روز نو، روزگار نو

روح اله واصف
سردبیر تاسیسات نیوز
تحریم دوم که پس از خروج آمریکا از برجام آغاز شد، اثرات خردکننده‌ای بر اقتصاد ایران بر جای گذاشته است و دولت را بر آن داشته است که از خروج بیهوده ارز جلوگیری کند. لذا بخش بزرگی از کالاها اجازه ورود نیافت و یا آنکه با ارز غیردولتی و آزاد فرصت حضور در بازار ایران را پیدا کرد. صرفنظر از درستی یا نادرستی این تصمیمات که بحث در خصوص آن مجال دیگری را می‌طلبد، این قوانین باعث کاهش شدید بسیاری از محصولات و اقلام تاسیساتی خارجی در ایران شد. پمپ‌ها، فن‌ها، دیگ‌ها و موارد بسیار دیگری از کمپانی‌های معتبر بین‌المللی اکنون در کشور ما وجود ندارد و یا به سختی قابل تهیه است. اکنون در این دوران خاص، درهای مجال فوق‌العاده‌ای در مقابل صنعتگران ایران گشوده شده است تا دانش خود را به دیگران بنمایانند و نشان دهند که دانش تولید را هم دارند.
آنچه که تاکنون برخی از برندهای داخلی در تولید مشعل، دیگ چگالشی، فن‌ها و صدها محصول دیگر انجام داده‌اند برگ زرینی است که باید ادامه یابد. هرچند که راه‌اندازی خط تولید همراه با برندهای خارجی باید تاکنون شکل گرفته باشد تا انتقال دانش رخ دهد و اثرات آن قابل استحصال باشد، اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز تکاپوی خودی نیست. شاید همین شرایط درس بزرگی برای شرکت‌های ما باشد تا از یک شرکت واردکننده به شرکت چندملیتی تبدیل شوند.
شرکتی که خط تولیداتی در نقاط مختلف جهان دارد، مدیرانی در تمام جهان دارد، اما حاصل تمام این چرخه عظیم جهانی‌سازی را در کشور خود دریافت می‌کند. واژه International Marketing مبتنی بر نگرشی خاص در عرصه ساز و کار جهانی‌سازی است. اتفاقی که در کشور ما رخ داده است، اما به یک نهضت تبدیل نشده است. گویی خوابی سخت ما را فرا گرفته است، خوابی که به مرگ خواهد انجامید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;