درددل مدیران «صنعت احداث» به قلم رسانه

روح اله واصف/سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز
به نام خدا / همکاران گرامی سلام و خداقوت / در هفته ای که گذشت جلسه مطبوعاتی پنج تشکل عمده صنعت احداث برگزار شد. شنیدن درددل دبیران و یا مدیران رده بالای این سندیکاهای مهم و تاثیرگذار بسیار غم انگیز بود. ترجیح می دهم بدون هیچ داوری و تحلیلی چند جمله گفته شده در این نشست را بازگو کنم:
%۵۱ حوزه اقتصاد کشور؛ شامل حوزه خدمات، و عمدتاً امور عمرانی می شود.. «ایران»، تنها کشوردنیاست که با ۱۵ کشور هم مرز است. ما برای «بازیابی» و حفظ دو کشور عراق و سوریه در درگیری های داخلی و خارجی، از خون جوانان خود گذشتیم، اما جایگاهی در«بازسازی» این دو کشور نداریم و نمی توانیم از ظرفیتهای تعامل اقتصادی استفاده کنیم.
این در حالی است که در صورت بررسی آمار فعالیت ترکیه، به عنوان کشور رقیب ما، خواهیم دید که این کشور در ۱۱۹ کشور دنیا پروژه اجرا می کند و ۹/۰۰۰/۰۰۰  اشتغال ایجاد کرده است. دومین تولید کننده مصالح در دنیاست و در۴۱ سال گذشته ۳۴۱ میلیارد دلار پروژه اجرا کرده ، در حالی که ارزش  پروژه های انجام شده توسط  کشور ما در همین مدت تنها ۳۱میلیارد دلار بوده است.
 هرگاه خارجی ها از کشور ما رفتند، شرکت های داخلی محبوب شدند و آمدند و نشان دادند که می توانند، اما چرا نمی توانیم؟ چرا به رقم ترکیه نمی رسیم؟ آیا ما به پول دولت نیاز داریم؟ پاسخ این است «خیر»!
ما سه نوع پروژه داریم: ارزی، ارزی – ریالی، ریالی که در هر سه نوع پروژه نیاز به ارز خارجی داریم. ما نمی توانیم جدا از دولت مان بیرون از ایران کار کنیم. ما به توجه دولت نیاز داریم! وقتی رئیس جمهور یک کشور وارد کشوری دیگر می شود با پیمانکارانش در آن کشور ناهار می خورد. این توجه یک دولت را به شرکت هایش نشان می دهد. آیا ما هم چنین کرده ایم؟ ما در کل ۶ رایزن اقتصادی برای کل جهان داریم!
ما در کشورمان سالانه ۲۳۰/۰۰۰ فارغ التحصیل مهندسی داریم. اکنون ۴۵/۷۴۰ شرکت پیمانکاری و ۳/۱۰۰ شرکت مشاور رتبه بندی و تایید صلاحیت شده در کشور ما وجود دارد که برای زنده نگاه داشتن آنها باید ۵/۲میلیارد دلار کار ایجاد کنیم و اگر چنین نکنیم به زودی با جمعیتی از بیکاران متخصص نزدیک به ۱۰ میلیون نفر روبرو  می شویم.
در ایام کرونا کارفرماها به حکم دولت تعطیل هستند. ناظران تعطیل هستند. بازار تعطیل است؛ اما پیمانکار موظف است کار کند! در حالی که سازمان مدیریت هنوز هم ضریبی بابت کرونا اعلام نمی کند.این گونه می شود که پیمانکار چنین اوضاع و احوالی دارد!
توسعه کشور تنها با بخش خصوصی مولد، امکان پذیر است، اما خصولتی ها کلاً جای خصوصی ها را گرفته اند.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;