دشت کوهدشت، منطقه ممنوعه اعلام شد

به گزارش تاسیسات نیوز، ابراهیمی اظهار کرد: با توجه به کاهش بازدهی چاه ها و احتمال فرونشست دشت کوهدشت، این منطقه را با هدف مدیریت اتفاقات ناگوار آینده منطقه ممنوعه اعلام کردیم.

 

 

 

 

ابراهیمی افزود: به رغم اینکه ستون آب در سفره های زیرزمینی کوهدشت وجود داشت اما هیچ گونه آبدهی از آنها صورت نمی گرفت.

 

 

 

وی گفت: پارسال 800 میلیمتر بارندگی در دشت کوهدشت داشتیم ولی متاسفانه این دشت به پخش سیلاب تبدیل شد و در عمل مکانی برای کانالیزه شدن و ذخیره آب نبود.

 

 

 

وی ادامه داد: در هر حال سال گذشته سطح آب بالا آمد که نشان می دهد آبخوان زنده است و می توان با توجه و برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر این دشت را احیا کرد.

 

 

 

وی بیان کرد: نخستین عامل فرونشست برداشت های بیش از حد مجاز آبخوان است، مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت که متوجه شدیم ظرفیت فرونشست دشت خیلی زیاد نیست.

 

 

 

ابراهیمی با بیان اینکه پرونده فرونشست به سازمان زمین شناسی واگذار شده است، افزود: برای جلوگیری از توقف این پرونده همه اطلاعات و آمار در اختیار زمین شناسی واگذار شده است.

 

 

 

وی نصب کنتورهای هوشمند را از اولویت های کاری وزارت نیرو دانست و گفت: طرح احیا و تعامل بخشی از مرکز در برنامه ششم توسعه در اولویت اصلی آب در کشور است و مطالعه وضعیت آبخوان ها و نصب کنتورهای هوشمند می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

 

 

وی با بیان اینکه احیا و تعادل بخشی آب دشت کوهدشت مشکل اصلی گلوگاه این منطقه است، افزود: اعتبار لازم برای این طرح در نظر گرفته نشده است درحالیکه در گلوگاه اصلی به شدت دچار کمبود اعتبار هستیم.




مجوز برداشت آب در دشت کوهدشت صادر نمی شود

 

 

وی اظهار کرد: در این منطقه به علت ممنوعه اعلام شدن هیچ گونه مجوزی صادر نخواهد شد و سازمان زمین شناسی باید اعلام کند که آیا در این دشت فرونشستی اتفاق افتاده که وارد شرایط فوق بحرانی منطقه شویم یا خیر.

 

 

 

ابراهیمی افزود: با نصب کنتورهای هوشمند سقف برداشت منابع آبی در دشت کوهدشت باید محدود شود و برداشت محصولات تا میزانی مشخص کاهش یابد.

 

 

 

وی گفت: امیدواریم دشت کوهدشت با همکاری همه جانبه مسئولان به ویژه سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای لرستان برطرف شود.

 

 

 

همانطور که در این میزگرد عنوان شد یکی از راهکارهای موثر در رفع مشکلات دشت کوهدشت احداث سد معشوره است.

 

 

 

هدف از احداث این سد تبدیل 36 هزار هکتار اراضی دیم به آبی است که تاکنون روند اجرایی آن به دلیل مخالفت های مسئولان شهرستان های پایین دست سد متوقف شده است.

 

 

 

این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی، برداشت آب از منابع زیرزمینی کوهدشت به عمق 80 متر رسیده و برخی کارشناسان در مورد فرونشست زمین در این منطقه هشدار داده اند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;