مدیریت بحران پیش از بحران به داد سد دز برسد!

 احتمال وقوع سیلاب قوت گرفته است و در این بین حوضه و سد دز با توجه به تک سدی بودن سیستم و محدودیت‌های آب‌گذری در پایین دست بیشترین خطر مواجه با سیلاب را داراست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان،در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان، اظهار کرد: بررسی آخرین شرایط سدهای استان نشان می‌دهد که حجم خالی مخازن معادل ۶۵۵۴ میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه سهم سدهای زنجیره کارون ۳٫۶ میلیارد، حجم خالی سد کرخه حدود ۱٫۴ میلیارد و سد دز ۷۷۱ میلیون مترمکعب است؛ ادامه داد: میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان از ابتدای سال آبی تا کنون نزدیک به ۱۱ میلیارد متر مکعب است که چهار میلیارد متر مکعب آن فقط در ۲۰ روز اسفندماه و طی سیلاب این ماه وارد مخازن شده است.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته میزان ورودی آب به استان خوزستان ۱۴۸۱ متر مکعب بر ثانیه محاسبه شده که به ازای آن ۱۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه از سدها خروجی داشته‌ایم.
بهارلویی یادآور شد: سیاست برنامه‌ریزی تعادل بخشیدن به موازنه ورودی و خروجی آب برای حفظ حجم خالی موجود در گام نخست و سپس در صورت امکان افزایش بیشتر خروجی در سدهایی که احتمال سیل در آنها بیش ازسایر بوده و یا در اولویت نخست احتمال وقوع سیل قراردارند می باشد.
وی با اشاره به پیش‌نگری سازمان هواشناسی در خصوص یک ماه با بارش‌ها و سامانه‌های بارشی متناوب، خاطرنشان کرد: احتمال وقوع سیلاب قوت گرفته است و در این بین حوضه و سد دز با توجه به تک سدی بودن سیستم و محدودیت‌های آب‌گذری در پایین دست بیشترین خطر مواجه با سیلاب را داراست.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;