تجربه تکنولوژی جدید در نیروگاه سیکل ترکیبی زواره

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، با توجه به اهمیت مراکز صنعتی استان اصفهان و موقعیت ویژه استان به عنوان مرکز مبادله انرژی با استان‌های خوزستان، یزد، فارس، مرکزی، قم و تهران، صنعت برق کشور همواره نگاه خود را به این استان متمرکز و بخش بزرگی از تأسیسات زیربنایی خود را در آن مستقر نموده است. استقرار نیروگاه‌های بزرگ و هزاران کیلومتر خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق با وجود مراکز عظیم صنعتی در این استان بر اهمیت و نقش کلیدی استان اصفهان در صنعت برق کشور افزوده است.
هم اکنون حدود 12 درصد برق کل کشور در اصفهان تولید می‌شود، 11 درصد برق کل کشور هم در مناطق تحت پوشش برق اصفهان مصرف می‌گردد که نزدیک به 5/2 میلیون مشترک را پوشش می‌دهد. 3 شرکت توزیع برق در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری این برق را توزیع می‌کنند.
با توجه به حدود 2/6 درصد متوسط رشد سالانه مصرف انرژی و 6 درصد رشد تقریبی تعداد مشترکان در هر سال، برق اصفهان با سرلوحه قرار دادن چشم انداز بیست ساله کشور، برای پاسخگویی مناسب به نیاز مشتریان برنامه ریزی کرده است. در این راستا طبق بررسی‌های به عمل آمده پیش بینی می‌شود تا سال 1400 حداکثر بار مناطق تحت پوشش برق اصفهان بیشتر از 6700 مگاوات گردد. به همین خاطر برای تأمین نیازها مطالعه و تدوین برنامه‌های عملیاتی انجام شده است. این برنامه‌ها در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع متناسب با برنامه‌های توسعه همه جانبه کشور و در راستای تحقق چشم انداز 1404 استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در دست اجراست.
در محدوده عملیاتی برق اصفهان 5365 مگاوات ظرفیت تولید، 24 پست انتقال برق 400 و 230 کیلو ولت، 146 پست فوق توزیع، 9422 کیلومتر مدار شبکه انتقال و فوق توزیع، برق مورد نیاز مناطق تحت پوشش را تأمین می‌نماید. حداکثر بار شبکه برق اصفهان در تابستان 1392 برابر 4081 مگاوات بوده است و با توجه به رشد بار شبکه تحت مدیریت، واحدهای نیروگاهی، پست‌های انتقال و فوق توزیع و خطوط ارتباطی جدید در دست اجرا می‌باشد. بر این اساس شبکه برق اصفهان توانایی تأمین برق مورد نیاز مشترکان و متقاضیان جدید را با کیفیت مطلوب و پایداری مناسب خواهد داشت.
مهمترین طرح‌های نیروگاهی در حوزه فعالیت برق اصفهان:
به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه، بهبود و تقویت ولتاژ و تأمین انرژی الکتریکی متقاضیان و مشترکان در مناطق تحت مدیریت برق اصفهان، 3 نیروگاه جدید در مجموع با ظرفیت 2000 مگاوات در دست اجراست.
– نیروگاه سیکل ترکیبی زواره: این نیروگاه 500 مگاواتی به همراه پست 230 کیلوولت مربوط به آن در شهرستان اردستان احداث شد و بهره برداری از آن در بهار سال 90 آغاز گردید، سرمایه گذار آن شرکت پرشیان فولاد بود.
– نیروگاه سیکل ترکیبی شرق اصفهان: احداث این نیروگاه با ظرفیت هزار مگاوات همراه با یک پست 400 به 63 کیلو ولت در منطقه شرق استان اصفهان پیش بینی شده است.
– نیروگاه سیکل ترکیبی لردگان: این نیروگاه در استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت 500 مگاوات به همراه یک پست 400 به 63 کیلو ولت احداث خواهد شد و به پست‌های نیروگاهی جنوب اصفهان، کارون 4 و پست یاسوج متصل خواهد شد. به این ترتیب ظرفیت نیروگاه‌های مؤثر در تأمین برق مناطق تحت مدیریت برق اصفهان در سال‌های آینده با افزایش 2هزار مگاوات به ظرفیت 7365 مگاوات خواهد رسید که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می‌شود. علاوه بر این نیروگاه‌ها، حدود 50 موافقتنامه به قدرت حدود هزار مگاوات، قرارداد خرید برق از نیروگاه‌های پراکنده در مقیاس کوچک از بخش خصوصی در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مبادله گردیده است که به تدریج در سال‌های آینده وارد مدار خواهد شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی زواره:
این نیروگاه در راستای اهداف و برنامه ریزی‌های صنعت برق کشور و اجرای مصوبات دولت محترم جمهوری اسلامی‌ایران احداث شده است و وظیفه اصلی این نیروگاه، تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز منطقه و شبکه سراسری با توجه به توسعه صنایع و رشد روز افزون مصرف انرژی الکتریکی و همچنین تأمین ولتاژ پایدار برای این قسمت از شبکه سراسری می‌باشد. نیروگاه سیکل ترکیبی زواره در کیلو متر 8 جاده زواره – شهراب در حومه شهر زواره از توابع شهرستان اردستان در زمینی به وسعت 50 هکتار واقع شده است. این محل با توجه به مطالعات مکان یابی از جهات مختلف دارای بالاترین امتیاز در بین 8 نقطه مطالعه شده در منطقه می‌باشد.
جانمایی داخلی نیروگاه برای دو فاز مشابه پیش بینی شده است و اجرای فاز اول آن از دی ماه 1387 آغاز گردیده است. همزمان با اجرای فاز اول نیروگاه احداث فضای سبز در زمینی به مساحت 6 هکتار با سیستم آبیاری قطره ای به مرحله اجرا درآمده است و در آینده نیز توسعه داده می‌شود. واحدهای این نیروگاه در سال 1390 و 1391 به ترتیب وارد مدار تولید برق شده اند و به شبکه برق کشور متصلند.
ورودی ها و خروجی‌های نیروگاه در دوره بهره برداری به قرار زیر است:
1- آب مورد نیاز نیروگاه توسط خط لوله 200 میلیمتری از زواره اردستان خریداری و تأمین شده است. یک حلقه چاه نیز برای مصارف جزیی در نیروگاه حفر شده است.
2- سوخت گاز نیروگاه توسط انشعاب لوله از خط لوله گاز هشتم سراسری تأمین و فشار آن در ایستگاه فشارشکن موجود در نیروگاه تنظیم و برای واحدها ارسال می‌شود.

