زنان و کوکان اولین قربانیان آب ناسالم در جهان

 

به گزارش تاسیسات نیوز، هفته جهانی آب در استکهلم نقطه کانونی برای مسائل مربوط به آب در جهان است. این رویداد توسط SIWI (بنیاد جهانی آب استکهلم) سازماندهی می شود.





امسال موضوع این رویداد آب برای رشد پایدار است. در هفته جهانی آب که از 29 اوت شروع شد، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بیان کرده است که هزینه فرصت ناشی از فقدان دسترسی به آب به طور متناسب بر زنان و دخترانی تحمیل می شود که روزانه مجموعا 200 میلیون ساعت زمان (یا بیش از 22800 سال) صرف جمع آوری این منبع حیاتی می کنند که یک اتلاف بزرگ در زمان ارزشمند آنهاست.

 

 

 

 

تصور کنید: 200 میلیون ساعت یعنی 8.3 میلیون روز یا بیش از 22800 سال. این نهاد حمایت از کودکان می گوید که این فعالیت یک کار روزانه برای میلیون ها دختر هندی است. این مساله مانند این است که زنی با یک سطل خالی در عصر حجر شروع کند و تا سال 2016 نتواند با آب به منزل خود برسد. تصور کنید که جهان در این مدت تا چه اندازه پیشرفت کرده است.

 

 

 

 

تصور کنید زنان در این مدت تا چه اندازه می توانستند به توانمدی های دیگر دست یابند. این پیام نهاد کودکان سازمان ملل متحد موجب شد تا کارشناسان از سراسر دنیا در استکهلم پایتخت کشور سوئد برای هفته جهانی آب و به منظور بحث و توسعه راه حل های جدید درباره چالش های مرتبط با آب در جهان گرد هم بیایند.





یونیسف می گوید هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) برای آب و سیستم فاضلاب مستلزم دسترسی جهانی و منصفانه برای آب در دسترس و سالم تا سال 2030 است. اولین قدم این است که برای هر فرد خدمات اولیه در خلال یک سفر رفت و برگشت 30 دقیقه ای فراهم شود و هدف بلندمدت این خواهد بود که برای هر فردی این اطمینان ایجاد شود که آب سالم در خانه های آنها در دسترس خواهد بود. گرچه، تخمین های سازمان ملل این است که به طور مثال در آفریقای سیاه، 29 درصد جمعیت (37 درصد در مناطق روستایی و 14 درصد در مناطق شهری) منابع آب آشامیدنی در فاصله 30 دقیقه ای خانه ها یا دورتر بهبود یافته است.

 

 

 

 

گزارش ها نشان می دهد افرادی که زمانی را برای چنین فعالیت هایی صرف می کنند، تقریبا همیشه زنان و دختران هستند. مطالعه ای از کشورهای آفریقای سیاه نشان داده است که وقتی زمان جمع آوری بیش از 30 دقیقه است، تخمین زده می شود که 3.36 میلیون کودک و 13.54 میلیون زن بزرگسال مسئول جمع آوری بوده اند.





به عنوان مثال در مالاوی، زنانی که آب جمع آوری می کنند به طور متوسط 54 دقیقه صرف می کنند، در حالیکه مردان تنها 6 دقیقه صرف این کار می کنند. یونیسف همچنین تاکید می کند که صرف زمان اضافی برای جمع آوری آب، به طور قابل توجهی زمان در دسترس برای صرف زمان با خانواده ها، مراقبت از کودکان، دیگر وظایف مربوط به خانواده یا فعالیت های مربوط به فراغت را کوتاه تر کرده است.





برای کودکان جمع آوری آب موجب می شود تا زمانی که می توانست صرف یادگیری شود صرف یک نیاز اولیه انسانی شود. علاوه بر این، جمع آوری آب می تواند بر سلامت کل خانواده و بخصوص کودکان تاثیر بگذارد.

 

 

 

 

زمانی که آب در خانه ها در دسترس نیست و حتی اگر از یک منبع سالم جمع آوری می شود، فرآیند انتقال و ذخیره آب ریسک بیماری را تا زمان نوشیدن آن افزایش می دهد. این امر همچنین ریسک بیماری های گوارشی را افزایش می دهد که خود چهارمین عامل عمده مرگ بین کودکان زیر 5 سال است و یک عامل مهم سوء تغذیه مزمن یا عقب ماندگی رشد است که بر زندگی 159 میلیون کودک در سراسر جهان تاثیر می گذارد. سالانه بیش از 300 هزار کودک زیر 5 سال به دلیل سیستم فاضلاب فقیر، بهداشت ضعیف یا آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست می دهند که به ازای هر روز میزان 800 نفر برای آن تخمین زده می شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;