معماری سنتی را در «روزمعمار» دریابیم

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: معماری هر کشور، معرف در هم تنیده ساخت و ساز و فرهنگ و هنر هر سرزمینی است که چشمان هر بیننده ای را نوازش می کند. تاریخ و مهندسی ایران اسلامی، شاهد آفرینش هنرهای بس زیبایی بوده است که واحد اصول و هویت معنوی و هنر والای کشورمان است.
«روز معمار» ” سوم اردیبهشت ماه ” به مدد حکمت شیخ بهایی و دستاوردهای این حکیم بزرگ، سرمایه ای گرانبها برای کشور ما محسوب می شود که فخرِ کشورمان در این عرصه است.

روزمعمار مبارک

اما آمیختگی هر روزه معماری ایرانی با ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با معماری سایر کشورهای جهان، تلنگری است که خود را از آسیب های «زندگی شهری»، «سلامت اجتماعی» و «معرفت بشری و هنری» محافظت کنیم.
روز معمارفرصتی است برای عمیق‌تر اندیشیدن به جایگاهی که در معماری گذشته داشته‌ایم و تلاش برای موقعیتی که اکنون در معماری معاصر باید به آن دست یابیم،امید که جامعه معماری ما با مطالعه دقیق وعلمی گذشته پرافتخار خود بتواند از ظرفیت‌ها و توان بالای تطبیق‌پذیری با نیازهای روز آگاهی یافته و آثاری خلق کند که هم به یادآورنده جایگاه رفیع گذشته بوده و هم به نیازهای امروزمان پاسخ دهد.
انتظار می رود تا در این روز ارزشمند بار دیگر با یادآوری به تعهد و مسئولیتی که در قبال یکایک هموطنان عزیز داریم،  به مدد از فرهنگ و تمدن غنی معماری ایرانی اسلامی ، با یکدیگر تجدید میثاق نمائیم تا فارغ از هر نگاهی ، با همدلی وهمگرایی در مسیر اهداف عالیه مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و با تکیه بر اخلاق حرفه ای ، در جهت پیشرفت و آبادانی استان سرسبز مازندران اهتمام شایسته ای داشته باشیم،  و با بازخوانی و اندیشه ای متعالی برای حفاظت و نگهداری از میراث گذشته و نمادهای فرهنگی و بافت‌های باارزش تاریخی و در عین حال رشد و ارتقای معماری  نوین در شهرها و روستاها اهتمام عالی و شایسته ای در راستای “مسولیت فردی “و به دنبال ان “مسولیت اجتماعی” داشته باشیم  تمامی فعالان و دستگاه های ذیربط به تعامل و همسویی همه جانبه در این بخش برسند و به طور هدفمند و جامع در این بخش برنامه ریزی کنند.
میراث داری تاریخی پر افتخار در معماری ایران، می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد و مکرر به یاد معمار ها امروز ما بیندازد که چه نقش مهم و سترگی در تاریخ معماری جهان داشته‌ایم، تمامی علوم و فنون تاریخی اگر همچنان بخواهند برای جامعه نوین جهانی کارآمد باشند، می‌بایست به وسیله متخصصان آگاه و اهل فن مورد مداقه قرار گرفته و با زدودن زنگار از کالبد آن احیاشوند.
به امید آن روز
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;