تولید سوخت پاک از آب

به گزارش تاسیسات نیوز، هیدروژن، فراوان ترین عنصر در جهان است که از سوی بسیاری به عنوان یک سوخت پاک برای آینده قلمداد می شود. آب و سوخت های فسیلی مقادیر زیادی هیدروژن دارند، اما بازکردن سوخت هیدروژنی مولکولی از این منابع انرژی زیادی مصرف می کند.





تبدیل آب به هیدروژن با استفاده از انرژی خورشیدی می تواند راهی برای سوخت هیدروژنی ارزان و پاک باشد. با این وجود، این فرایند در حال حاضر متکی بر فوتوکاتالیست های حاوی فلزات گران است که ظرفیت آن را محدود می کند.

 

 

 

به تازگی محققان دانشگاه اوزاکا نوع جدیدی از فوتوکالیست ها را برای تولید هیدروژن از آب ابداع کرده اند که نه تنها عاری از فلزات گران است بلکه طیف گسترده تری از نور خورشید را جذب می کند.

 

 

 

این گروه با استفاده از فوتوکالیست کامپوزیت جدید با نیترید کربن گرافیتی و فسفر سیاه مقدار قابل توجهی هیدروژن از آب تولید کردند. حتی وقتی از نور کم انرژی یعنی نزدیک مادون قرمز هم استفاده شد، فوتوکاتالیست به تولید هیدروژن کمک کرد.

 

 

 

همانند گرافیت، نیترید کربن گرافیتی در ورقه های بزرگ موجود است، اما ورقه های نیترید کربن نیز منافذی دارند که می تواند با مولکول های هیدروژن واکنش دهند.

 

 

 

این فوتوکاتالیست برای تولید هیدروژن از آب با استفاده از انرژی از انواع مختلف نور موثر است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;