کولر گازی یا اسپلیت بخریم؟

تاسیسات نیوز: در روزهای گرم سال مخصوصاً در فصل تابستان، زندگی‌ کردن بدون کولر واقعاً سخت است و باعث کلافگی افراد می‌شود. گاهی اوقات در فصل تابستان گرمای هوا به‌اندازه‌ای شدید است که حتماً نیاز داریم از کولر استفاده کنیم تا فضای خانه یا محیط کارمان خنک‌تر شود.
امروزه انواع مختلفی از کولرها مانند کولر آبی، کولر گازی و اسپلیت وجود دارند که می‌توانید برای تهویه هوای منزل و برقراری هوای خنک از آنها استفاده کنید. موضوعی که وجود دارد این است که به دلیل تنوع زیاد دستگاه‌های خنک‌کننده در بازار، ممکن است هنگام خرید هرکدام دچار سردرگمی شوید و بپرسید که کدام نوع کولر برای خانه شما بهتر و مناسب‌تر است؟در سال‌های اخیر، نصب کولر گازی و اسپلیت بسیار رایج شده است و افراد زیادی هستند که تمایل دارند این نوع از کولرها را خریداری کرده و در خانه خودشان نصب کنند؛ زیرا کولرهای گازی و اسپلیت‌ها، قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارند و هوای خنک‌تری را در محیط پخش می‌کنند.اما سؤالی که برای خیلی از افراد وجود دارد، این است که کولر گازی یا اسپلیت چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا کولر گازی همان کولر اسپلیت است یا فرقی بین این دو کولر وجود دارد؟ چه چیزی باعث شده است که این دو نوع کولر با هم متفاوت باشند و تفاوت هرکدام از آنها در چیست؟در این مقاله می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که تفاوت کولر گازی و اسپلیت در چیست و بگوییم که کدام یک از این کولرها بهتر عمل می‌کنند و انتخاب مناسب‌تری برای منزل یا محیط کار شما هستند.اگر قصد خرید کولر گازی یا اسپلیت دارید و می‌خواهید در مورد این کولرها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانید در نهایت بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید و در آینده درگیر مشکلاتی مانند تعمیر اسپلیت یا شارژ گاز اسپلیت نشوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
کولر گازی یا اسپیلت؟کولر گازی یا اسپلیت؟فرق کولر گازی با اسپلیت چیست؟ کدامیک بهتر است؟اگر بخواهیم به‌صورت کلی بگوییم که کولر گازی یا اسپلیت چه تفاوتی با هم دارند، باید بگوییم در نحوه کارکرد این دو نوع کولر هیچ‌گونه تفاوتی وجود ندارد و هر دو از سیستم خنک‌ کننده گازی استفاده می‌کنند.به صورت کلی ساختار فنی کولرهای گازی و اسپیلت و فرآیند خنک‌ کردن هوا در این کولرهای به این صورت انجام می شود که کولر دارای یک کمپرسور است که داخل آن گاز مخصوص کولر وجود دارد، وقتی کولر هوای گرم داخل محیط را دریافت می‌کند، آن را با استفاده از کمپرسور فشرده کرده و دمای این هوا را پایین می‌آورد تا خنک شود و سپس هوا را از طریق کانال‌هایی که دارد مجدداً به محیط وارد می‌کند و با تکرار این روند، باعث می‌شود که در خانه هوای خنک و دلچسبی را تجربه کنید.کولر گازی و کولر اسپلیت هر دو از همین سیستم برای خنک‌ کردن هوا استفاده می‌کنند و در طرز کار آنها هیچ‌گونه تفاوتی وجود ندارد. به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که کولر اسپلیت نیز نوعی از کولر گازی محسوب می‌شود.اما تفاوت کولر گازی و اسپلیت در چیست؟ کدام یک از این کولرها بهتر هستند؟ در ادامه با هم مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو نوع کولر وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.
تفاوت کولر گازی و اسپلیتتفاوت کولر گازی و اسپلیتاز جمله تفاوت‌های کولر گازی و اسپلیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- نوع کاربری:کولر گازی، یک دسته‌بندی کلی دارد که شامل کولرهای اسپلیت، کولرگازی ایستاده، کولرگازی پنجره‌ای و… می‌شود و به همین خاطر نمی‌توانیم نوع کولر خاصی را به آن نسبت دهیم.اما همان‌طور که گفتیم کولر گازی اسپلیت، نوعی از کولر گازی است که به‌صورت دو تکه طراحی شده است و می‌توانید از آن در محیط‌های خانگی و اداری استفاده کنید.
گرفتن قیمت
کولر اسپلیت فرآیندی مانند کولرهای گازی معمولی دارد؛ اما تفاوت آن این است که از دو تکه تشکیل شده است. تکه‌ای از کولر در بیرون از خانه نصب می‌شود و جای زیادی را در داخل خانه نمی‌گیرد و تکه دیگر نیز که ظاهر زیباتری دارد، در داخل خانه یا محیط اداری نصب می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن، کنترل کولر را انجام دهید و همین موضوع روی زیبایی ظاهری کولر تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.پنل داخلی کولر اسپلیت به این صورت است که هوا را به کمپرسور وارد می‌کند، سپس هوا را مجدداً از کمپرسور دریافت کرده و به داخل محیط وارد می‌کند. همچنین دستوراتی مانند روشن و خاموش‌ کردن کولر، تنظیم دما و … کارهای دیگری هستند که توسط پنل داخلی می‌توانید آنها را انجام دهید.
