دستگاه‌های گرمایشی، استاندارد نیستند

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: نمی توان به یکباره به مردم فشار آورد که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند چراکه ما بستر را برای آنها فراهم نکرده ایم اما با اعمال سیاست های تشویقی می توان مردم را در این حوزه همراه کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به چالش ناترازی گاز در سطح کشور درباره راهکارهای مدیریت این مشکل، بیان کرد: این روزها شاهد یک مسابقه غلط مصرف هستیم و به شدت مصارف در حوزه انرژی مانند گاز بالا رفته است. از سوی دیگر برخی از صنایع دیگر که تولید کننده دستگاه‌های گاز سوز هستند باید استاندارد سازی دستگاه‌های تولیدی را در اولویت قرار دهند. در موضوع ساختمان نیز نوع مصالح ساختمانی و عایق‌بندی ساختمان و طراحی ساختمان در میزان مصرف انرژی موثر است اما ما در این حوزه نیز با مشکل مواجه هستیم. اینکه ساختمان چگونه طراحی شود تا از حداقل انرژی استفاده کند و از ظرفیت نور و گرمای خورشید بهره ببرد، حائز اهمیت است.
راه گریزی جز مدیریت واحد برای بهینه سازی مصرف نداریم
وی در ادامه با بیان اینکه باید یک بسته جامع دیده شود تا ما بتوانیم مدیریت صحیحی در حوزه انرژی اعمال کنیم، اظهار کرد: ما راه گریزی نداریم مگر اینکه مدیریت واحد در  بهینه سازی مصرف انرژی را دنبال کنیم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این کمیسیون به صورت جدی این موضوع دنبال می شود و به زودی طرحی از سوی کمیسیون انرژی به صحن مجلس ارائه خواهد شد. بر اساس این طرح سازمان بهینه سازی مصرف انرژی در سطح معاونت رئیس جمهور شکل می گیرد – ساختاری که اکنون در وزارتخانه های نفت و نیرو داریم حفظ خواهد شد- و هدف از ایجاد این سازمان، این است که بتوانیم ساختار فعلی را برای تحکم بر تمام بخش ها به منظور بهینه سازی مصرف انرژی تقویت کنیم. اگر این طرح به نتیجه برسد ما می توانیم مدیریت مصرف انرژی را انجام دهیم.
شرایط جامعه اجازه افزایش قیمت در حوزه انرژی را نمی دهد
نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زمانی که در صنعت حمل و نقل کشور بعضا تا دو برابر و بعضی نقاط سه برابر مصرف انرژی داریم نمی توانیم به وزارت نفت بگوییم تا افزایش تولید داشته باشد که ما آن را کف خیابان بریزیم. باتوجه به جو روانی جامعه و شرایط اقتصادی افزایش قیمت در این حوزه نیز قابل اجرا نیست.
به راحتی می توان ۲۰ درصد از مصرف گاز خانگی را کاهش داد
رحیمی مظفری با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد میزان مصرف گاز در حوزه خانگی است که به راحتی ۲۰ درصد این رقم قابل صرفه جویی است، گفت: اگر اراده مردم وجود داشته باشد می توان گام جدی در این حوزه برداشت. صدا و سیما نیز یکی از حوزه های موثر در این بخش است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید سیاست های تشویقی را برای صرفه جویی در مصرف گاز دنبال کنیم که وزارت نفت در حال پیش بینی این سیاست هاست یعنی کسانی که بتوانند ۳۰ درصد از مصرف مشابه سال قبل خود را کم کنند، تشویقی های خیلی خوبی خواهند گرفت و بعضا گاز آنها رایگان خواهد شد. این سیاست ها از سوی شرکت ملی گاز و وزارت نفت در حال دنبال شدن است تا بتواند میزان مصرف را در بخش خانگی کنترل کند.
بهینه سازی مصرف باید از دستگاه های دولتی شروع شود
رحمی مظفری در پایان افزود: باید همه دستگاه ها در این حوزه پای کار آورده شوند. زمانی که وارد یک دستگاه دولتی می شویم و می بینیم مصرف انرژی بیشتر از حد معمول است نمی توان به مردم توصیه کرد که در خانه های خود رعایت کنند. ما نمی توانیم یکباره به مردم فشار بیاوریم چراکه دستگاه های گرمایشی که ما به مردم تحویل دادیم در حد استاندارد، انرژی مصرف نمی کنند و یا ساختمان های ما استاندارد نیستند. اما مردم همواره در شرایط سخت به کمک حاکمیت آمده اند. می توان با سیاست های تشویقی مردم را در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی همراه کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;