حمزه شکیب از افزایش تعرفه های خدمات مهندسی خبر داد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه تلاش ما این است که در ۶ ماه دوم سال و با اعلام سازمان برنامه و بودجه افزایش تعرفه‌ها را قطعی کنیم، عنوان کرد: با قطعی شدن تعرفه‌ها، افزایش نرخ‌ها نسبت به سال گذشته قابل توجه خواهد بود.

به گزارش تاسیسات نیوز، حمزه شکیب در دومین همایش بزرگداشت روز صنعت برق در هتل نوین‌پلاس مشهد با اشاره به تصمیمات و اقدامات سازمان نظام مهندسی کشور برای واقعی کردن تعرفه‌های ساخت و ساز توسط مهندسان اظهار کرد: برای این منظور ۲ مسیر کلی دنبال شد که یکی این بود که مبانی قیمت‌گذاری براساس هر کار و بر مبنای نفرساعت تعیین شود. البته روند این قیمت‌گذاری کمی طولانی شد. علت آن هم گفتمان و فاصله موجود بین رشته‌های مختلف مرتبط با صنعت ساختمان بود.

وی ادامه داد: در مسیر دیگر از چندین استان اطلاعات مربوط به تعرفه‌های ساخت و ساز را دریافت و بر همان اساس هزینه‌های ساخت را اعلام کردیم. در نهایت پس از ۲۰ سال توانستیم مبانی قیمت‌گذاری تعرفه‌های ساخت و ساز را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنیم.

شکیب خاطرنشان کرد: بر این اساس هزینه‌های ساخت از متری ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تا بیش از ۱۸ میلیون تومان برای ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا اعلام شد. پیش از پایان سال ۱۴۰۱ امیدوار بودیم با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی وضعیت تعرفه‌های نظام مهندسی را بهبود ببخشیم. تلویحا نیز از مسئولان وعده‌هایی در این خصوص دریافت کردیم و قرار شد امسال در یک بازه زمانی ۶ ماهه افزایش تعرفه‌ها را اعلام کنیم تا به مرور و طی ۲ سال کم‌کم به تعرفه‌های واقعی ساخت و ساز نزدیک شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه همه ما اعتقاد داریم که تعرفه‌های مربوط به کار مهندسان هیچ تناسبی با مسئولیت‌شان ندارد، اظهار کرد: این موضوع حتی مورد تایید مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز هست. البته امسال با توجه به برخی مسائل نظیر کنترل تورم، مسائل مربوط به قانون کار و… متاسفانه پاسخی به درخواست‌های‌مان برای نزدیک کردن تعرفه‌ها به واقعیت دریافت نکردیم.

شکیب اضافه کرد: نهایتا قرار شد نیمه نخست فروردین امسال و سپس مقرر شد بعد از عید فطر تعرفه‌های جدید اعلام شود. البته در برخی استان‌ها سازمان‌های نظام مهندسی این تعرفه‌ها را افزایش دادند که این موضوع موجب شد یک وحدت رویه برای تعیین تعرفه‌های ساخت و ساز شکل نگیرد. در حال حاضر به دلیل اینکه شاخص تعدیل تعرفه‌ها برای ۶ ماه دوم سال اعلام نشده، قرار شد به صورت علی‌الحساب تعرفه‌های سازمان حدود ۳۲ درصد افزایش داشته باشد. البته برخی استان‌ها در قالب برخی جداول تعرفه‌ای، افزایش ۲۵ درصدی در نرخ‌های خود داشتند، اما به طور کلی افزایش تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی در اکثر استان‌ها همان ۳۲ درصد بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: البته به این موضوع اکتفا نکرده‌ایم و تلاش‌مان این است که مبانی قیمت‌گذاری را براساس قول وزارت راه و شهرسازی در نیمه اول سال جاری پیاده‌سازی کنیم که آن جایگزین روش فعلی برای افزایش تعرفه‌ها خواهد شد. فرمول این مبانی نیز برای تعیین تعرفه‌ها ساده‌تر شده و چندین پارامتر مشخص برای طراحی و نظارت بر کار توسط مهندسان ساختمان دارد. ۲ مورد از این مبانی قطعی خواهد بود. همچنین یک جدول نیز برای این منظور طراحی شده که مربوط به هفت رشته مربوط به مهندسان است. نهایتا با حکمی که وزیر راه و شهرسازی صادر می‌کند، این مبانی برای ساماندهی نظام تعرفه‌بندی فعالیت مهندسان ساختمان نهایی خواهد شد.

شکیب درباره تغییرات مربوط به ساختار شکست ساختمان نیز بیان کرد: این ساختار در سال ۷۹ ابلاغ شد که متاسفانه به جز تهران، در هیچ استانی عملیاتی نشد. البته استان‌های خراسان رضوی، البرز و اردبیل آن را با حکم دادگاه پیاده‌سازی کردند، ولی اجرای شکست ساختمان در این استان‌ها هم به صورت قطعی دنبال نمی‌شد. برخی مسائل موجب شکل‌گیری برخی چالش‌ها در اجرای شکست ساختمان می‌شد و همین موضوع باعث شده بود استان‌ها پشت سر هم دنبال پیگیری پیاده‌سازی طرح شکست از طریق دادگاه‌ها باشند.

