لزوم کاهش سقف برداشت منابع آبی

به گزارش تاسیسات نیوز، رییس گروه بیلان آب منطقه ای لرستان نیز در این میزگرد گفت: مردم در هر دشتی به صورت طبیعی از حق آبه های قدیمی موجود استفاده می کردند اما این برداشت ها با طبیعت در تعامل بود یعنی تا مقداری که آب در اختیار مردم بود از آن استفاده می کردند و این اکوسیستم خیلی هماهنگ کار می کرد.

 

 

 

بهروز ابراهیمی ادامه داد: با نصب پمپ ها و برداشت مصنوعی از آب شدت بهره برداری از منابع زیرزمینی و سطح زیر کشت افزایش یافت.

 

 

 

وی افزود: با این شرایط قرار شد بیلانی برای هر دشت مشخص شود که آن دشت چقدر در سال ظرفیت دارد البته تهیه این بیلان به رغم ظاهر ساده به راحتی ممکن نبود و نیاز به اطلاعات کامل تری در این زمینه احساس می شد.

 

 

 

رئیس گروه بیلان آب منطقه ای لرستان اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک انجام نشده بود، پیزومترها به تازگی صفر شده بودند و شرایط و فرآیند لازم را نداشتند؛ با این وجود دشت کوهدشت از وضعیت مناسبی برخوردار بود چون که اطلاعات آماری کافی در اختیار نبود.

 

 

 

ابراهیمی گفت: پس از جنگ تحمیلی هدف بهره براری از آب به منظور استفاده از منابع در اولویت قرار گرفت که در پی آن مجوزهای بسیار زیادی براساس بهره برداری ها صادر شد.

 

 

 

وی افزود: این مجوزها همان مجوزهای قانونی خارج از توان تجدید آبخوان بودند لذا دشت قادر به جوابگویی نبود و به آرامی شاهد افت آب بودیم.

 

 

 

رئیس گروه بیلان آب منطقه ای لرستان اظهار کرد: نموداری در سال 1385 تهیه شد که در آن متاسفانه بارندگی افزایش داشت اما بازهم کاهش آب سطحی را شاهد بودیم چراکه برداشت ها بیش از حد توان آب خوان ها بودند.

 

 

 

وی افزود: دشت کوهدشت را مورد مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم پارامترهای بیلان نادرست بوده اند چراکه مردم با این آمار مجوزهای لازم را برای برداشت از آب های زیرزمینی در دست داشتند و هیچ ابزار قانونی برای کاهش این مقدار وجود نداشت.

 

 

 

ابراهیمی گفت: با این شرایط سقف برداشت را پیشنهاد دادیم و حق برداشت از آب را تنها به 30 لیتر کاهش دادیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;