محاسبه قبل از محاسبه!

روح اله واصف – مدیر و سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ در دورانی که دموکراسی شعار دولت‌های دنیا است و بحث اساسی در خصوص میزان دموکراسی و نحوه نظارت بر مدیران منتخب است گزارش دهی و گزارش‌گیری اهمیتی دوچندان می‌یابد.
چنان‌که رهبر دبی محمد بن راشد آل مکتوم یکی از افتخارات مدیریتی خود را تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای مدیران دولتی می‌داند و جالب است که چون تا قبل از آن این شاخص‌ها فقط در شرکت‌های خصوصی تعریف می‌شدند، او تلاش کرد این شاخص‌ها را برای دولت‌مردان بازتعریف کند و دکتریاسر جرار در کتاب مدیریت و رهبری به سبک شیخ محمد، این کار را بسیار درخشان و مؤثر می‌داند.
رابرت کاپلان در کتاب ارزیابی عملکرد از انتشارات هاروارد بخش بزرگ تعریف این شاخص‌ها را توسط خود افراد موظف می‌داند. به این معنا که افرادی که قرار است این شاخص‌ها در مورد آن‌هابررسی شود خود باید آن‌هارا تعریف کنند ولی توسط مدیران بالاتر بررسی و صحه‌گذاری شود.
این فرآیند مهم که سالهاست در شرکت‌های بزرگ جهانی و بین‌المللی به‌خوبی اجرا می‌شود و یکی از ابزار بررسی کارکرد افراد و بخش‌های مختلف سازمانهاست، در نهایت باید به گزارش‌هایی دقیق تبدیل شود که نشان می‌دهد شرکت اکنون کجاست و افراد کجا هستند. برای شروع این فرآیند نیز به گزارش‌هایی دقیق ولی منطبق بر شاخص‌ها نیاز است.
در سطح کلان و کشوری شاخص‌هایی مانند GDP، نرخ تورم، نرخ سود، خط فقر و… وجود دارد که البته بیانگر کارکرد کلی دولت‌ها و نه افراد است و بحث ما در این خصوص نیست. من قصد دارم کارکرد سازمان مرم نهادی چون نظام‌مهندسی ساختمان را بررسی کنم و برای این کار به گزارش‌های اولیه، شاخص‌های کلیدی و مانند آن‌هانیاز است که دریابیم منتخبان ما در هیأت رییسه گروه‌های تخصصی سازمان چه کرده‌اند و مدت‌زمان طولانی تکیه بر صندلی مدیریتی خود را چگونه گذرانده‌اند.
اکنون در شبکه‌های مجازی درخواست اصلی اعضا سازمان دریافت گزارش دقیق از منتخبان خود است. چنان‌که حتی برخی از اعضا هیأت رییسه گروه مکانیک شروع به ارائه پاسخ‌هایی شخصی نموده‌اند و جالب است که از طرف سایر اعضاء هیأت رییسه مورد بازخواست قرارگرفته‌اند! همه ما امیدواریم که این نقل‌قول ها شایعه باشد و گزارش دقیق عملکرد منتخبان خود را دریافت کنیم. البته مدت‌ها قبل گزارش‌هایی از این عزیزان در همین نشریه منتشر شده است ولی اکنون وقت آن است که گزارش کامل، دقیق و با عدد و رقم منتشر شود تا در معرض قضاوت همکاران قرار گیرد.
مولا علی علیه‌السلام می‌فرمایند: خود را محاسبه کنید قبل از آن‌که شما را محاسبه کنند.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;