تجمیع خدمات آری یا خیر؟

روح الله واصف/ سردبیر و مدیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ یکی از بحث‌های داغ این روزها، تجمیع خدمات مهندسی است. اتفاقی که مانند لبه تیز چاقو بسیار برنده است و می‌تواند خوب یا بد باشد. موافقان و مخالفانی دارد و هریک به‌شدت دیگری را می‌کوبد.
نخستین سؤال این است که اصولاً چرا خدمات مهندسان جداگانه انجام می‌شود؟
پاسخ بسیار ساده است، متأسفانه تلاش برای ثابت نگه داشتن ضریب خدمات رشته مهندسی تاسیسات در کل خدمات ساختمان، سنبه پر زوری دارد که از سوی همکاران معمار و سازه ما اعمال می‌شود. همین امر باعث شده است که مهندسان تاسیسات برای خدماتی که در گذر زمان به وظایف آن‌هاافزوده می‌شود هزینه‌های جداگانه‌ای دریافت کنند تا با این حربه بحث پر چالش ضریب خدمات را دور بزنند.
سؤال بعدی این است که حرف حساب هریک از موافقان و مدافعان چیست؟
گروهی اعتقاد دارند تمام خدمات مهندسی مانند نظارت بر تاسیسات ساختمان‌ها(موضوع ماده ۳۳) و نظارت بر گاز باید توسط یک شخص انجام شود و سپردن آن به دو نفر در یک ساختمان درست نیست و باعث مشکلاتی می‌شود. این کار در برخی از شهرها انجام شده است و باعث می‌شود هزینه‌های رفت‌وآمد مهندسان به ساختمان کمتر شود و در هر بار حضور شخص چندین کار متفاوت انجام شود که البته این دیدگاه از نظر مالی و فنی قابل دفاع است؛ ولی نگرانی بزرگ از این تجمیع، کاستن از هزینه‌های خدمات است. چنان‌که تجربه نشان داده است در چنین وضعیتی برخی با سوءاستفاده از همین مزیت ایجاد شده شروع به تکاپو برای کاستن از نرخ‌های خدمات و اعمال ضرایب کاهشی، بدون توجه به حجم کاری یکسان و مسئولیت بیشتر، می‌کنند. بنابراین درنهایت مهندس تاسیسات می‌ماند با کوهی از وظایفی که کسی حاضر نیست هزینه‌ای برای آن بپردازد.
در نقطه مقابل گروه دیگر اعتقاد دارند در این وانفسای کمبود کار و هزینه‌های کمرشکن، با توجه به ضریب مورد اشاره در ابتدای این نوشتار باید وظایف متعدد ایجاد کرد و برای هریک حق‌الزحمه جدا گرفت. البته این پیشنهاد نیز با توجه به صحبت‌های قبلی قابل دفاع است ولی در سال‌های گذشته تلاش خاصی برای ایجاد وظایف متعدد صورت نگرفته است. تنها گاز و تاسیسات وجود دارد و طراحی و نظارت بر سیستم‌های اعلام و اطفاء پس از ایجاد با بی‌عرضگی قهرمانانه مدیران به ثمن بخس و حتی هبه به دیگرانی بخشیده شد تا به ریش کل سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بخندند. آسانسور، نگهداری، کنترل مواد اولیه و… موارد مغفولی است که کسی منفعتی در دنبال کردن آن‌ها نمی‌بیند.
این بحث تنها به این دو گروه معطوف نیست و گروه سومی هم وجود دارد. این بحث را در شما بعد ادامه می‌دهیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;