مطالبه ای که متولی ندارد! صدور تاییدیه ایمنی توسط مجریان ساخت و ساز

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: صدور گواهی تاییدیه ایمنی و سیستم آتش نشانی توسط «سازمان آتش نشانی» تناقضی آشکار است که نقض قوانین بسیارِ دیگری نیز در دلِ آن نهفته است.
طراحی، نظارت و اجرای صحیح و دقیق استانداردهای تاسیسات در حوزه های مختلف می تواند علاوه بر اینکه عمر مفید ساختمان ها را بالا می برد، امنیت و آسایش را برای همگان به ارمغان خواهد آورد .
توجه به استانداردهای «ساخت و ساز» در بخش تاسیسات، به معنای افزایش طول عمر ساختمان و امنیت و آسایش خیال ساکنین  در ساختمانی است که مجریان و سازندگانِ آن پارامترهای دقیق آنچه که در نظام مهندسی به آن اشاره شده است.  را به طور کامل و بهینه رعایت کرده اند.
آسایش در ساختمان ها با قدرت عمل مهندسان مکانیک و تاسیسات
 اگر بهترین ساختمان را هم داشته باشیم اما آسایش مکانیکی نباشد، اصلا ساختمانی نداریم.
اجرای اصل بهینه سازی انرژی، تامین امنیت و اصول ایمنی ساختمان ها، رعایت استانداردهای ساخت و ساز در بخش تاسیسات از جمله شاخص هایی به شمار می آید که
رعایت استانداردهای گاز  و دریافت تاییدیه نظام مهندسی جهت برقراری جریان گاز از جمله مسائلی است که به هیچ وجه نباید مورد اهمال قرار گیرد و با توجه به مسئولیت خطیر در این حوزه باید نظارت در این بخش افزایش یابد و البته تعرفه های متناسب با انجام چنین وظیفه پرخطری نیز تعیین گردد.
تجربه نظام مهندسی در بازرسی ها و گذراندن دوره های آموزشی و واگذاری امور به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهره گیری از ظرفیت مهندسان سازمان نظام مهندسی زمینه انتقال این بخش را به این سازمان فراهم آورد .
از نصب یک بست ساده تا رنگ آمیزی نهایی علمک ها و .. باید نظارت دقیق انجام گیرد و مهندسین ناظر باید در پیاده سازی ضوابط و استانداردهای نظام مهندسی ساختمان ،به ویژه آنجایی که بحث جان و مال مردم در میان است، مکلف هستند که سخت گیرانه و با حساسیت بالایی نظارت داشته باشند.
فلسفه وجودی نظام مهندسی ساختمان اجرای استانداردها در راستای ایجاد آرامش در جامعه است لذا انتظار می رود نظارت را در بخش‌های مختلف افزایش یافته و با مهندسین ناظر که خارج از چارچوب و بی توجه به استانداردها کار می کنند برخورد قانونی شود.
این در حالی است که؛ در حال حاضر بسیاری از تناقضات درون سازمانی در حیطه گازکشی و بحث ایمنی در ساختمان ها خود جای بحث بیشتری دارد.
دخالت اشخاص فاقد صلاحیت حرفه ای
در حال حاضر برای طراحی در حوزه آتش نشانی شرکت های ذیصلاح طراحی خدمات آتش نشانی با مجوز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تشکیل شده و امور طراحی بر آتش نشانی را برعهده دارند. این فرایند مغایر  ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مبنی بر داشتن صلاحیت حرفه‌ای برای انجام خدمات مهندسی در حوزه صنعت ساختمان می باشد.
صدور گواهی پایان کار ساختمان توسط شهرداری پس از تایید گواهی تایید سیستم آتش نشانی، مصداق عینی تعارض در این زمینه است، چرا که مسئول ایمنی و اطفاء حریق در صورت بروز حادیه در ساختمان خود مسئول نهایی تایید سیستم اطفاء حریق نیز هست!
همچنین نبود تعرفه خدمات مهندسی با توجه به ضوابط و مبانی قیمت گذاری در این حوزه نیز، یکی دیگر از معضلات این بخش محسوب می شود که به چالش اصلی در نظام مهندسی و  ساخت و ساز تبدیل شده است.
