یکسان است فریادی است که به جایی نمی رسد! و نگاهی که شرمنده همسر و فرزندانشان است و مقایسه بی انتهای خود با سفرهای خارجه و وسایل بازی و امکانات بی پایان بسیاری از افراد دیگری که سوار بر خودروهای شاسی بلند خود از کنار آنها می گذرند و طبع بلند و نگاه به آسمان آنها را به سُخره می گیرند و معلمان و کارگران زحمتکشی که در پاسخ به نگاه مطالبه گر فرزندان خود تنها می توانند بگویند: «شرمنده ام»!
روز معلم و روز کارگر فرصتی فراهم ساخته که مسئولان نیز در این زمینه هم صدا با این دو گروه با نمایشی زیبا بگویند «شرمنده ایم»! اما به راستی تفاوت من و دیگر افراد مشابه در بطن جامعه با مسئولانی که وظیفه حل مشکل را دارند فقط در نوعِ بیان این کلمه است؟ یا اینکه «باید» حتماً در واکنش به مشکلات گروه آسیب پذیر جامعه راه حلی عملیاتی ارائه کند تا فاصله گفتن کلمه «شرمنده ام» آن هم اگر گفته شود، کمتر شود؟
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;