روز جهانی حمل و نقل و نظام مهندسی

تاسیسات نیوز/ غلامرضا شیران عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و رئیس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: بیست‌وششم آذرماه روزی است که به فرمان امام خمینی (ره) در زمان جنگ، بنادری که تحت سیطره حملات هوایی رژیم بعث عراق بود و این حملات هوایی مانع از این می‌شد که رانندگان جرئت کنند به جاده‌ها بروند و بارها در بنادر انباشته شده بود.
این در حالی بود که کشور نیازمند ارزاق و کالاها بود، و به فرمان ایشان این کامیون‌ها و ابزارهای حمل و نقل جاده‌ای همه سراسیمه به بندر رفتند و حتی با وجود تهدیداتی که از سوی دشمن شده بود، بنادر را تخلیه کرده و کالاها را به سلامت به شهرها آوردند. در جمیع گونه‌های حمل‌ونقل؛ هوایی، دریایی، زمینی، جاده‌ای و ریلی، همه به تناسب کار خود این ایام را مبارک می دارند و درباره کار خود تحقیقات می‌کنند.
عادت داریم هر ساله در هفته حمل‌ونقل پژوهش‌های حمل‌ونقلی را مطرح می‌کنیم و گردهمایی داریم. مردم و دانشجویان را با موضوعات حمل‌ونقل بیشتر آشنا می­کنیم. از پیشرفت کارهای اجرایی در موضوعات علمی استفاده می‌کنیم و نیازهای تشکیلاتی- اجرایی را با تعامل با مجموعه­ های علمی و پژوهشی غنیمت می‌دانیم و این‌ها را به هم پیوند می­دهیم و این اتفاقات را به نفع حمل‌ونقل کشور پیش می­بریم.
حمل‌ونقل کشور گرچه بسیار توسعه یافته است؛ اما به عقیده من نیازمند اصلاحاتی است. ما مثل هر کشور دیگری از امکانات زیربنایی حمل‌ونقل دریایی، هوایی و زمینی برخورداریم. از آنجایی که عواقب و تاثیرات انسانی، اقتصادی، زیست محیطی و روحی-روانی در بخش حمل‌ونقل زمینی بسیار زیاد است، این امر نیازمند بازنگری و دقت بیشتر در این عرصه است. مثلا در شهرها نیاز داریم که آرامش بیشتری داشته باشیم، دسترسی­ها راحت‌تر باشد، ضایعات ترافیکی کاهش پیدا بکند و مرگ و میر جاده‌ای در بیرون از شهرها و درون شهرها کاهش یابد. به تناسب مشکلات ترافیکی، نیاز داریم که تاثیرات زیست محیطی ترافیک مثل آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی­های بصری و روحی-روانی و …نیز کاهش پیدا بکند. در بیرون شهرها نیازمند افزایش ایمنی هستیم.
یعنی نیاز داریم که شیوه حمل‌ونقل جاده‌ای و خودرویی­مان را به سمت حمل‌ونقل ریلی سوق دهیم. این که ریل به راحتی و وفور همه جا در دسترس مردم قرار بگیرد. به شیوه موجود مردم کمتر رغبت به استفاده از خطوط ریلی  دارند؛ چراکه فاصله ایستگاه­های ریلی یا ترمینال­های ریلی زیاد است. در زمینه حمل‌ونقل جاده­ای نیاز داریم که ساخت‌وسازها­یمان موضوعات ترافیک را دربربگیرد. به طور کلی توسعه و ساخت‌وساز نیازمند توجه به وجوه ترافیک و حمل‌ونقل است.
به یاری خدا در بخشی از قسمت­ها این اتفاق افتاده؛ مثلا در بخش توسعه حمل‌ونقل محور. معنا و مفهوم آن، این است که در کنار ایستگاه­های ریلی، در کنار ایستگاه­های پرتردد بی­آرتی، اتوبوسرانی و مخصوصا ریلی، بناهای تجاری، اداری، مسکونی بنا شود تا نیاز مردم به حمل‌ونقل کاهش پیدا کند. در بعد شهرسازی نیاز است که ما از ساخت‌وساز­های ترکیبی استفاده کنیم که مردم برای رسیدن به فرصت­های شغلی، تجاری، خرید و فروش، بهداشتی و درمانی و آموزشی نیاز نباشد مسیرهای طولانی را طی کنند. این‌ها موضوعاتی است که باید روی آن‌ها دقت کنیم و باید بپذیریم که کشور ما در این موضوعات، دچار ضعف است. نظام مهندسی کشور با دفتر مقررات ملی ساختمان ۲۲ مبحث را تولید کرده است.
به لطف خدا طی ۵، ۶ سال گذشته موفق شدیم مبحث ۲۳ یا ترافیک در ساختمان و بیرون ساختمان، یعنی تاثیرات ترافیکی ساختمان­ها را بررسی کنیم. فرهیختگان کشور نیاز را متوجه شدند و این بحث مراحل آخر را سپری می‌کند. تمامی موارد به لطف خدا و به همت فرهیختگان کشور، اعضای شورای تدوین، اعضای گروه تخصصی ترافیک نظام مهندسی کشور و مهندسان ترافیک کشور آماده و تهیه شده و مراحل خاص خود را طی می‌کند.
این طرح به زودی ابلاغ می‌شود و امیدواریم که بیش از پیش شاهد برطرف شدن گره‌های ترافیکی، راه‌بندان­ها، آلودگی هوا و موضوعات از این دست باشیم. امیدوارم جامعه حمل‌ونقل و شهرسازی بیش از پیش به این موضوعات توجه کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;