رقابت ایران و ترکیه بر سر بازار برق عراق

بررسی کارنامه صنعت برق ایران در حوزه تولید، صادرات خدمات و تجهیزات و …بیانگر توجه به رفع نیاز داخلی با استفاده از توانمندی های مطلوب کشور و رصد نیاز بازارهای خارجی است، که البته همواره سعی داشته  با برنامه ریزی ها و اعمال سیاستهایی به روز،  علاوه بر حفظ، در مسیر توسعه آن نیز گام بردارد.
به گزارش تاسیسات نیوز،   چیزی که قابلیت های صنعت برق ایران در حوزه های مختلف را بارز می سازد، حضور در پروژه‌های مختلف آب ، برق و انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای دیگر،  با وجود دست و پنجه نرم کردن با مشکلات تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از  بحران شیوع کرونا است که علیرغم  تمامی این موانع، همچنان با  رتبه ای  برتر ، پروژه های موجود در منطقه درصنایع مذکور را از آن خود می کند.
حضور قدرتمند ایران در بازار رقابتی
حضور ایران در بازار رقابت با کشورهای دیگر در حالی رخ می دهد که اغلب آنها دارای شرایط دشوار کشورمان نیستند و البته ایران نیز به پشتوانه حضور قوی بخش خصوصی و توانمندی های آنان، و همچنین اعمال دیپلماسی قوی، گستره حضور خود در منطقه را همچنان حفظ می کند.
و به راستی در این میدان رقابتی شرایط هر روز برای کشور دشوارتر می شود و مسلماَ آنچه به طور ملموس و واضح احساس می شود، حضور بخش خصوصی در این میان و میزان تاثیرگذاری آنها در موفقیتهای بین المللی و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای آنهاست.
رقابت برخی از کشورها برای سهم گیری از بازار برق ایران!
ایجاد فضای رقابتی و سهم خواهی برخی از کشورهای از بازار صنایع مختلف به ویژه صنعت برق ایران در خارج از کشور که موتور بسیاری از صنایع دیگر نیز توسط آن چرخانده می شود، مطلبی است که اخیراَ شنیده می شود . اما آیا به راستی تعامل و برنامه ریزی مشترک دولت و بخش خصوصی پاسخگوی نیاز داخلی و منطقه نخواهد بود؟
قراردادهای پیشین وزارت نیرو با کشورهای منطقه در حوزه صادرات خدمات و تجهیزات و ساخت نیروگاه در آن کشورها و همچنین رصد نیاز بازارهای کشورهای مذکور با پشتوانه حضور دیرین در آنها از جمله مزایایی به شمار می آید که کمتر دولت و کشور خارجی در بازار صادراتی ایران در صنعت برق از آن برخوردار است .
اما بررسی دائمی شرایط و تقویت دیپلماسی اقتصادی و تشخیص و تعیین نیاز بازار منطقه و حمایت از بخش خصوصی یکی از پارامترهایی به شمار می آید که می تواند حضور قدرتمندانه ایران در این حوزه را استمرار بخشد.
شاخصی که تا کنون وزارت نیرو به خوبی از عهده آن برآمده است.
فعال صنعت برق گفت: نگران رقابت با ترکیه ای ها در صادرات برق به عراق نیستیم.
علیرضا کلاهی‌صمدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران  در این باره به مهر می گوید:
صنعت برق ایران جزو معدود صنایع توانمند کشور است که این خودکفایی یا توانمندی با برنامه‌ریزی مشترک دولت و بخش‌خصوصی ایجاد شده است.
وی ایران را مهمترین صادرکننده برق به عراق دانست و گفت: ورود ترکیه به این بازار جایگاه ایران را متزلزل نمی‌کند؛ اما شرط عقل این است که حواسمان به رقبا باشد.
کلاهی صمدی به سفر اردکانیان به کشور عراق اشاره کرد و ادامه داد: پانزدهم خردادماه امسال در سفر وزیر نیرو به عراق قرارداد صادرات برق به عراق به مدت دو سال امضا شده، که قرارداد بسیار خوبی است؛ این قرارداد می‌تواند بخشی از مطالبات و نگاه بخش خصوصی را پاسخگو باشد.
وی افزود: ما یکی از صادرکنندگان برق به عراق هستیم؛ برخی از ورود ترکیه به بازار برق عراق نگران هستند که مبادا جای ما را بگیرد؛ ولی من معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ ترکیه خود واردکننده انرژی است؛ اما معنای این گفته اصلاً این نیست که ما با خیال راحت بنشینیم و فکر کنیم ترکیه جای ما را نمی‌گیرد. تجارت برق تجارت خوبی است؛ وصل کردن شبکه برق کشورها به همدیگر بسیار مفید است.
راهکارها:
*تبدیل گاز به برق و صادرات آن :‌
اما کارشناسان تبدیل گاز به انرژی و صادرات آن را یکی از راهکارهایی می دانند که می تواند جای پای ایران را در کشورهای دیگر محکم کرده و علاوه بر آن درآمدزایی مطلوبی را نیز عاید کشورمان کند.
این سیاست، اقدامی است که هم اکنون نیز درحال پی گیری و اجراست و با تقویت بیشتر آن می توان رشد بیشتری در این بخش را شاهد باشیم.
*بومی سازی:
کلاهی صمدی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بومی سازی کردن این صنعت را یکی دیگر از راهکاری های رشد صنعت برق در داخل و خارج از کشور می داند و می گوید:
علی‌رغم همه موانع، ۹۵ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق اتفاق افتاده که وابسته به زنجیره صنعت بومی است؛ تقریباً همه اجزای صنعت برق در ساخت یک نیروگاه بومی است و این تأثیر بالایی در افزایش حجم تولید ناخالص ملی دارد.
بر اساس این گزارش، به این ترتیب ایران همچنان دامنه حضور خود در منطقه به ویژه کشورهای همسایه را حفظ خواهد کرد و با رفع موانع داخلی نیز روند استمرار خود را افزایش خواهد داد و آنچه در این بین می تواند بسیار موثر باشد، استفاده بهینه از پتانسیلهای بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان در حوزه صنعت برق و تسهیل شرایط  حضور و شتابدهی به روند فعالیت آنها بسیار مهم است، مولفه ای که وزارت نیرو نیز با احیاء شرکت مادر تخصصی ساتکاب سعی در رفع موانع اداری و تولید به آن به طور جدی پرداخته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;