در آمار رسمي جديد اعلام شد: ارزان و گران مسكن در ايران

 

 

مركز آمار ايران 31 شهر كشور– مراكز استان‌ها- را با سه معيار قيمت زمين، قيمت مسكن و اجاره‌بها رتبه‌بندي كرده است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز در اين رتبه بندي مشخص شده فشار هزينه‌اي در بازار اجاره كه در تهران به مشكل سراسري اجاره نشين ها مبدل شده، در كل كشور نيز سايه افكنده است به‌طوري كه در نيمه اول سال اجاره بها در كل كشور بيش از 50 درصد رشد داشته است. در اين بررسي تهران گران ترين نقطه و بوشهر ارزان ترين نقطه كشور براي خريد مسكن معرفي شده است به‌طوري كه فاصله قيمت در اين دو نقطه تا 10 برابر برآورد مي شود.

 

گران‌ترين و ارزان‌ترين شهر ايران

 ميانگين اجاره‌بها و قيمت‌زمين در تهران 5/2 برابر نرخ كشوري

گروه مسكن- مريم عليزاده: مركز آمار ايران 31 شهر كشور –مراكز استان‌ها- را با سه معيار قيمت زمين، قيمت مسكن و اجاره‌بها رتبه‌بندي كرده و با مقايسه اوضاع اين سه بازار بين تهران و كل‌كشور، فاصله پايتخت با ساير شهرها را به تصوير كشيده است.

نتايج به‌دست آمده از بررسي‌هاي مركز آمار درباره ارزش املاك در نيمه‌اول امسال نشان مي‌دهد: ميانگين قيمت مسكن و اجاره‌بها در تهران 5/2 برابر ميانگين كشوري است و در بازار زمين اين فاصله به سه برابر رسيده است.

در اين بررسي، تهران گران‌ترين نقطه كشور براي صاحب‌خانه شدن معرفي شده و اصفهان، البرز، قم نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. مركز آمار همچنين بوشهر را ارزان‌ترين نقطه براي خريد مسكن معرفي كرده و و بعد از آن، كهکيلويه‌وبويراحمد و كرمان به عنوان نقاط ارزان‌تر تعيين شده‌اند. آن‌طور كه درباره ارزش ملك در اين نقاط اعلام شده، گران‌ترين نقطه ايران 10 برابر بيشتر از ارزان‌ترين نقطه‌ قيمت دارد. ميانگين قيمت واحدمسكوني در نيمه‌اول امسال در كل كشور مترمربعي 980 هزار تومان بوده اما در شهر تهران آپارتمان‌هاي مسكوني با متوسط قيمت 2 ميليون و 300 هزار تومان معامله شده‌اند. اين در حالي است كه در بوشهر به عنوان ارزان‌ترين نقطه كشور، طي نيمه‌اول امسال هر مترمربع واحدمسكوني با قيمت متري 239 هزار تومان فروخته شده است. ميزان نوسان قيمت مسكن و همين‌طور اجاره‌بها در كل كشور نشان مي‌دهد: امسال نه تنها تهران كه ساير شهرهاي بزرگ، با نرخ‌هاي بازارمسكن درگير بوده و در اين ميان، فشار اجاره‌‌بها به مراتب بيشتر از قيمت خريد بوده است. در كل كشور طي نيمه‌اول امسال اجاره‌بها 5/32درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش پيدا كرده و به متري 5 هزار تومان –اجاره‌ ماهانه- رسيد. در تهران اما اجاره‌بها با 54درصد افزايش به متري 13 هزار تومان نزديك شد.

از سوي ديگر قيمت مسكن در اين مدت چه در تهران و چه در ساير شهرها تقريبا به يك نسبت افزايش پيدا كرد. در مراكز استان‌ها قيمت مسكن در 6ماه اول امسال 5/19 درصد افزايش پيدا كرد طوري كه در تهران نيز اين نرخ رشد 20 درصد گزارش شده است. به گزارش «دنياي‌اقتصاد» قيمت هر مترمربع زمين نيز در كشور طي نيمه‌اول امسال متري 454 هزار تومان و در تهران متري يك ميليون و 300 هزار تومان بوده كه به ترتيب 30 درصد و 35 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;