3- گازوییل به عنوان سوخت دوم یا پشتیبان در نیروگاه استفاده می‌شود و به وسیله تانکر و تخلیه در مخازن ذخیره می‌شود و در مواقع نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
4- برق تولیدی در واحدهای نیروگاه پس از ورود به پست 230 کیلو ولت توسط دو خط 230 کیلوولت دو مداره به صورت رینگ در شبکه برق کشور و پست اردستان متصل می‌گردد.
نیروگاه سیکل ترکیبی 484 مگاواتی زواره نخستین نیروگاه صد در صد خصوصی در کشور است که با سرمایه گذاری شرکت پرشیان فولاد احداث گردیده است. این نیروگاه دارای دو واحد 162 مگاواتی گازی از نوع V94-2 و یک واحد 160 مگاواتی بخاری از نوع E30 می‌باشد. واحد بخار این نیروگاه وابسته به واحدهای گازی و برای افزایش راندمان نیروگاه و استفاده حداکثری از انرژی حرارتی سوخت مصرفی در نیروگاه طراحی و اجرا شده است. واحدهای گازی از چهار بخش اصلی کمپرسور، توربین، ژنراتور و ترانسفورماتور اصلی تشکیل شده است و به همراه تأسیسات جانبی امکان تولید برق را به عنوان یک واحد مستقل دارد. کمپرسور هوای واحد گازی با توربین و ژنراتور در یک محور استقرار دارد و دارای 16 ردیف پره جهت افزایش فشار هوای ورودی به محفظه احتراق برای ایجاد انرژی حرارتی مورد نیاز است.
توربین گازی دارای 4 ردیف پره است و محصولات احتراق که در دو محفظه احتراق هر کدام با 8 مشعل عمودی بوسیله هوای فشرده و سوخت گاز یا گازوییل تولید می‌شود، محور را به چرخش در آورده و نیروی محرکه لازم را ایجاد می‌کند. محور ژنراتور که دارای نیروی محرکه کافی است با وصل به سیستم تحریک و چرخش 3 هزار دور در دقیقه موجب تولید برق در استاتور و ارسال برق تولیدی به شبکه در حالت تعادل نیروهای محرک و مقاوم می‌شود.
ولتاژ برق تولیدی در ژنراتورها 7/15 کیلو ولت است و با ترانسفورماتورهای اصلی جهت سهولت انتقال برق و کاهش تلفات به 230 کیلو ولت تبدیل می‌شود و به پست 230 کیلو ولت نیروگاه متصل می‌گردد.