وی افزود: نهایتا برای حل این موضوع پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم تا در این خصوص یک توافق بین ما و وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد. تلاش می‌کنیم این موضوع نیز به سازمان‌های نظام مهندسی در استان‌ها ابلاغ شود تا شاهد برخی مسائل در برش‌های استانی سازمان نباشیم. این در شان سازمان نظام مهندسی نیست که دعوای خانوادگی خود را به دادگاه‌ها بکشانند. از همین رو شورای مرکز سازمان به این موضوع وارد شد تا مساله را حل کند.

عمر ساختمان‌های ایران ۲۶ سال است

مدیر بخش تحقیق و پژوهش یک شرکت فعال در زمینه تولید مصالح ساختمانی گفت: براساس آمار سازمان نظام مهندسی کشور طول عمر مفید یک ساختمان در مقایسه با آمریکا ۳۰ سال بوده، اما بعد از گذشت ۵۰ سال طول عمر ساختمان‌های آمریکا به ۱۰۰ سال رسیده، ولی در کشور ما این طول عمر با یک عقب‌گرد چهار ساله، به ۲۶ سال رسیده است.

توکلی اظهار کرد: موضوع مهم امروز صنعت ساختمان تولید بنا‌های پایدار است که یکی از ویژگی‌های مهم این ساختمان‌ها کیفیت مصالحی است که در آن استفاده می‌شود. این مصالح با اصول زیست‌محیطی سازگاری دارد و عمرشان نیز بالاست؛ از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌کند و اثرات گلخانه‌ای آن کاهش یافته و از همه مهم‌تر در برابر آتش نیز ایمن است.

وی بیان کرد: امروز ۷۰ درصد مصرف پلیمر‌های پی‌وی‌سی مربوط به صنعت ساختمان است، چون بالاترین کیفیت را دارد و در زمینه پوشش سیم‌های برق استفاده می‌شود. انجمن ملی پلاستیک اروپا هر سال میزان مصرف هر پلیمر را در هر صنعتی مشخص می‌کند. بر اساس آمار‌ها این انجمن بیشترین میزان مصرف پلیمر ساختمان‌ها همین نمونه رزین پی‌وی‌سی است.

۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های ساختمانی منشا برق دارد

توکلی عنوان کرد: طبق آمار ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های ساختمان‌ها در کشور منشا برق دارد. از این رو اگر چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده نشود، باید منتظر پلاسکو‌های جدید بود.

مدیر بخش تحقیق و پژوهش یک شرکت فعال در زمینه تولید مصالح ساختمانی با بیان اینکه طی سه سال اخیر خراسان رضوی جزو سه استان نخست کشور در صدور پروانه‌های ساخت و ساز بوده است، گفت: امروز تاسیسات اشتعال‌زا بلای جان ساختمان‌های بلندمرتبه شده است. یکی از نمونه‌های این اتفاق برج سلمان بود که در طول سه ساعت در آتش سوخت. شروع حریق در این ساختمان هم به دلیل اتصال سیم کولر گازی بود. در واقع متریال لوله‌های محافظ برق این ساختمان غیراستاندارد بود و همین موضوع موجب بروز آن حادثه شد.

توکلی افزود: باید توجه داشت استفاده از این مواد سود مالی به همراه دارد، اما آتش‌سوزی برج سلمان هزینه‌ای ۱۰۰ برابری جهت ساخت دوباره آن به سرمایه‌گذارش تحمیل کرد. جالب اینجاست که گاهی برخی فروشگاه‌های فروشنده محصولات مربوط به تاسیسات برق ساختمان از سرمایه‌گذار سوال می‌پرسند که آیا ساختمان در حال ساخت وی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی است یا خیر؟ اگر پاسخ منفی باشد، آن محصولات بی‌کیفیت را به دلیل هزینه‌های پایین‌تر پیشنهاد می‌کنند. با این حال با استفاده از قوانین سختگیرانه، کم‌کم متریال‌های بی‌کیفیت از بازار محو شده، اما هنوز هم بعضا وجود دارد. از دیگر سو متقلبان نیز بیکار ننشسته‌اند و با تغییر کاربری، وارد تولید لوله‌های یو‌پی‌وی‌سی از جنس خم گرم شده‌اند. در حال حاضر ۹ برند موجود پرمصرف در کشور در رده خم گرم است که به صورت زیرپله‌ای تولید می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین ۹ برند نیز یوپی‌وی‌سی با استفاده از تکنولوژی خم سرد تولید می‌کنند که تنها ۲ مورد آن به تکنولوژی یو‌پی‌وی‌سی خم سرد نشکن رسیده است. استفاده از محصولات خم گرم نیمی از هزینه‌های مربوط به خم سرد را دارد. البته استفاده از یو‌پی‌وی‌سی خم گرم به دلیل برخی هزینه‌های پنهان، هزینه‌های تمام‌شده‌اش به استفاده از تکنولوژی خم سرد می‌رسد. لازم است مهندسان در کنار کد ۱۰ رقمی، کد ۱۲ رقمی استاندارد روی این محصولات را چک کند. کد‌های ۱۲ رقمی مورد اشاره نیز نیازمند تفسیر از سوی مهندسان است تا بتوانند از بهترین متریال‌ها در ساخت و ساز استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;