برندسازی و نقش آن در توسعه صادرات

برندسازی روشی هوشمند در «تجارت و تولید ثروت» است که به واسطه آن محصولات یک سازمان را متمایز از دیگر محصولاتِ مشابه کرده و جایگاهی ویژه برای خود، در بین مشتریان و سایر ذینفعان ایجاد می کند.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  رعایت بسیاری از شاخص ها و استانداردهای ساخت در تولیدِ محصولات و کالاهای مختلف، نقش مهمی در ارتقاء کیفی محصولات داشته و منجر به یافتن بازارهای صادراتی و توسعه آن و تخصیص سهم بیشتری از تجارت جهانی و ارتقای زنجیره تولید ارزش در بخش های مختلف می شود.
در حقیقت «برندسازی» حاصلِ رشد کیفی محصولات با استفاده از دانش و تکنولوژی نوین است و ذهنیت مثبتی را در بین مخاطبین ایجاد می کند. در بسیاری از بازارها،‌ نام تجاری هویت ویژه‌ای برای مالک محصول می‌آفریند و آنها را به گروه خاصی از جامعه پیوند می‌دهد.
نشان تجاری مزیت رقابت در بازار را افزایش می دهد. برندسازی ملی حاصل هم افزایی بین تجارت و صنعت می باشد و می تواند زمینه ساز توسعه تولید داخلی و رونق ملی شود.
تحقیقات انجام شده روی ارزش ویژه نام ونشان تجاری حاکی از این هستند که ارزش ویژه نام و نشان تجاری منبع مزیت رقابتی شرکتها می باشد و با تاکید بر ارزش ویژه برند میتوان به مشتریانی وفادار دست یافت.
یکی از علت‌های اساسی ماندگاری نشان‌های تجاری در دنیا ارزیابی مداوم محیط مناسب کسب‌وکار است. بنگاه‌هایی که به تحولات روز توجه نمی‌کنند برندهایی هستند که بعد از مدت کوتاهی محو می‌شوند.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران ، پسته و عسل در دنیا می باشد، اما بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و کالاهای آب و برق در سالهای اخیر نیز توانسته اند سهم مطلوبی از بازار کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه، مانند کشورهای اوراسیا را به خود اختصاص دهند و به این ترتیب «صنایع آب و برق» نیز در مسیر «برندسازی» قرار گرفته اند و در این میان حمایت از تولیدکنندگان محصولات آب و برق با شناسنامه ای اختصاصی، می تواند نقش مهمی در معرفی آنها به بازار کشورهای همسایه داشته باشد.
صدور شناسنامه برای کالاهای با کیفیت، علاوه بر بهبود فرآیند کسب و کار داخلی، باعث می شود قدرت ملی جمهوری اسلامی را در عمل افزایش دهد و ارزآوری فراوانی نیز برای کشور به همراه داشته باشد.
ایجاد زیرساخت‌های توسعه برندهای ملی، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی می تواند حضور برندهای برتر در حوزه های مختلف به ویژه «آب و برق» را در سراسر جهان تقویت کرده و به ادامه حضور برندهای ایرانی در سراسر جهان شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;