 کمبود دوره آموزشی مشخص در دوره های تمدید و ارتقا پایه
 با توجه به اینکه عمده مهندسین رشته تاسیسات مکانیکی سازمان نظام مهندسی آزمون های ورود به حرفه را قبل از سال ۱۳۹۷ سپری نموده اند و در مفاد و منابع آزمون در خصوص اطفاء حریق در حوزه تاسیسات مکانیکی سرفصلی ارائه نشده است لذا چنین استنباط می شود که این حوزه در محتوای صلاحیت مکانیکی احراز شده مورد توجه نبوده است.
پیشنهاد می شود هیات محترم مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنایت به موارد اعلام شده  در بالا و  بند های ۶ و ۷ از ماده ۱۵ اختیارات هیئت مدیره به منظور صیانت از حقوق مهندسین و حدود صلاحیت حرفه ای آنها تحت شرایط اعلام نماید در حال حاضر امکان نظارت و طراحی بر آتش نشانی در ساخت و ساز شهری فراهم نبوده و برای تحقق این موضوع از وزارت راه و شهر سازی درخواست نماید اقدامات قانونی ذیل در اسرع وقت به وقوع بپیوندد:
  • وفق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزارتخانه محترم نسبت به دخالت اشخاص  فاقد صلاحیت حرفه‌ای در امر ساخت و ساز شهری که از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی  تهران در حال وقوع بوده ممانعت به عمل آورده و نظارت آن سازمان و همچنین تاییدیه اتمام کار آتش نشانی در زمان صدور پایان کار از چرخه اداری حذف نماید.
  • وفق ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صورت  رسمی عدم صلاحیت حرفه ای شرکت های طراحی خدمات آتش‌نشانی که زیر نظر سازمان آتش‌نشانی مشغول به فعالیت می باشند به شهروندان متقاضی پروانه ساختمان، سازمان استان و شهرداری تهران اعلام شود.
  • جزئیات و تشریح سیستم آتش نشانی طبق مفاد مندرج در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای اجرای بخش مربوط به اطفاء حریق برای موضوع ساخت و ساز شهری در حوزه کنترل نقشه خدمات مهندسی و اشخاص حقیقی، حقوقی و دفاتر مهندسی. ابلاغ شود.
  • اعلام دوره آموزشی و طرح تفصیلی آن طبق اختیارات قانونی وزارت راه و شهرسازی به سازمان استان به همراه شیوه نامه و دستورالعمل مربوطه حاوی سرفصل، روش اجرا، ساعات آموزشی و مدرس  جهت پیاده سازی آن به منظور تربیت و آشنایی مهندسان با اصول و مقررات حاکم بر این حوزه و در صورت نیاز ایجاد یک صلاحیت حرفه ای جدید برای این بخش از فعالیت های مهندسی مشابه تاسیسات لوله کشی گاز فشار ضعیف و قوی.اتفاق افتاده است.
ه* هدایت مسئولیت‌های طراحی در حوزه اعلام و اطفاء حریق به اشخاص حقیقی حقوقی و دفاتر مهندسی  وفق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان صورت پذیرد.
  • اعلام میزان تعرفه خدمات مهندسی برای طراحی و نظارت در بخش آتش نشانی  منضم به تعرفه خدمات مهندسی در ساخت و ساز شهری ابلاغ شود.
  • هماهنگی با شهرداری تهران برای اصلاح دستور نقشه و حذف اطلاعات مربوط به آتش نشانی از هامش دستور نقشه ها صورت پذیرد.زیرا  با توجه به مشخص شدن عناصر و جزئیات سیستم های اعلام و اطفاء حریق که برحسب ضرورت  مطابق ضوابط طراحی در حوزه ساخت وساز شهری  برای کلیه اجزا و عناصر ساختمان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و یا دفاتر مهندسی در حال اجرا می باشد. لذا ضوابط قانونی را سازمان استان در نقشه های طراحی اعمال خواهد نمود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;