جامعه مهندسی مخاطب اصلی «روز جهانی شهرسازی»

روز هشتم نوامبر در سال ۱۹۴۹ توسط پرفسور کارلوس ماریا دلاپائولرا ، استاد فقید دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین همزمان با افتتاح انستیتو مطالعات مسائل شهرسازی دانشگاه، تحت عنوان روز جهانی شهرسازی (World Town Planning Day) ثبت گردید که در ایران در میان دانشجویان شهرسازی به روز جهانی شهرساز نیز معروف می باشد که امسال مصادف با ۱۷ آبان ماه شده است.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: ضرورت توسعه شهرنشینی، با توجه به تاثیری که در دیگر بخشهای اقتصادی به همراه دارد و شاخص بسیاری مهمی برای توسعه اقتصادی نیز به شمار می آید، بر هیچکس پنهان نیست. از این رو توجه به پتانسیل ها مکانی و تکنولوژی های نوین جهت توسعه این رویکرد به منظور نیل به توسعه پایدار از اهمیت بسیاری برخوردار است.
«توجه به جاذبه های شهری»، «رشدِ کیفی سازه های شهری»، «توجه به شاخص های رشد در مقیاس های محلی، ملی و بین المللی» از جمله پارامترهایی به شمار می آید که امروزه کارشناسان و مسئولان در برنامه ریزی های خود به طور جدی به آن می پردازند.
«روز جهانی شهرسازی» شاید مناسبتی ویژه باشد تا نگاهِ ویژه جهانیان را بیشتر از پیش به این مقوله جلب کند و البته آنچه که در این بین از اهمیتی خاص برخوردار است، فرهنگسازی و رعایت شاخص های زیست محیطی با نگاهی به آیندگان است.
«جامعه مهندسی» یکی از مخاطبین اصلی این روز می باشد که در صورت به کارگیری بهینه توانمندی های خود در زمینه طراحی، ساخت و ساز، معماری و … با همکاری دیگر سازمان های مرتبط در این زمینه جایگاه موثری در توسعه پایدار شهری داشته باشد.
بعد از رشته مهندسی مکانیک و مهندسی برق بین داوطلبان گروه ریاضی، رشته مهندسی عمران بسیار پر طرفدار تر از رشته های مهندسی شهرسازی،  مهندسی معماری، مهندسی نقشه برداری است. مهندسی عمران یک رشته مهندسی حرفه ای است که به طراحی، ساخت و نگهداری از محیط فیزیکی و طبیعی احداث شده از جمله کارهایی مانند استادیوم های ورزشی، جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها، فرودگاه ها، سیستم های فاضلاب، خطوط لوله، اجزای سازه ساختمان ها و راه آهن می پردازد. اگر شما جزء دسته افرادی هستید که به ساخت چیزهای مختلف فکر می کنید و مدام در ذهنتان به فکر ایده های طراحی برای ساخت هستید، رشته مهندسی عمران مناسب شما است.
مهندسان شهرسازی در ایجاد شهری خلاق، به عنوان بستر اصلی توسعه پایدار باید دارای ایده ها و نوآوری هایی مطلوبی در عرصه جهانی شدن داشته باشند و در این راستا فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد علمی و عملی دانش آموختگان در این عرصه یکی از شاخصهایی محسوب می شوند که می توانند مشکلات اساسی در این بخش را حل کنند.
رفع موانع بر سر راه توسعه شهرسازی و عمران نیز نیازمند توجه بیشتری است که البته در این میان باید از انحصار بخشِ دولتی خارج شود تا بتوان شاهد رشد خوبی در این حوزه باشیم.
موفقیت در این بخش مسلماً با توانِ جامعه مهندسی هر کشوری محقق می شود و این مهم نیز در گرو تعامل سازمان های دولت و حمایت از مهندسان و فعالان در این زمینه است.
شاید روز جهانی شهرسازی فرصتی باشد که حداقل مشکلات موجود را تئوریزه کرد تا شاید بعد از گذر از پاندمی کرونا به شرایط مناسب توسعه پایداری شهری نیز دست یابیم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;