سرمایه گذاری در انرژی های پاک حیاتی است

تحقیق تازه ای در دانشگاه هاروارد نشان می دهد، سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر در برخی کشورها منافع بهداشتی و آب و هوایی بیشتری دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شد، نشان می دهد که منافع به دست آمده از انرژی های تجدیدپذیر بسته به کشورهای مختلف متفاوت است.
کشورهای دارای میزان انتشار دی اکسید کربن و آلودگی هوای بیشتر نسبت به مناطقی همچون آمریکای شمالی، برزیل و بخش هایی از اروپا در هر مگاوات انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر، منافع آب و هوایی و بهداشتی بیشتری بدست می آورند.
 این تحقیق، روش تازه ای را برای ارزیابی شفاف وضعیت آب و هوایی کشورها و مزایای بهداشتی حاصل از انرژی تجدیدپذیر و پیشرفت های حوزه حمل و نقل پیشنهاد می کند که شرکت ها، سرمایه گذاران و سیاست گذاران می توانند از آن برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای رسیدن به «اهداف برنامه توسعه پایدار» سازمان ملل استفاده کنند.
محققان دو نوع منفعت حاصل از این انرژی ها را درکشورهای مختلف اندازه گیری کردند: منافع آب و هوایی (کاهش انتشار دی اکسید کربن) و منافع آن برای سلامت (کاهش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا)؛ آنها یک الگوی سازگار با مصرف کنندگان طراحی کردند تا ارزیابی کنند، چگونه این منافع بر اساس کشورهای مختلف، تفاوت می کند.
آنها دریافتند کشورهایی که نیروگاه های برق آنها بیشتر با زغال کار می کند و بهره وری  پایین تری دارند مانند مغولستان، استونی، عراق و استرالیا بیشترین بهره را از انرژی های تجدید پذیر می برند.
منافع بهداشتی در کشورهایی با تراکم بالای جمعیت ساکن در مناطق در معرض منابع انتشار آلاینده ها از جمله میانمار، بنگلادش، اتیوپی، هند و بخش های بزرگی از شرق اروپا بیشتر است.
«جاناتان بونوکور» از محققان دانشگاه هاروارد می گوید: این مدل جهانی جدید به ما امکان می دهد منافع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورها چه از نظر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و نیز مزایای بهداشتی ناشی از کاهش آلودگی هوا را ارزیابی کنیم.
مثلا نتایج نشان می دهد که یک توربین بادی یا پنل خورشیدی اگر در هند که آلودگی هوا یکی از مشکلات اساسی برای سلامتی مردم است، نصب شود می تواند ۳۰ برابر بیشتر از اینکه همان توربین یا پنل در ایالات متحده استفاده شود جان مردم را نجات دهد و مزایای آب و هوایی آن دو برابر خواهد بود.
سیاست گذاران و سرمایه گذاران می توانند از این مدل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار که سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تعیین کرده است استفاده کنند. این اهداف شامل تضمین دسترسی به انرژی های پاک و ارزان و ارتقای بهداشت و رفاه عمومی تا سال ۲۰۳۰ است.
«دینا کوهلر» استاد پیشین دانشکده بهداشت عمومی در هاروارد می گوید: بخش خصوصی و بویژه سرمایه گذاران فرصت منحصر به فردی دارند تا بر چگونگی سرمایه گذاری حدود ۲٫۵ هزار میلیارد دلار در سال برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تاثیر بگذارند. سرمایه گذاران می توانند از این مدل قابل الگو برداری به عنوان راهنمایی برای انجام سرمایه گذاری های پایدار و موثرتر کمک بگیرند.
«رامون سانچز» محقق در مرکز بهداشت محیط در دانشگاه هاروارد می گوید: مردم بیش از پیش درباره اینکه آیا سرمایه گذاری آنها به جهانی سالمتر و پایدارتر کمک می کند نگران هستند اما همیشه روشن نیست چه شرکت هایی به جامعه سود می رسانند. الگویی که ما تهیه کرده ایم می تواند منافع بهداشتی و اقلیمی که شرکت ها در سطح جهان از طریق محصولات و خدمات خود ایجاد می کنند را نشان دهد.
تحقیق مشابهی از سوی دانشگاه هاروارد که مزایای انرژی های تجدیدپذیر در مناطق مختلف ایالات متحده را ارزیابی می کند پیش از این در مجله Environmental Research Letters چاپ شده است.
محققان برای اینکه چگونگی کار این مدل را نشان دهند، پنج شرکت استفاده کننده از انرژی های تجدیدپذیر که اطلاعات خود در سطح کشورها را گزارش می کنند و نام آنها ذکر نشده را با هم مقایسه کردند.
این مقایسه نشان داد که در میزان منافع بهداشتی و آب و هوایی که در هر مگاوات انرژی تجدیدپذیر حاصل می شود تفاوت زیادی در مناطق مختلف وجود دارد. مثلا شرکتی که از انرژی بادی استفاده می کرد و عمدتا در هند فعال است در هر ۱۰۰۰ مگاوات اضافه برقی که تولید می کند جان ۲۵۰ نفر را در سال نجات می دهد در حالی که شرکت مشابهی که بیشتر در آمریکای شمالی فعال است با همان میزان تولید انرژی در سال، تنها جان ۲۵ نفر را نجات می دهد.
مرکز آب و هوا، سلامت و محیط زیست جهانی وابسته به دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد، آگاهی عمومی درباره تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت افراد را افزایش می دهد و برای شخصی سازی، عملی کردن نتایج تحقیقات و توجه دادن به فوریت پرداختن به این مساله، از علم استفاده می کند.
این مرکز که مدیریت آن را «آرون برنشتاین» مدیر پیشین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا بر عهده دارد از تحقیقات به روز دانشگاه هاروارد برای سیاستگزاری، تولید تکنولوژی و محصولاتی که آلودگی هوا و دیگر عوامل موثر بر تغییرات آب و هوایی را کاهش می دهد، استفاده می کند. این مرکز با پرداختن موردی به تغییرات آب و هوایی، تمرکز بر راه حل ها و تاکید بر نقش مهمی که همه ما در ایجاد تغییرات آب و هوایی داریم، نتایج تحقیقات خود در حوزه سلامت برای انجام اقدامات موثر در زمینه تغییرات اقلیمی در اختیار عموم قرار می دهد.
منبع سینا پرس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;