قطار سریع السیر ایران را چین راه انداخت!

اولین پروژه قطار سریع السیر ایران با فاینانس چینی‌ها به رقم ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن در اینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  در سفر استانی هفته گذشته هیئت دولت به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به اصفهان، رئیس دولت سیزدهم بر قطعی بودن اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان تأکید کرد.
معاون وزیر راه: پروژه ساخت قطار سریع السیر فعال است
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز که در این سفر هیئت دولت را همراهی می‌کرد درباره پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفته بود: قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران در طول ۱۵۰ کیلومتر و در ۶ جبهه کاری در حال انجام عملیات‌های مختلف است و نزدیک به ۱۱۰۰ نفر در این پروژه الان فعال هستند.
این در حالی است که در دولت قبلی نیز محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی بر اجرای این پروژه تأکید داشت اما برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس اجرای آن را به صرفه نمی‌دانستند و خواهان توقف اجرای آن شده بودند.
طول مسیر راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۳۷۵ کیلومتر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بوده که در دو قطعه قم-اصفهان به طول ۲۴۰ و تهران-قم به طول ۱۳۵ کیلومتر قرار است احداث شود. ایستگاه تهران این قطار به ایستگاه متروی شهر آفتاب متصل خواهد شد.
بهره برداری از اولین قطار سریع السیر ایران با فاینانس چینی ها
فاینانس ۱۵ میلیارد یوآنی چینی‌ها برای راه آهن سریع السیر
این پروژه قرار است با فاینانس چینی‌ها ساخته شود که رقم آن ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن است؛ چینی‌ها در ال سی مربوطه از سال ۱۳۹۵ تا کنون ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۹۵۷ یوآن واریز کرده‌اند و قرار است تا سال ۱۴۰۳ نیز مجموع واریزی شأن به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوآن برسد.
بازپرداخت این فاینانس (تسهیلات خارجی) تا سال ۱۴۰۸ ادامه داشته و مبلغی حدود ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون یوآن برگشت داده می‌شود.
تهران از راه آهن سریع السیر حذف شد/ فقط قم-اصفهان احداث می شود
چند پروژه قطار سریع السیر داریم؟
۷ پروژه ساخت راه آهن سریع السیر برای کشور در محورهای مختلف شمالی، جنوب، شمال شرق، جنوب شرق، مرکز، غرب و شمال غرب کشور در نظر گرفته شده که قطعاً اولویت دارترین آنها راه آهن تهران-قم-اصفهان است.
بهره برداری از اولین قطار سریع السیر ایران با فاینانس چینی ها
چین قدرت بلامنازع قطارهای سریع السیر دنیا با ۳۳ هزار کیلومتر ریل پر سرعت
بیشترین طول خطوط قطارهای سریع السیر به چین با ۳۳ هزار و ۳۸۸ کیلومتر اختصاص دارد؛ در مرتبه بعدی هم اسپانیا با اختلاف فاحش ایستاده که ۳ هزار و ۳۳۰ کیلومتر طول خطوط راه آهن پُر سرعت آن است؛ ژاپن هم با ۳ هزار و ۴۱ کیلومتر سومین قدرت ریلی با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در دنیا از نظر متراژ و اولین کشور از نظر سرعت بالای قطارهاست.
فرانسه با ۲ هزار و ۷۳۴ کیلومتر، آلمان با ۱۵۷۱ کیلومتر، فنلاند با ۱۱۲۰ کیلومتر، ایتالیا با ۹۲۱ کیلومتر، کره جنوبی با ۸۹۳ کیلومتر، آمریکا با ۷۵۳ کیلومتر، عربستان با ۶۰۰ کیلومتر (مکه به مدینه) و ترکیه (آنکارا به استانبول) با ۵۹۴ کیلومتر از دیگر کشورهای دارای قطار سریع السیر هستند. امارات متحده عربی نیز در حال احداث ۱۵۰۰ کیلومتر راه آهن سریع السیر است.
هزینه‌های احداث راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان
اگرچه قرار بود در ابتدا این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت احداث شود و حتی اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی قول داده بود تا آن را با زیرساخت‌های ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تکمیل کند، اما به نظر می‌رسد در آخرین سیاست گذاری ها، بر احداث راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان با زیرساخت‌های ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت توافق شده باشد.
هزینه ساخت راه آهن سریع السیر تهران-اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت با زیرساخت بالاستی ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یوآن و ریالی ۱۱۵ هزار و ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین هزینه ساخت این خط آهن با زیرساخت اِسلَب تِرَک و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یوآن و ریالی ۱۲۵ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان محاسبه می‌شود.
تعداد مسافرانی که با قطار سریع السیر از اصفهان به تهران می آیند
در حال حاضر تعداد مسافران جاده‌ای تهران-اصفهان سالانه ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که اگر قطار سریع السیر این مسیر به روی ریل پر سرعت بیاید، پیش بینی‌ها از انتقال ۳۸ درصد آنها از جاده به ریل حکایت دارد.
برآورد تعداد مسافران قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان در سال ۱۴۰۱ (با فرض ساخته شده بودن آن در حال حاضر) ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است این در حالی است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰ تعداد تقاضای سفر این قطار به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برسد.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش بینی کرده که در پایان ۲۵ سال دوره بهره برداری ارزش خالص پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۶۸۴ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان باشد که یک نرخ بازدهی (IRR) ۲۷.۴ درصدی در پی دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;