واحد بخار نیروگاه از 6 بخش اصلی بویلرهای بازیاب حرارتی، توربین، کندانسور و برج خنک کن، ژنراتور، ترانسفورماتور اصلی و تصفیه خانه آب تشکیل شده است و به همراه سایر تأسیسات و تجهیزات وابسته و با در مدار بودن حداقل یک واحد گازی، امکان تولید برق را دارد.
در بویلرهای بازیاب حرارتی موجود در گاز خروجی توربین‌های گازی باعث گرم کردن آب و تولید بخار برای به چرخش درآوردن توربین بخار می‌شود و دو مشعل اضافی در این بویلرها به این فرآیند کمک می‌نماید.
توربین بخار از نوع E30 و دارای دو مرحله فشار متوسط با 24 ردیف پره و فشار ضعیف با 7 ردیف پره می‌باشد و بار ترو ژنراتور مجموعاً برروی یک محور قرار دارند و در دور 3000هزار دور در دقیقه به چرخش در می‌آید.
بخار پس از عبور از توربین و تبدیل انرژی حرارتی مکانیکی به کندانسور و از بخار به برج خنک کن جهت تقطیر و استفاده مجدد آب در سیکل آب و بخار آماده می‌شود.

برج خنک کن نیروگاه از نوع خشک مستقیم می‌باشد و در مقایسه با برج‌های خنک کن تر از مصرف آب بسیار کمتری برخوردار است. ژنراتور واحد بخار دارای ظرفیت 160 مگاوات با ولتاژ 7/15 کیلو ولت است و این ولتاژ در ترانسفورماتور اصلی واحد تبدیل به 230 کیلو ولت می‌گردد. ژنراتورهای نیروگاه با هوا خنک می‌شود و کولرهای آبی برای خنک کردن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب مورد استفاده در واحد بخار کاملاً مقطر می‌باشد و تصفیه خانه آب نیروگاه وظیفه تولید آب مقطر را بر عهده دارد. در تصفیه خانه بوسیله سیستم RO و ستون‌های شنی ابتدا آب پیش تصفیه می‌شود و در ستون‌های زمینی یون‌های مثبت و منفی آب جدا می‌گردد و آب تولید شده به صورت کاملاً مقطر برای واحد بخاری ذخیره سازی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیروگاه سیکل ترکیبی زواره به دلیل ملاحظات زیست محیطی در فاصله نسبتاً دور از مناطق مسکونی و با توجه به جهت بـاد غـرب به شـرق در شـرق اصفهـان استقرار یافته است و سیستم‌های نیروگاه از کمترین آلاینده‌های محیطی برخوردار می‌باشد. سیستم تصفیه فاضلاب در نیروگاه احداث شده است و سعی شده با فضای سبز درختکاری سازگار با محیط زیست باشد.




پایان خبر 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;