۲- طراحی جذاب‌تر:همان‌طور که گفتیم معمولاً در انواع دیگر کولرهای گازی یا حتی کولرهای آبی، شما انعطاف‌پذیری زیادی ندارید و نمی‌توانید به‌راحتی کولر را در هر مکانی که می‌خواهید نصب کنید. همین موضوع باعث می‌شود که مجبور باشید کولر را در مکانی نصب کنید که ممکن است روی ظاهر خانه تأثیر بسیار زیادی بگذارد.اما در کولرهای اسپلیت، به‌خاطر دو تکه بودن، انعطاف‌پذیری بالایی خواهید داشت و می‌توانید به‌راحتی کولر را در مکانی نصب کنید که مناسب است و در زیبایی خانه تأثیر منفی نمی‌گذارد.این مورد، یکی از مزیت‌های بسیار مهمی است که در کولر اسپلیت وجود دارد و باعث شده است که افراد زیادی بین سایر مدل های کولر گازی یا اسپلیت، کولر اسپلیت را انتخاب کنند.
طراحی جذاب اسپلیتطراحی جذاب اسپلیت
۳- میزان سروصدا:کولرهای گازی پنجره‌ای یا ایستاده، معمولاً کمپرسور را در داخل خود دارند و همین موضوع باعث می‌شود که تمامی صدای تولید شده توسط کولر، در داخل محیط منتشر شود. اغلب اوقات این موضوع برای افراد آزاردهنده است؛ مخصوصاً زمانی که بخواهید با کولر روشن بخوابید، ممکن است صدای کولر شدیداً باعث اذیت‌ شدن شما شود؛ اما در کولرهای اسپلیت، این مشکل وجود ندارد. چون شما می‌توانید به‌راحتی کمپرسور کولر را در محیط خارجی خانه نصب کنید و بدون تحمل صدای کولر، از برقراری هوای خنک در منزلتان لذت ببرید. جدا بودن کمپرسور در اسپلیت باعث می‌شود که صدای کمتری را از کولرهای گازی اسپلیت دریافت کنید.
۴- خنک‌کنندگی سریع‌تر:اگر بخواهید برای خرید کولر اسپلیت اقدام کنید، احتمالاً با اعدادی روبرو می‌شوید که به شما می‌گویند کولر موردنظر چه متراژ فضایی را پوشش می‌دهد و چقدر قدرت خنک‌کنندگی دارد.با خرید کولر اسپلیت مناسب و باکیفیت، شما می‌توانید سریعاً فضای موردنظر را خنک کنید؛ زیرا اسپلیت‌ها در مقایسه با انواع کولرهای گازی و کولرهای آبی، سرعت و قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارند.این موضوع کمک می‌کند که هم بتوانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و هم اینکه با سرعت بیشتری شاهد خنک شدن هوای محیط خانه خود باشید.
مزایای اسپلیتمزایای اسپلیت
۵- تعمیر و نگهداری آسان:یکی دیگر از موضوعاتی که وجود دارد، این است که تعمیر و نگهداری در کولرهای اسپلیت بسیار راحت‌تر است و این کولرها معمولاً هزینه‌های اضافی برای سرویس و نگهداری نخواهند داشت یا بهتر بگوییم هزینه سرویس اسپلیت منطقی تر و مناسب تر است.در اسپلیت‌ها معمولاً پنل بیرونی به‌ندرت دچار مشکل می‌شود و اگر هم چنین مشکلی به وجود بیاید، می‌توانید به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشید و جهت تعمیر قطعه موردنظر اقدام کنید.پنل داخلی اسپلیت نیز به تعمیرات خاصی نیاز ندارد و فقط هر از چند گاهی نیاز به شستشوی فیلتر دارید که این کار را خودتان نیز می‌توانید انجام دهید.
۶- قابلیت سرمایش و گرمایش:یکی از تفاوت‌های مهم و اصلی که کولر اسپلیت با کولرهای گازی معمولی دارد، این است که اسپلیت‌ها هم برای خنک کردن هوای خانه در فصل‌های سرد کاربرد دارند و هم می‌توانند فضای خانه را در فصل‌های سرد سال گرم کنند.کولرهای گازی اسپلیت به‌صورت دوکاره طراحی شده‌اند و همین موضوع باعث شده است که برای تمام فصول سال قابل‌استفاده باشند و بتوانید به‌راحتی از آنها استفاده کنید تا نیازهای سرمایشی و گرمایشی خودتان را برطرف کنید.
کولر گازی یا اسپلیتکولر گازی بخرم یا اسپلیت؟بالاخره کولر گازی بخرم یا اسپلیت؟تا به اینجا گفتیم که کولرگازی و اسپلیت چه تفاوتی با هم دارند و با هم برخی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین این کولرها وجود دارد را بررسی کردیم.حالا باز هم به همان سؤال خودمان برمی‌گردیم که بین کولر گازی و اسپلیت، کدام یک برای خرید مناسب‌تر هستند؟ باید بگوییم که اگر می‌خواهید برای فضای خانه نسبت به خرید کولر اقدام کنید و از نظر بودجه مشکلی ندارید، قطعاً خرید اسپلیت برایتان بسیار بهتر خواهد بود؛ چون اسپلیت هم طراحی زیباتری دارد و می‌توانید در هر کجا از محیط خانه از آن استفاده کنید و هم می‌تواند سرمایش و گرمایش را به‌صورت همزمان برایتان ایجاد کند.اما اگر فضایی دارید که امکان استفاده از اسپلیت در آن وجود ندارد و نیاز است که حتماً از انواع دیگر کولر گازی مانند کولر گازی پنجره‌ای و کولر گازی ایستاده و پورتابل استفاده کنید، قطعاً اسپلیت برای شما مناسب نخواهد بود و بهتر است از انواع دیگر کولر گازی برای خانه خودتان استفاده کنید.پس از انتخاب کولر گازی یا اسپلیت برای منزل خود، شما باید این وسیله را در جای مناسب و به‌درستی در منزل نصب کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;